Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48126
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Методи експертних і прогнозних оцінок обсягів збуту промислових підприємств
Other Titles Методи экспертных и прогнозных оценок объёмов сбыта промышленных предприятий
Methods of Expert Estimates and Forecast Industry Sales Volumes
Authors Окландер, М.А.
Педько, І.А.
ORCID
Keywords прогнозування
збут
підприємства-виробники бетону
метод прогнозних оцінок експертів
метод прогнозних оцінок за аналогією
прогнозирование
сбыт
предприятия производители бетона
метод прогнозных оценок экспертов
метод прогнозных оценок по аналогии
forecasting
sale
enterprise concrete producers
expert evaluations method of forecast method of forecast estimates by analogy
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48126
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Окландер, М.А. Методи експертних і прогнозних оцінок обсягів збуту промислових підприємств [Текст] / М.А. Окландер, І.А. Педько // Механізм регулювання економіки. - 2016. - № 1. - С. 69-77.
Abstract У статті наведено науково-методичний інструментарій одержання прогнозів продажів нової продукції промисловими підприємствами-виробниками бетону. Визначено, що оцінювання збуту будівельних матеріалів найчастіше здійснюють на основі економічних факторів, не надаючи прогнозів зміни матеріалів і технологій виробництва. Обґрунтовано, що розвиток проривних технологій виробництва, не дозволяє промисловим підприємствам розробляти інноваційні маркетингові стратегії зростання. Доведено, що є недостатньо розробленими методики прогнозування продажів нової продукції промисловими підприємствами з вузькою товарною номенклатурою, до яких можна віднести підприємства-виробники бетону та виробів із бетону. Запропоновано два методи одержання прогнозів продажу нової продукції підприємств- виробників бетону: оцінок експертів різних груп і прогнозних оцінок за аналогією. Визначено цільові сегменти ринку збуту. Запропоновано залежності від динаміки ретроспективних даних із продажу готових бетонних сумішей та за наявності контракту на виробництво бетону використовувати два методи прогнозування: множення нормативних поставок на сезонний відсоток і множення рівномірних сезонних поставок на сезонний індекс виробництва бетону в регіоні
В статье приведѐн научно-методический инструментарий получения прогнозов продаж новой продукции промышленными предприятиями производителями бетона. Определено, что оценка сбыта строительных материалов чаще всего осуществляется на основе экономических факторов без учѐта прогнозов замены материалов и технологии производства. Обосновано, что развитие прорывных технологий производства не позволяет промышленным предприятиям разрабатывать инновационные маркетинговые стратегии роста. Доказано, что недостаточно разработанными являются методики прогнозирования продаж новой продукции промышленными предприятиями с узкой товарной номенклатурой, к которым можно отнести производителей бетона и изделий из бетона. Предложены два метода получения прогнозов продаж новой продукции: оценки экспертов различных групп и прогнозных оценок по аналогии. Определены целевые сегменты рынка сбыта. Предложено в зависимости от динамики ретроспективных данных по продажам готовых бетонных смесей и при наличии контракта на производство бетона использовать два метода прогнозирования: умножения нормативных поставок на сезонный процент и умножения равномерных сезонных поставок на сезонный индекс производства бетона в регионе.
In the article the scientific and methodological tools produce forecasts sales of new products industry concrete manufacturers. It was determined that the assessment of the sales of building materials are mostly carried out on the basis of economic factors, without taking into account forecasts of replacement materials and production technology. It is proved that the development of breakthrough technologies, does not allow industrial companies to develop innovative marketing strategy for growth. It is proved that are insufficiently developed a new method for forecasting the sales of industrial enterprises with a narrow commodity nomenclature, which include manufacturers of concrete and concrete products. Two methods produce forecasts sales of new products: assessment of the various groups of experts, and predicted similar assessments. Define the target market for the segments. Proposed depending on the dynamics of historical data on sales of ready-mix concrete in the presence of a contract for the production of concrete using two forecasting methods: the multiplication of legal supplies to the seasonal uniform percentage and multiplying seasonal supplies to the seasonal concrete production index in the region.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Canada Canada
6175125
China China
651380278
Czechia Czechia
1
France France
126200031
Germany Germany
3
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1762620
Italy Italy
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
1084612501
United Kingdom United Kingdom
445674746
United States United States
-243169204
Unknown Country Unknown Country
1084612500

Downloads

Egypt Egypt
1
Germany Germany
5889
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
63424
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-243169202
Unknown Country Unknown Country
12

Files

File Size Format Downloads
Oklander_Pedko.pdf 666,04 kB Adobe PDF -243099872

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.