Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68756
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer behaviour in innovative products purchasing process
Other Titles Поведінка споживачів у процесі придбання інноваційних товарів
Authors Dunska, M.
Salkovska, J.
Batraga, A.
Braslina, L.
ORCID
Keywords поведінка споживачів
інноваційний продукт
інноваційна упаковка
адаптація до інновацій
інновації
поведение потребителей
инновационный продукт
инновационная упаковка
адаптация к инновациям
инновации
consumer behaviour
innovative product
innovative product purchasing process
adaptation to a new product
product innovation
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68756
Publisher Sumy State University
License
Citation Dunska, M., Salkovska, J., Batraga, A., & Braslina, L. (2018). Consumer behaviour in innovative products purchasing process.Marketing and Management of Innovations, 3, 276-289. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-25
Abstract На сучасному етапі функціонування світової економіки інновації стали індикатором успішності підприємницької діяльності як передумови ефективного розвитку національної економіки. На основі вивчення теорії поведінки споживачів автори аналізують фактори впливу на поведінку латвійських споживачів при купівлі інноваційно упакованих продуктів харчування та безалкогольних напоїв. В результаті дослідження авторами розроблено рекомендації латвійським компаніям щодо вдосконалення діяльності з маркетингу інноваційних товарів, їх комерціалізації і просування на ринку. Дослідження проводилось на основі структурованих даних, отриманих у ході опитування 458 латвійських респондентів (структура вибірки: 59,65% жінок та 40,35% чоловіків). Усі респонденти були розділені на шість вікових груп, починаючи з 18 років, вікова група молодше 18 років не бралась до уваги, оскільки представники цієї групи не мають особистих доходів для придбання продуктів харчування та безалкогольних напоїв. У відповідності до отриманих результатів автори виокремлюють основні специфічні характеристики респондентів за рівнем їх ставлення до інноваційних товарів, розділяючи їх на: "інноваторів", "послідовників" та тих, що "повільно адаптуються". З метою оцінки взаємозв’язку між рівнем доходів, віком, гендерною ознакою респондентів та рівнем їх ставлення до інноваційних товарів, автори використовували кореляційний аналіз. Отримані результати свідчать про позитивну кореляцію між рівнем доходів та ставленням споживачів до інноваційних товарів. Так, в групі "інноваторів" частка осіб з високим рівнем доходу була найбільшою, у групі "послідовників" – середньою, у групі споживачів, які "повільно адаптуються" – найнижчою. Автори наголошують, що в цілому для ринку продуктів харчування та безалкогольних напоїв характерна швидка адаптація споживачів до інноваційної упаковки, пояснюючи це низькими витратами на впровадження інновацій у порівнянні з іншими видами товарів.
Nowadays, innovation has become one of the most important preconditions for a successful business and, consequently, also for successful development of national economy and economics. The aim of the article is to assess the factors influencing the behaviour of Latvian consumers, purchasing innovative packaged food and non-alcoholic beverages, based on theoretical aspects of consumer behaviour in innovative products purchasing process. As the result of the research, proposals were made for Latvian companies for improving innovative products marketing activities, commercialization and promotion of innovative products. A structured data collection was carried out using questionnaires, which resulted in a survey of 458 respondents from all over Latvia. The surveyed respondents by gender were 59.65% females and 40.35% males. The respondents were divided into 6 age groups, starting from 18 years old. The authors chose not to interrogate young people under the age of 18, assuming that they had no personal and independent income to purchase packaged food and non-alcoholic beverages. According to the findings, the authors allocated the main characteristics of respondents by their adaptation to innovative products: "innovators", "followers" and "slowly adapting". Under this research, the authors used the correlation analysis to estimate the relations between the level of income, age and gender of respondents and the type of consumer in relation to innovations was revealed. The higher income level is, the higher is the proportion of people who perceive themselves as innovators or quickly adapting in the field of packaged food and non-alcoholic beverages, and the lower income level is, the greater is the proportion of slowly adapting people. In general, the specificity of packaged food and nonalcoholic beverages is explained with the fact that consumers adapt to innovative products of this category much faster because it does not require large investments.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
277114705
Australia Australia
1
Cambodia Cambodia
1
Czechia Czechia
3331416
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
92373558
Greece Greece
1
Hungary Hungary
1
India India
831344128
Indonesia Indonesia
18726165
Ireland Ireland
123607
Kenya Kenya
56727
Latvia Latvia
1256371
Lithuania Lithuania
628186
Nepal Nepal
277114712
New Zealand New Zealand
1
Philippines Philippines
1662688251
Romania Romania
92373560
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
314238404
United Kingdom United Kingdom
1211058537
United States United States
-1742190652
Unknown Country Unknown Country
314238403
Vietnam Vietnam
3331419

Downloads

Czechia Czechia
3331418
Egypt Egypt
1
Germany Germany
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Nepal Nepal
314091
New Zealand New Zealand
1
Sweden Sweden
-1742190651
Ukraine Ukraine
942714916
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1747745781
Unknown Country Unknown Country
14
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Dunska_consumer_behaviour.pdf 416,19 kB Adobe PDF 951915577

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.