Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48126
Title: Методи експертних і прогнозних оцінок обсягів збуту промислових підприємств
Other Titles: Методи экспертных и прогнозных оценок объёмов сбыта промышленных предприятий
Methods of Expert Estimates and Forecast Industry Sales Volumes
Authors: Окландер, М.А.
Педько, І.А.
Keywords: прогнозування
збут
підприємства-виробники бетону
метод прогнозних оцінок експертів
метод прогнозних оцінок за аналогією
прогнозирование
сбыт
предприятия производители бетона
метод прогнозных оценок экспертов
метод прогнозных оценок по аналогии
forecasting
sale
enterprise concrete producers
expert evaluations method of forecast method of forecast estimates by analogy
Issue Year: 2016
Publisher: Сумський державний університет
Citation: Окландер, М.А. Методи експертних і прогнозних оцінок обсягів збуту промислових підприємств [Текст] / М.А. Окландер, І.А. Педько // Механізм регулювання економіки. - 2016. - № 1. - С. 69-77.
Abstract: У статті наведено науково-методичний інструментарій одержання прогнозів продажів нової продукції промисловими підприємствами-виробниками бетону. Визначено, що оцінювання збуту будівельних матеріалів найчастіше здійснюють на основі економічних факторів, не надаючи прогнозів зміни матеріалів і технологій виробництва. Обґрунтовано, що розвиток проривних технологій виробництва, не дозволяє промисловим підприємствам розробляти інноваційні маркетингові стратегії зростання. Доведено, що є недостатньо розробленими методики прогнозування продажів нової продукції промисловими підприємствами з вузькою товарною номенклатурою, до яких можна віднести підприємства-виробники бетону та виробів із бетону. Запропоновано два методи одержання прогнозів продажу нової продукції підприємств- виробників бетону: оцінок експертів різних груп і прогнозних оцінок за аналогією. Визначено цільові сегменти ринку збуту. Запропоновано залежності від динаміки ретроспективних даних із продажу готових бетонних сумішей та за наявності контракту на виробництво бетону використовувати два методи прогнозування: множення нормативних поставок на сезонний відсоток і множення рівномірних сезонних поставок на сезонний індекс виробництва бетону в регіоні
В статье приведѐн научно-методический инструментарий получения прогнозов продаж новой продукции промышленными предприятиями производителями бетона. Определено, что оценка сбыта строительных материалов чаще всего осуществляется на основе экономических факторов без учѐта прогнозов замены материалов и технологии производства. Обосновано, что развитие прорывных технологий производства не позволяет промышленным предприятиям разрабатывать инновационные маркетинговые стратегии роста. Доказано, что недостаточно разработанными являются методики прогнозирования продаж новой продукции промышленными предприятиями с узкой товарной номенклатурой, к которым можно отнести производителей бетона и изделий из бетона. Предложены два метода получения прогнозов продаж новой продукции: оценки экспертов различных групп и прогнозных оценок по аналогии. Определены целевые сегменты рынка сбыта. Предложено в зависимости от динамики ретроспективных данных по продажам готовых бетонных смесей и при наличии контракта на производство бетона использовать два метода прогнозирования: умножения нормативных поставок на сезонный процент и умножения равномерных сезонных поставок на сезонный индекс производства бетона в регионе.
In the article the scientific and methodological tools produce forecasts sales of new products industry concrete manufacturers. It was determined that the assessment of the sales of building materials are mostly carried out on the basis of economic factors, without taking into account forecasts of replacement materials and production technology. It is proved that the development of breakthrough technologies, does not allow industrial companies to develop innovative marketing strategy for growth. It is proved that are insufficiently developed a new method for forecasting the sales of industrial enterprises with a narrow commodity nomenclature, which include manufacturers of concrete and concrete products. Two methods produce forecasts sales of new products: assessment of the various groups of experts, and predicted similar assessments. Define the target market for the segments. Proposed depending on the dynamics of historical data on sales of ready-mix concrete in the presence of a contract for the production of concrete using two forecasting methods: the multiplication of legal supplies to the seasonal uniform percentage and multiplying seasonal supplies to the seasonal concrete production index in the region.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48126
Type: Article
Appears in Collections:Механізм регулювання економіки

Views
Other2
Canada1
China1
Germany3
Greece1
Ukraine8
United States7
Downloads
Germany3
Egypt1
Ukraine11
United States5


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Oklander_Pedko.pdf666.04 kBAdobe PDF20Download
Show full item record Recommend this item


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.