Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51755
Title: Застосування арт-терапії під час вивчення навчального предмету «Основи здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах
Authors: Ольховик, Аліна Віталіївна
Ольховик, Алина Витальевна
Olkhovyk, Alina Vitaliivna
Мордвінова, І.В.
Keywords: арт-терапія
арт-терапия
art therapy
Issue Year: 2016
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Citation: Ольховик, А.В. Застосування арт-терапії під час вивчення навчального предмету «Основи здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах / А.В. Ольховик, І.Мордвінова // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. – № 5 (59). – С. 329-334.
Abstract: У статті висвітлено питання впровадження в навчальний процес арт-терапії, як одного із видів здоров’язбережувальних технологій. Розкрито сутність найпопулярніших видів арт-терапії: казкотерапії, ігротерапії, музичної терапії. Розглянуто питання нетрадиційного підходу до проведення уроків «Основ здоров’я» із використанням аромотерапії та дихальної гімнастики О.М. Стрельникової. Використання різних елементів арт-терапії в початковій школі спрямоване на засвоєння учнями знань про здоров’я, здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, взаємовідношення дитячого організму з природним, суспільним та техногенним середовищами; виховання в учнів потреби у здоров’ї; використання у повсякденному досвіді здоров’язбережувальної діяльності до власного здоров’я.
В статье рассмотрены вопросы внедрениѐ в учебный процесс арт-терапии как одного из видов здоровьесберегаящих технологий. Раскрыта сущность самых популѐрных видов арт-терапии: сказкотерапии, игротерапии, музыкальной терапии. Рассмотрены вопросы нетрадиционного подхода к проведения уроков «Основы здоровьѐ» с использованием ароматерапии и дыхательной гимнастики А. Н. Стрельниковой. Использование различных элементов арт-терапии в начальной школе направлено на усвоение учащимисѐ знаний о здоровье, здоровом образе жизни, безопасное поведение, взаимоотношениѐ детского организма с естественной, общественной и техногенной средами; воспитание у учащихсѐ потребности в здоровье; использование в повседневном опыте здоровьесберегаящей деѐтельности к собственному здоровья.
The main task of the modern school is provision benign, health-saving educational environment, it is possible through renovation of curriculum, plans and methods ofПедагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2016, № 5 (59) 335 conducting classes, educational activities and organization of teaching and education of using the latest technologies of health-saving. The purpose of the article is to reveal the nature and content of art therapy and the main conditions for their successful use on the lessons of health basics in elementary school. Under the theme and purpose, the following tasks are defined: identify aspects of educational activities using art therapy at the lessons «Fundamentals of health» in the primary school; determine the effectiveness of the use of one type of health-saving technology. To achieve this goal and resolve identified tasks the following methods were used: analysis of methodological and educational materials and teacher’s observation. Health-saving process of introducing technology in the educational process of primary schools includes a number of components, one of which is art therapy. A variety of forms of art therapy allows to use it at different stages of the lesson: actualization of basic knowledge of primary school children; learning new material; consolidation of the acquired knowledge and skills; during physical workout etc. Despite the variety of art-therapy types that primary school teachers use such types of art therapy attracted our attention: tales-therapy, play therapy and musical therapy which are used at the lessons of «Fundamentals of health» as a way to motivate the learner to permanent healthy lifestyles and safe life. The main task of the tales-therapy during teaching «Fundamentals of health» are: modeling specific situations, their staging; discussing the behavior of the characters; separation of positive and negative traits of the fairytale characters, which is aimed at improving the efficiency of practice of learner. Game-therapy is one of the most effective forms of work with children, which helps to interest and encourage them to study and assimilation of a new material. At all the lessons teachers use a method of health-saving technology like music therapy. This method is combined with exercises for eyes, finger exercises, acupressure, active physical training workouts, and breathing exercises by O. M. Strelnikova, accompanied by appropriate music, dance moves, poetry and video files. One of the interesting and effective methods of health-saving technology is aromatherapy, which helps stimulate brain activity of children to focus their attention and conduct disease prevention. Analysis of modern scientific and methodological literature, summarizing the experience of leading experts indicate that the implementation of such health-saving technology as art therapy is not justified and not completely investigated in the study process of school subject «Fundamentals of health» in primary school. Prospects for further research are related to the study of the effectiveness and methodology of lessons «Fundamentals of health» and the use of art therapy in secondary schoolsю
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51755
Type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи студентів, магістрів, інтернів, аспірантів, клінічних ординаторів (МІ)

Views
Other6
France2
Italy1
United States1
Downloads
Other1


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Olkhovyk_art-terapiia.pdf3.83 MBAdobe PDF1Download
Show full item record Recommend this item


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.