Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40916
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Системотвірні характеристики рекламного інтернет-дискурсу в аспекті перекладу
Other Titles Системообразующие характеристики рекламного интернет-дискурса в аспекте перевода
System forming characteristics of the advertising internet-discourse within translation aspect
Authors Chulanova, Halyna Valeriivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9961-0308
Keywords рекламний дискурс
Інтернет-комунікація
глобалізація
прагматична інтенція
рекламный дискурс
Интернет-коммуникация
глобализация
прагматическая интенция
advertising discourse
Internet communication
globalization
pragmatic intention
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40916
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Чуланова, Г.В. Системотвірні характеристики рекламного інтернет-дискурсу в аспекті перекладу [Текст] / Г.В. Чуланова // Філологічні трактати. - 2015. - Т.7, №2. - С. 129-134.
Abstract У статті йдеться про роль Інтернет-комунікації в процесі глобалізації, досліджуються системотвірні характеристики рекламного дискурсу, аналізуються варіації їх вербалізації на формально-семіотичному та прагматичному рівнях в англійській та українській мовах. На матеріалі англомовного рекламно-художнього дискурсу досліджуються способи експлікації емоцій у писемному мовленні та особливості їх перекладу. Емоції розглядаються як основна мотиваційна система людського існування, яка регулює всі сторони життя людини. Особлива увага фокусується на прагматичній інтенції автора тексту-відгуку в аспекті емоційності, яка полягає в його емоційному самовираженні і впливі на адресата. Переклад рекламних Інтернет текстів-відгуків ґрунтується на функціонально-прагматичній адекватності.
В статье говорится о роли Интернет-коммуникации в процессе глобализации, исследуются системообразующие характеристики рекламного дискурса, анализируются вариации их вербализации на формально-семиотическом и прагматическом уровнях в английском и украинском языках. На материале англоязычного рекламно-художественного дискурса исследуются способы экспликации эмоций в письменной речи и особенности их перевода. Эмоции рассматриваются как основная мотивационная система человеческого существования, регулирующая все стороны его жизни. Особое внимание фокусируется на прагматической интенция автора текста-отзыва в аспекте эмоциональности, которое заключается в его эмоциональном самовыражении и воздействии на адресата. Перевод рекламных Интернет текстов-отзывов основывается на функционально-прагматической адекватности.
The article deals with the role of Internet communication in the process of globalization. The author investigates system forming features of advertising discourse, their realization on formal-semiotic and intentional-pragmatic levels in the English and Ukrainian languages. The ways of exteriorization of emotions in written speech and peculiarities of their translation are being investigated on the basis of English advertising-literary discourse. Emotions are considered to be the main motivational system of human existence, which regulates all aspects of his life. Particular attention is focused on the pragmatic intention of the author of the text-Review in terms of emotion, which lies in its emotional expression and impact on the recipient. Translation of advertising Internet texts-reviews is based on functional-pragmatic adequacy.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
Finland Finland
1
France France
4
Germany Germany
447349
Greece Greece
5150
Ireland Ireland
68648
Italy Italy
3
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
2
Singapore Singapore
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Ukraine Ukraine
447352
United Kingdom United Kingdom
225392
United States United States
3719056
Unknown Country Unknown Country
15

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
3
France France
68645
Germany Germany
447350
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Russia Russia
11
Ukraine Ukraine
1331214
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
4912977
Unknown Country Unknown Country
43

Files

File Size Format Downloads
Chulanova_Reklamny_internet_dyskurs.pdf 328,33 kB Adobe PDF 6760248

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.