Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Вдосконалення рейтингової контрольно-оціночної системи вищого навчального закладу
Authors Різун, Н.О
Тараненко, Ю.К.
ORCID
Keywords контрольно-оцінна система
рейтинг
коефіцієнт складності
технологічний час
стійкість знань
коефіцієнт кореляції
контрольно-оценочная система
рейтинг
коэффициент сложности
технологическое время
устойчивость знаний
коэффициент корреляции
controlling and evaluating system
rating
complexity index
technological time
knowledge stability
correlation index
Type Article
Date of Issue 2012
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Publisher Вид-во СумДУ
License
Citation Різун, Н.О. Вдосконалення рейтингової контрольно-оціночної системи вищого навчального закладу [Текст] / Н.О. Різун, Ю.К. Тараненко // Вісник Сумського державного університету. Серія Технічні науки. — 2012. — №1. — С. 118-130.
Abstract Наведено інструменти вдосконалення методики рейтингової контрольно- оцінної системи вищого навчального закладу. Введено методику визначення коефіцієнта складності тестових завдань як чистого (без урахування технологічного) часу, витраченого на правильну відповідь. Запропоновано алгоритм поетапної актуалізації коефіцієнта складності за допомогою первинного (експертного шкалювання складності тестових завдань) та ітераційних (визначення відносного вагового коефіцієнта складності тестових завдань) етапів. Розроблено методику визначення рівня стійкості знань студентів із використанням коефіцієнта кореляції як залежності між значеннями величин, пропорційних відповідно до нормативного та фактично витраченого часу на кожну відповідь. Обґрунтовано доцільність обчислення рейтингу студента шляхом коригування фактично набраної кількості балів за правильні відповіді залежно від визначеного у ході тестового сеансу коефіцієнта кореляції між рядами нормативного та фактично витраченого часу на кожну відповідь. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Приведены инструменты совершенствования методики рейтинговой контрольно-оценочной системы вуза. Введена методика определения коэффициента сложности тестовых заданий как чистого (без учета технологического) времени, затраченного на правильный ответ. Предложен алгоритм поэтапной актуализации коэффициента сложности с помощью первичного (экспертного шкалирования сложности тестовых заданий) и итерационных (определение относительного весового коэффициента сложности тестовых заданий) этапов. Разработана методика определения уровня устойчивости знаний студентов с помощью коэффициента корреляции как зависимости между значениями величин, пропорциональных соответственно нормативному и фактически затраченному времени на каждый ответ. Обоснована целесообразность вычисления рейтинга студента путем корректировки фактически набранного количества баллов за правильные ответы в зависимости от определенного в ходе тестового сеанса коэффициента корреляции между рядами нормативного и фактически затраченного времени на каждый ответ. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Instruments of improving the methodology of rating controlling and evaluating system in the higher education institution are given. The methodology of defining the complexity index of test tasks as a pure time (without taking technological time into account), spent on a correct answer, is introduced. The algorithm of phased actualization of the complexity index with the help of initial (expert scaling of test tasks complexity) and iterative (defining the relative weighting coefficient of test tasks complexity) stages is suggested. The methodology of defining the level of students' knowledge stability with the help of correlation index is developed. The correlation index is a dependence between values, which are analogical to normative time and the time, actually spent on every answer. The appropriateness of calculating students' rating by means of correcting the actual score for correct answers, depending on the correlation index that is defined between the rows of normative time and the time, actually spent on each answer during the test session, is justified. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Технічні науки (2007-2014)

Views

Canada Canada
1
China China
13
France France
4
Germany Germany
2523051
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
367549
Japan Japan
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
9
Russia Russia
30
Singapore Singapore
444368703
Turkey Turkey
14
Ukraine Ukraine
84207769
United Kingdom United Kingdom
25441427
United States United States
888737405
Unknown Country Unknown Country
84207768

Downloads

China China
17539072
France France
3
Germany Germany
5002132
India India
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
3
Ukraine Ukraine
888737405
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
888737406
Unknown Country Unknown Country
277

Files

File Size Format Downloads
correlation index.pdf 229,26 kB Adobe PDF 1800016302

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.