Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46629
Title: Фінансово-бухгалтерські підходи щодо визначення впливу нематеріальних факторів на вартість діючого підприємства
Authors: Plikus, Iryna Yosypivna 
Boronos, Viktoriia Heorhiivna 
Aleksandrov, Vadym Trofymovych
Keywords: вартість бізнесу
стоимость бизнеса
business value
вартісно-орієнтоване управління
ценностно-ориентированное управление
value-oriented management
нематеріальні активи
нематериальные активы
intangible assets
облікові моделі вартості
учетные модели стоимости
cost accounting model
упущена вигода власників
упущенная выгода учредителей предприятия
loss of profits of the enterprise founders
Issue Year: 2016
Publisher: Інститут трансформації суспільства
Citation: Плікус, І.Й. Фінансово-бухгалтерські підходи щодо визначення впливу нематеріальних факторів на вартість діючого підприємства / В.Г. Боронос, І.Й. Плікус, В.Т. Александров // Економічний часопис – ХХІ століття. – 2016. - № 7-8. – С.121-125.
Abstract: У статті проведено систематизацію фінансово-бухгалтерських підходів до визначення вартості підприємства та оцінки впливу нематеріальних активів на вартість підприємства. Обґрунтовано, що розбіжність вартості власного капіталу розрахованого за даними балансу і його ринковою вартістю визвано наявністю прихованого (позабалансового) капіталу. Виділено три найважливіших нематеріальних фактори впливу на вартість підприємства, а саме кількість лояльних клієнтів і якість лояльності; кваліфікація кадрів і лояльність по відношенню до підприємства; впізнаваність бренду. Запропоновано до аналітичної моделі оцінки вартості підприємства включати упущену вигоду власників від неврахування впливу нематеріальних факторів на його вартість.
В статье проведена систематизация финансово-бухгалтерских подходов к определению стоимости предприятия и оценки влияния нематериальных факторов на стоимость предприятия. Обосновано, что расхождение стоимости собственного капитала рассчитанного по данным баланса и его рыночной стоимостью вызвано наличием скрытого (внебалансового) капитала. Выделены три важнейших нематериальных фактора влияния на стоимость предприятия, а именно: количество лояльных клиентов и качество лояльности; квалификация кадров и лояльность по отношению к предприятию; узнаваемость бренда. Предложено в аналитическую модель оценки стоимости предприятия включать упущенную выгоду учредителей от влияния нематериальных факторов на его стоимость.
Introduction. Business value is largely determined by intangible assets, namely intellectual and information resources. Ukrainian companies pay little attention to Research and Development, is not related to their core activities, develop, patent and sell low technology solutions. Therefore, studies are vital issues related to intangible assets, their role in the creation of enterprise value. Purpose. based on the systematization of the existing financial and accounting approaches offer an assessment of profits owners neglect intangible factors influence the value of the company. Results. The systematization of financial and accounting approaches to determining the value of the enterprise and assess the impact of intangible factors to the enterprise value. It is proved the difference value of equity calculated according to the balance sheet and its market value caused by the presence of hidden (off-balance) capital. Proposed analytical model of the enterprise founders include loss of profits from the influence of intangible factors to the enterprise value. It identifies three important intangible factor affecting the value of the company, namely the number of loyal customers and the quality of loyalty; skills training and loyalty to the enterprise; brand recognition. Conclusion. The present financial statements do not allow to estimate the market value of enterprises, since not all the intangible factors are reflected in the financial statements. Remains controversial and methodologically unsolved such intangible assets management, as a business enterprise reputation, knowledge and competence of staff, customer loyalty, which is the direction of future research.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46629
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views
Other10
Canada1
China5
Germany3
Algeria1
Egypt2
United Kingdom1
Italy1
Mongolia1
Romania1
Ukraine14
United States2
Downloads
Other5
China1
Germany3
Egypt1
France3
Japan1
Moldova3
Romania1
Russia3
Ukraine11
United States3


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
aktyvistoimost_Plikus.pdf279.35 kBAdobe PDF35Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.