Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41954
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Гендерно марковані одиниці у рекламних текстах
Authors Шевченко, Cвітлана Володимирівна
Шевченко, Светлана Владимировна
Shevchenko, Svitlana Volodymyrivna
ORCID
Keywords рекламний текст
рекламный текст
advertising text
гендер
gender
гендерна лінгвістика
гендерная лингвистика
gender linguistics
гендерно марковані одиниці
гендерно маркированные единицы
gender marked units
референт
referent
адресат
addressee
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41954
Publisher Издательство "Научный мир"
License
Citation Шевченко, С.В. Гендерно марковані одиниці у рекламних текстах [Текст] / С.В. Шевченко, Г. В. Чуланова // Научные труды SWorld. - Выпуск 2(39). Том 13. - Иваново: Научный мир, 2015 - 96 с. - С. 63-69.
Abstract Дана стаття присвячена дослідженню гендерно маркованих одиниць у рекламних текстах. Мовні особливості рекламних текстів зумовлені багатьма екстралінгвістичними факторами, в тому числі і процесами, що мають місце у різноманітних сферах суспільного життя. Гендерно марковані одиниці є своєрідною “приманкою” потенційних покупців, адже вони допомагають сегментувати аудиторію залежно від потреб виробника. Особлива увага у статті приділяється вживанню гендерно маркованої лексики для відображення існуючих гендерних стереотипів у суспільстві. Розглядаються основні категорії гендерно маркованих одиниць залежно від специфіки їх референтів, а також вплив зазначених одиниць на адресатів.
The paper deals with the use of gender marked words in advertising texts. Specific language peculiarities of such texts are caused by extralinguistic factors including processes that take place in different spheres of social life. Gender marked words serve as specific ”attraction” for prospective customers, since they help to segment an audience according to the producer’s requirements. Peculiar attention is focused on the use of gender marked words for demonstration of the current gender stereotypes in society. The main classes of gender marked words depending on the specificity of referents and the influence of these words on the addressees are described.
Appears in Collections: Наукові роботи студентів, магістрів, аспірантів (ІФСК)

Views

Belgium Belgium
192494
Canada Canada
1
Czechia Czechia
2
Egypt Egypt
1
France France
3
Germany Germany
1227715662
Greece Greece
1
Hungary Hungary
3
Ireland Ireland
370119439
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
858516
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
275057108
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
-724937123
United Kingdom United Kingdom
63145
United States United States
1825165550
Unknown Country Unknown Country
125982078

Downloads

Belgium Belgium
1
China China
12
EU EU
1
Estonia Estonia
3
Finland Finland
1
France France
49287731
Germany Germany
1719116744
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
19
Ukraine Ukraine
550114216
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1825165552
Unknown Country Unknown Country
96

Files

File Size Format Downloads
shevchenkogender.pdf 239,64 kB Adobe PDF -151282914

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.