Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65822
Title: Tacesic Constituent as a Part of the Multicomponent Nonverbal Module: the Principles of Combination
Other Titles: Такесическая составляющая многокомпонентного невербального модуля: принципы комбинаторики
Такесична складова багатокомпонентного невербального модуля: принципи комбінаторики
Authors: Zhukovska, A.
Keywords: touch
touch behavior
tacesic module
directivity factor
harmony factor
equilibrium factor
прикосновение
тактильное поведение персонажа
такесический модуль
фактор адресованности
фактор гармоничности
фактор равновесия
дотик
тактильна поведінка персонажа
такесичний модуль
фактор адресованості
фактор гармонійності
фактор рівноваги
Issue Year: 2017
Publisher: Sumy State University
Citation: Zhukovska, A. Tacesic Constituent as a Part of the Multicomponent Nonverbal Module: the Principles of Combination [Текст] / A. Zhukovska // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, №4. - С. 33-38.
Abstract: The article deals with the study of the character’s touch behavior in the contemporary English language fictional discourse from the modular perspective. The tacesic module is defined as a structural part of the English fictional discourse which contains one or more nominative units designating touch. The analysis of the principles governing the combination of the tacesic module with other nonverbal modules results in the conclusion that at least three factors influence the modes they are combined within the frame of the multicomponent nonverbal module. They are the factors of directivity, harmony and equilibrium. In the English fictional discourse the character’s nonverbal signals can be directed at either one or more than one communicative partners. In the first case the directivity factor results in the appearance of the single-vectored multicomponent nonverbal module while the second case gives rise to the differently vectored one. The harmony factor can also be realized in at least two ways, i.e. the consonance and dissonance of the nominative units designating different nonverbal components, including touch. The equilibrium factor predetermines the inverse relationships between the nonverbal constituents of the multicomponent nonverbal module.
Статья посвящена изучению тактильного поведения персонажа в номинативном пространстве современного англоязычного художественного дискурса с позиции модулярного подхода. Такесический модуль как структурная единица измерения тактильного поведения персонажа определяется как часть англоязычного художественного дискурса, содержащая одну или несколько номинаций прикосновения персонажа. В статье анализируются принципы комбинирования такесического модуля с другими невербальными модулями и выделяется ряд факторов их сочетания в рамках многокомпонентного невербального модуля. К ним относим фактор адресованности, фактор гармоничности и фактор равновесия. В современном англоязычном художественном дискурсе невербальные проявления персонажа могут быть адресованы одному или нескольким коммуникативным партнерам. Таким образом, по фактору адресованности выделяются одновекторные и многовекторные невербальные модули. Фактор гармоничности реализуется в двух противоположных конфигурациях - консонансе и диссонансе комбинируемых невербальных модулей. Фактор равновесия предполагает инверсивный характер отношений между невербальными модулями - составляющими многокомпонентного невербального модуля.
Стаття присвячена дослідженню тактильної поведінки персонажа в номінативному просторі сучасного англомовного художнього дискурсу з позиції модулярного підходу. Такесичний модуль як структурна одиниця виміру тактильної поведінки персонажа визначається як така частина англомовного художнього дискурсу, що містить одну або декілька номінацій на позначення дотику персонажа. У статті аналізуються принципи комбінування такесичного модуля із іншими невербальними модулями в англомовному художньому дискурсі та виокремлюється ряд чинників їхнього поєднання в межах багатокомпонентного невербального модуля. До них відносимо фактор адресованості, фактор гармонійності та фактор рівноваги. У сучасному англомовному художньому дискурсі невербальні прояви персонажа можуть бути спрямовані на одного або декількох комунікативних партнерів. Таким чином, за фактором адресованості розрізняємо одновекторні та багатовекторні невербальні модулі. Фактор гармонійності реалізується у щонайменше двох протилежних конфігураціях – консонансі та дисонансі поєднуваних невербальних модулів. Фактор рівноваги передбачає обернений характер відношень між невербальними модулями – складниками багатокомпонентного невербального модуля.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65822
Type: Article
Appears in Collections:Філологічні трактати

Views
Other6
Downloads
China1


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Zhukovska.pdf336.84 kBAdobe PDF1Download
Show full item record Recommend this item


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.