Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69730
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства
Other Titles Media education: semantic specificity of the term in the value coordinate system of information society
Медиаобразование: семантическая специфика термина в ценностной системе координат информационного общества
Authors Serebrianska, Iryna Mykolaivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-1720-4873
Keywords медіаосвіта
термін
семантичне значення
цінність
медиаобразование
слово
семантическое значение
ценность
media educatio
word
semantic meaning
value
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69730
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Серебрянська, І.М. Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 69-76. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-11.
Abstract Стаття присвячена аналізу семантичної структури поняття «медіаосвіта» на сучасному етапі розвитку освітньої галузі. Систематизовано найбільш поширені його дефініції, визначено розбіжності в розумінні медіаосвіти зарубіжними й вітчизняними педагогами, розмежовано поняття «медіаосвіта» і «медіаграмотність», визначено притаманні українській мові похідні неологізми. Приділено увагу спорідненим поняттям «медіапедагогіка», «медіадидактика», «медіакомпетентність», «медіавиховання»; смисловим зв’язкам поняття «медіаосвіта» з різними сферами суспільного життя, такими як освіта, медіасфера, техніка, право тощо; формулюванню ціннісних орієнтирів медіаосвіти в сучасному суспільстві. На основі компонентного аналізу слова медіаосвіта автор доходить висновку про необхідність уточнення значення терміна та його фіксації в лексикографічній практиці, створює цілісне уявлення про його денотат в мовній картині світу та загальне сприйняття медіаосвіти як інституту суспільного виховання.
Статья посвящена анализу семантической структуры понятия «медиаобразование» на современном этапе развития образовательной отрасли. Систематизируются наиболее распространенные его дефиниции, определяются различия в понимании медиаобразования зарубежными и отечественными педагогами, трактуются понятия «медиаобразование», «медиаграмотность» и присущие украинскому языку производные неологизмы. Уделяется внимание родственным понятиям «медиапедагогика», «медиадидактика», «медиакомпетентность», «медиавоспитание»; смысловым связям понятия «медиаобразование» с другими сферами общественной жизни, такими как образование, медиасфера, техника, право и др.; формулированию ценностных ориентиров медиаобразования в современном обществе. На основе компонентного анализа слова медиаобразование автор приходит к выводам о необходимости уточнения значения термина и его фиксации в лексикографической практике, создает целостное представление о его денотате в языковой картине мира, об общем восприятии медиаобразования как института общественного воспитания.
The article deals with semantic structure of the concept “media education” at the present stage of education field. The author has systematized its prevalent definitions, distinguished “media education” and “media literacy” and defined typical Ukrainian derived neologisms. Attention is paid to the related terms “media pedagogy”, “media didactics”, “media competence” and “media upbringing”. The differences in understanding of “media education” by foreign and domestic scientists are identified here. The semantic relationships of the concept “media education” with other spheres of public life such as education, pedagogy, media sphere, engineering, law, etc. are also outlined. The value orientations of media education in modern society are formulated. Basing on component analysis, the author concludes that media education is an institution of public education in the language public awareness and the term media education needs fixing in the lexicographical language practice.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
7287043
Germany Germany
141294
Greece Greece
762
Ireland Ireland
9713
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
888173
United Kingdom United Kingdom
453800
United States United States
4905125
Unknown Country Unknown Country
888172

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
2523208
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
4905125
Unknown Country Unknown Country
36

Files

File Size Format Downloads
Serebrianska_media_education.pdf 393,54 kB Adobe PDF 7428374

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.