Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72836
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Досвід менеджменту системи вищої освіти Німеччини
Other Titles Higher education management in Germany
Authors Otroshchenko, Larysa Stepanivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2333-333X
Keywords освітній менеджмент
образовательный менеджмент
educational management
Німеччина
Германия
Germany
реформування
реформирование
reforming
децентралізація
децентрализация
decentralization
фінансування
финансирование
financing
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72836
Publisher Київський національний університет культури і мистецтв
License
Citation Отрощенко, Л.С. Досвід менеджменту системи вищої освіти Німеччини [Текст] / Л.С. Отрощенко // Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Менеджмент соціокультурної діяльності. – 2018. – № 2. – С. 120-133.
Abstract Актуальність. Людський капітал є визначним чинником конкурентноздатності країни. Це утверджує вирішальну роль освіти в піднесенні економічного та соціального добробуту країни. Реформування вітчизняної системи вищої освіти здійснюється у напрямі забезпечення нового освітнього менеджменту й управління вищими навчальними закладами та фінансування наукової діяльності. Досвід Німеччини як країни з однією із кращих у світі системою вищої освіти в цьому питанні становить для нас неабиякий інтерес. Мета і методи. На основі вивчення наукових праць німецьких, українських і російських науковців визначити головні чинники ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини з метою подальшого творчого використання прогресивних ідей німецького досвіду в галузі вищої освіти України. Методи дослідження – порівняльний аналіз і синтез для визначення змісту реформування освітнього менеджменту у вищій освіті Німеччини; конкретизація, узагальнення й систематизація наукових концепцій з досліджуваної проблеми для визначення сутності структурних реформ і реформ у галузі освітнього менеджменту та фінансування ВНЗ Німеччини. Результати. Результатом дослідження стало окреслення головних зовнішніх і внутрішніх чинників ефективності освітнього менеджменту Німеччини. Висновки та обговорення. Наукова новизна полягає у визначенні головних внутрішніх й зовнішніх чинників ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини. Практичне значення одержаних результатів виявляється в можливості використання передових ідей німецького досвіду у реформуванні вітчизняного освітнього менеджменту.
Актуальность. Человеческий капитал – выдающийся фактор конкурентноспособности страны. Это утверджает решающую роль образования в подьёме экономического и социального благосостояния страны. Реформирование отечественной системы высшего образования совершается в направлении обеспечения нового образовательного менеджмента, управления высшими учебными заведениями и финансирования научной деятельности. Опыт Германии как страны с одной из лучших в мире системой высшего образования в этом вопросе представляет для нас большой интерес. Цель и методы. На основе изучения научных работ немецких, украинских и российских учёных определить главные факторы эффективности менеджмента высшего образования Германии с целью дальнейшего творческого использования прогрессивных идей немецкого опыта в сфере высшего образования Украины. Методы исследования – сравнительный анализ и синтез для определения содержания реформирования образовательного менеджмента в высшем образовании Германии; конкретизация, обобщение и систематизация научных работ на тему исследования для определения сущности структурных реформ и реформ в сфере образовательного менеджмента и финансирования ВУЗов Германии. Результаты. Результатом исследования стало определение главных внешних и внутренних факторов эффективности образовательного менеджмента Германии. Выводы и обсуждения. Было выяснено, что эффективность менеджмента высшего образования Германии зависит от главных факторов, а именно: дерегуляризации в сфере высшего образования, смены правовой формы ВУЗов, обострения конкуренции в системе высшего образования, субсидиарности ВУЗов, деятельности Конференции ректоров ВУЗов, финансирования ВУЗов на основе показателей качества, изменениям в распоряжении финансовыми средствами, концепции нового общественного менеджмента, новой культуры управления ВУЗами, интернационализации высшего образования, инвестициям в развитие науки.
Abstract. Actuality. Human capital is an outstanding factor in any country’s competitiveness. This fact affirms the decisive role of education in the raise of country’s economic and social prosperity. Reforming of domestic higher education system is carried out in the direction of new educational management support, universities management and scientific activity financing. Experience of Germany as a country with one of the best in the world higher education system is of interest for us. Purpose and methods. On the basis of studying of German, Ukrainian and Russian scientists’ scientific works to define the main factors of German higher education management efficiency with the aim of further creative usage of German experience progressive ideas in the sphere of higher education in Ukraine. Methods of research – comparative analysis and synthesis for the defining of educational management reforming contest in the higher education of Germany; concretization, generalization and systematization of scientific works on the research subject for the definition of essence of structural reforms and reforms in the field of educational management and financing of German universities. Results. Research result is the definition of main external and internal factors of educational management efficiency. Conclusions and discussions. Scientific originality lies in defining main internal and external factors of higher education management efficiency in Germany. Practical essence of obtained results is identified in the opportunity of the usage of main ideas of German experience in educational management reforming.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

France France
561
Germany Germany
31854113
Ireland Ireland
2690666
Lithuania Lithuania
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
2090436987
United Kingdom United Kingdom
1027863283
United States United States
1896825746
Unknown Country Unknown Country
120070

Downloads

Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
Georgia Georgia
1
Germany Germany
-114138322
Iceland Iceland
1
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
40267
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
754824134
United Kingdom United Kingdom
-114138322
United States United States
1896825746
Unknown Country Unknown Country
6
XK XK
1

Files

File Size Format Downloads
Otroshchenko_Higher_education_management_in_Germany.pdf 683,19 kB Adobe PDF -1871553777

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.