Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42733
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Роль психологічних механізмів у формуванні лінгвокогнітивних умінь
Authors Bidenko, Larysa Valentynivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0385-3215
Keywords вища школа
высшая школа
higher education
пізнавальний процес
процесс познания
the process of cognition
лінгвокогнітивні уміння
лингвокогнитивные умения
linguistic skills
мислення
мышление
attention
інформатизація навчального процесу вищої школи
информатизация учебного процесса в высшей школе
education with informanion technology
Type Article
Date of Issue 2013
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42733
Publisher Вид-во Житомирського державного університету ім. І. Франка
License
Citation Біденко, Л.В. Роль психологічних механізмів у формуванні лінгвокогнітивних умінь [Текст] / Л.В Біденко // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка : наукове періодичне видання [за заг. ред. проф. П.Ю. Саух]. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка – 2014. – вип. №1(73) – 274 с.– С.84
Abstract У статті розкривається важливість урахування психологічних чинників у формуванні лінгвокогнітивних умінь майбутніх учителів російської мови засобами інформаційних технологій. Особливу увагу приділено ролі таким психологічним механізмам, як увазі, пам'яті, сприйманню, що приймають активну участь у пізнавальній діяльності студента під час навчання. Автором розглянуто і висвітлено точки зору провідних учених на реалізацію можливостей ефективного використання психологічних чинників майбутніми вчителями з метою покращення учіння. Визначено місце інформаційних ресурсів під час сприймання, розуміння та усвідомлення нової інформації.
Роль психологических механизмов в процессе формирования лингвокогнитивных умений. В статье раскрывается важность и необходимость учета преподавателем высшей школы психологических особенностей индивида в процессе формирования лингвокогнитивных умений. Особое внимание в статье отведено роли таким психологическим механизмам, как внимание, память, восприятие, которые принимают активную роль в процессе познания. Автором рассматриваются и освещаются различные точки зрения ведущих ученых на вопросы реализации возможностей эффективного использования психологических механизмов будущими учителями русского языка с целью улучшения качества образования. Выявлена роль информационных ресурсов в процессе восприятия, осмысления и запоминания новой информации.
in the article the importance of and need to account the teacher of higher education school on psychological features in the course of linguistic abilities reveals. Special attention in the article is pain to roles of such psychological mechanisms, as attention, memory, perception, which plays an active role in the course of knowledge. The author considers and outlines the various points of view of leading scientists on question of realization of opportunities and of psychological mechanisms with future Russian teaches. The role of information resources in the course of perception,judgment and storing of new information is revealed. The aim of the article is to identify significant cognitive personality traits that are caused by psychological mechanisms in the formation of cognitive skills. In the learning process of thinking its serves as a theoretical cognitive drain activity and consciously controlled intelligence operation.Human activity including mental process exists,except in the form of chain of actions. The basic operations of mental process is identifying elements, parts, points, side effects, analysis, synthesis as well as comparison. Effectiveness of forming cognitive skills of students depends upon the information the teacher possesses about the nature of cognitive processes in the mind of individual student, the individual psychological characteristics in students of higher education school.For the formation of cognitive skills to be effective, the teachers must have information about the nature of cognitive processes and psychological characteristics of student to optimize the use of methods and techniques of teaching, use of information technology to make reasonable and appropriate cognitive skills. Education with information technology is aimed at creating a new generation of professional teacher able to solve professional tasks at a higher level and meeting international requirements.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Canada Canada
1
Denmark Denmark
1
France France
1
Germany Germany
25
Greece Greece
3682
Guatemala Guatemala
1
Ireland Ireland
35601
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
615
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
865164
United Kingdom United Kingdom
412478
United States United States
6960689
Unknown Country Unknown Country
865163

Downloads

China China
6
France France
5
Germany Germany
3
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
3
Ukraine Ukraine
6960744
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
4777956
Unknown Country Unknown Country
38

Files

File Size Format Downloads
Bidenko_Rol.pdf 361,69 kB Adobe PDF 11738758

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.