Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41670
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Ланцюг вартості Портера (конструкція, деконструкція, реконструкція) та управління за цінностями
Other Titles Porter's value chain (construction, deconstruction, reconstruction) and values management
Цепочка ценностей Портера (конструкция, деконструкция, реконструкция) и управление по ценностях
Authors Крикавський, Є.В.
Патора-Висоцька, З.
ORCID
Keywords ланцюг вартості Портера
конструкція
деконструкція
реконструкція
результативність ланцюга поставок
управління за цінностями
цепочка ценностей Портера
конструкция
деконструкция
реконструкция
результативность цепочки поставок
управление по ценностях
Porter’s value chain
analysis (deconstruction)
reconstruction of value chain
supply chain efficiency
values management
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41670
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Крикавський, Є.В. Ланцюг вартості портера (конструкція, деконструкція, реконструкція) та управління за цінностями [Текст] / Є.В. Крикавський, З. Патора-Висоцька // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2015. - № 2. - С. 121-133.
Abstract Ідентифіковані засади збіжності ланцюгів вартості та ланцюгів поставок. Обґрунтовано, що їх конструкція повинна відповідати обраній загальній стратегії і піддаватися процесам деконструкції + реконструкції у разі зміни чи модифікації цієї стратегії. Доведено, що реалізація процедури «конструкції – деконструкції – реконструкції» ланцюга вартості повинна бути узалежнена одночасно полікритеріальною оцінкою ланцюга поставок щодо його результативності в аспектах обслуговування клієнтів, генерування прибутку, еластичності, інноваційності, відповідності бізнесу людським цінностям.
Идентифицированы основы совпадания цепочки ценностей и цепочки поставок. Обосновано, что их конструкция должна соответствовать выбранной общей стратегии и подвергаться процессам деконструкции + реконструкции в случае изменения или модификации данной стратегии. Доказано, что реализация процедуры «конструкции – деконструкции –реконструкции» цепочки ценностей должна определяться одновременно поликритериальной оценкой цепи поставок относительно ее результативности в аспектах обслуживания клиентов, генерирования прибыли, эластичности, инновационности, соответствия бизнеса человеческим ценностям.
The aim of the article. The phases of the Porter's value chain are distinguished: construction of chain value – Porters model (Stage 1); deconstruction – identifying contradictions, disorganizing elements of unnecessary processes that do not add value (Stage 2); reconstruction (synthesis) – creates a new value chain (Stage 3). The results of the analysis. The principles of convergence of value and supply chains are identified and the need to focus on supply chain performance is proved. The dependence of design value chain/supply chain on the chosen general strategy and the need to subject its reconstruction process of deconstruction + reconstruction in case of changes or modifications as to this strategy is grounded. The impacts on the creation of value in the Porter’s chain are accepted. The need to identify for each working block of micro factors that affect the financial factors (macro factors) that is net and operating profit, investments into fixed and working capital, the cost of companies capital is proved. Such classification allows to determine what types of management actions or motivations for managers of lower level must be selected. It is revealed that in addition to measurable factors-generators on cost to the value chain the indirect (mediated) factors have an impact, especially when the management is replaced by objectives and values of enterprise management use. It is proved that the problem of environment and society in the concept of sustainable development, social responsibility, marketing value of 3.0 outlines another group of factors influencing the Porter’s value chain, as evidenced by the current trend of prioritization of human values. It is proved that companies, especially global ones, give the increasing domination of human values in B2B and B2C transactions at the maturity stage in their life cycle in the structure of forced strategic objectives and make adjustments by modifying the cited above vision and mission. It somehow diminishes the status of business goals, and thus causes permanent target conflicts, the removal of which requires appropriate mechanisms and solutions in the management system. The experience of famous companies from the standpoint of the theory of value chain led to the conclusion that they are often subjected to radical restructuring both in primary and in ancillary activities that caused high volatility and challenge for market competition, and led to significant changes in the structure of supply chains. A strong link between enterprises chosen strategy, life cycle of enterprise and the need for deconstruction and reconstruction of the value chain, which serve as a tool of design of the effective value chain is identified. It is proposed to implement this procedure using the matrix of separation processes in coordinates «adding value x option to remove». It is proved that the implementation of procedure «design – deconstruction – reconstruction» of value chain must be addicted simultaneously by polychriteral assessment of the supply chain for its performance in the aspects of customer service, generation of income (profit), flexibility, innovation, compliance of business to the human values.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Belarus Belarus
1
Canada Canada
1
China China
1645104164
Denmark Denmark
1
France France
4
Germany Germany
17530617
Greece Greece
94821
Ireland Ireland
1363314
Italy Italy
1
Japan Japan
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
8158
Norway Norway
1021
Poland Poland
4
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
327518710
United Kingdom United Kingdom
163775670
United States United States
-166947929
Unknown Country Unknown Country
327518709

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
-166947927
Denmark Denmark
611760
France France
4
Germany Germany
2
India India
1
Italy Italy
10
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Russia Russia
611763
Slovakia Slovakia
1363311
Ukraine Ukraine
928464181
United Kingdom United Kingdom
32628
United States United States
-166947926
Unknown Country Unknown Country
70

Files

File Size Format Downloads
Krykavskyy_Patora-Wysocka.pdf 403,32 kB Adobe PDF 597187880

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.