Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65843
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Культурологічний аспект та проектна методика у навчанні англійської мови для ділового спілкування (Business English)
Other Titles Культурологический аспект и проектная методика в обучении английскому языку для делового общения (Business English)
Cultural Aspects and Project Method in Teaching Business English
Authors Тарнопольський, О.Б.
Кабанова, М.Р.
Сторожук, С.Д.
ORCID
Keywords англомовне ділове спілкування
комунікативна компетентність
культуро-залежні компоненти англомовної ділової комунікативної компетентності
проектна методика
англоязычное деловое общение
коммуникативная компетентность
культурозависимые компоненты англоязычной деловой коммуникативной компетентности
проектная методика
business communication in English
communicative competence
culture-dependent components of business communicative competence in English
project method
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65843
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Тарнопольський, О.Б. Культурологічний аспект та проектна методика у навчанні англійської мови для ділового спілкування (Business English) [Текст] / О.Б. Тарнопольський, М.Р. Кабанова, С.Д. Сторожук // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, №4. - С. 95-100.
Abstract Стаття присвячена розгляду значущості та складових культурологічного аспекту у навчанні англійської мови для ділового спілкування у немовних вишах України. Визначені вісім компонентів комунікативної компетентності у англомовній діловій комунікації, які повинні бути сформовані у студентів, і показано, що п’ять з них забезпечують культурно-обумовлені параметри мовленнєвого ділового спілкування. Саме ці компоненти є провідними, і вони визначають, які мовні форми обиратиме комунікант для досягнення власних цілей та намірів у діловій комунікації. Наводяться приклади специфічного впливу на побудову ділового спілкування кожного з окремих п’яти компонентів комунікативної компетентності, що забезпечують відповідність цього спілкування існуючим у конкретному мовному соціумі культурним та соціальним нормам. Показана роль проектної методики навчання іноземної мови як оптимального засобу формування у студентів культуро-залежних компонентів їх англомовної ділової комунікативної компетентності.
Статья посвящена рассмотрению значимости и составляющих культурологического аспекта в обучении английскому языку для делового общения в неязыковых вузах Украины. Определены восемь компонентов коммуникативной компетентности в англоязычной деловой коммуникации и показано, что пять из них обеспечивают культурно-обусловленные параметры речевого делового общения. Именно эти компоненты являются ведущими, и они определяют, какие языковые формы выбирает коммуникант для достижения собственных целей и намерений в деловой коммуникации. Приводятся примеры специфического влияния на построение делового общения каждого из отдельных пяти компонентов коммуникативной компетентности, обеспечивающих соответствие этого общения существующим в конкретном языковом социуме культурным и социальным нормам. Показана роль проектной методики обучения иностранному языку как оптимального средства формирования у студентов культурозависимых компонентов их англоязычной деловой коммуникативной компетентности.
The article is devoted to discussing the significance and the constituent parts of the cultural aspect in teaching English for business communication at non-linguistic higher schools in Ukraine. Eight components of communicative competence in business communication in English are determined, and it is demonstrated that five of them ensure the culture-dependent parameters of verbal business communication. These five components are the leading ones, and it is they that determine what language forms are chosen by communicators to achieve their goals and intentions in business communication. The authors give examples of the specific impact on this communication of every one of the five components of communicative competence that provide for the correspondence of business intercourse to the cultural and social norms existing in a given language community. The role of project method in foreign language teaching is demonstrated as the optimal means for helping students develop the culture-dependent components of their communicative competence in business communication in English.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
14516
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
722929
Ukraine Ukraine
133769
United Kingdom United Kingdom
39846
United States United States
1445855
Unknown Country Unknown Country
133768

Downloads

China China
24479
France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
401024
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1445855
Unknown Country Unknown Country
10

Files

File Size Format Downloads
Tarnopolsky_Kabanova.pdf 325,44 kB Adobe PDF 1871374

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.