Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72875
Title: Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання
Other Titles: Students autonomy in learning foreign languages: the blended learning model
Автономность студентов в изучении иностранных языков: модель смешанного обучения
Authors: Andreiko, Larysa Volodymyrivna
Skarlupina, Yuliia Anatoliivna
Keywords: змішане навчання
смешанное обучение
blended learning
автономія студента
автономия студента
student autonomy
мотивація
мотивация
motivation
іноземні мови
иностранные языки
foreign languages
відкриті освітні ресурси
открытые образовательные ресурсы
open educational resources
інформаційні технології
информационные технологии
information technologies
Issue Year: 2019
Publisher: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
Citation: Андрейко, Л.В. Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання / Л.В. Андрейко, Ю.А. Скарлупіна //Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філологічні науки. – № 2 (325). – квітень 2019. – С. 260-268.
Abstract: Стаття присвячена вивченню ролі інформаційних технологій у розвитку автономного навчання іноземним мовам, а саме можливості підвищення ефективності навчання іноземній мові за рахунок інтеграції інформаційних технологій як одного з інструментів посилення автономії навчання. Проаналізовано поняття автономності навчання, виявлено його характерні риси. Розглянуто шляхи використання інформаційних ресурсів, що можуть забезпечити навчальну автономію студентів в різних видах мовленнєвої діяльності. Окреслено переваги використання цифрових технологій для забезпечення автономності при навчанні говорінню, письму, а також граматиці та вокабуляру. Наведені конкретні освітні онлайн ресурси, які довели свою ефективність на практиці. Проакцентовано, що ігрова форма навчання за допомогою онлайн-ресурсів є дієвим засобом для максимального залучення до активної навчальної діяльності навіть студентів з низьким рівнем мотивації. В результаті дослідження з’ясовано, що залучення методів змішаного навчання до викладання іноземних мов надає можливість для автономного опрацювання матеріалу, що в своє чергу сприяє оптимізації процесу навчання, підвищує мотивацію як до вивчення іноземних мов, так і до загального саморозвитку студентів.
Статья посвящена изучению роли информационных технологий в развитии автономного обучения иностранным языкам, а именно возможности повышения эффективности обучения иностранному языку за счет интеграции информационных технологий как одного из инструментов усиления автономии обучения. Проанализировано понятие автономности обучения, выявлены его характерные черты. Рассмотрены способы использования информационных ресурсов, которые могут обеспечить учебную автономию студентов в различных видах речевой деятельности. Определены преимущества использования цифровых технологий для обеспечения автономности при обучении говорению, письму, а также грамматики и вокабуляра. Приведены конкретные образовательные онлайн ресурсы, которые доказали свою эффективность на практике. Сделан акцент, что игровая форма обучения с помощью онлайн-ресурсов является действенным средством для максимального привлечения к активной учебной деятельности даже студентов с низким уровнем мотивации. В результате исследования установлено, что привлечение методов смешанного обучения к преподаванию иностранных языков дает возможность для автономного изучения материала, что в свою очередь способствует оптимизации процесса обучения, повышает мотивацию как к изучению иностранных языков, так и к общему саморазвитию студентов.
The article is aimed to discuss the role of information technology in developing learner autonomy; more specifically it addresses the question of raising the efficacy of teaching a foreign language with the help of integrating digital technologies as one of the tools of enhancing learner autonomy. The concept of autonomous learning is analyzed. Such distinctive features of learner autonomy are distinguished: ability to set goals; ability to select an appropriate process; ability to select and use materials and tools; ability to select and use appropriate technique; ability to reflect on one’s progress and performance. Ways of using information resources to teach different aspects of a foreign language are outlined. The advantages of using digital tools that ensure autonomy in learning speaking, writing, grammar and vocabulary are highlighted. Examples of online educational resources that have proved their efficiency are given. The emphasis is placed on the fact that gamification with the help of online tools is a powerful way of involving even low-motivated students to active classroom interaction. It is underlined that students’ role needs to be not only passive (when a teacher selects material and students complete tasks) but also active (students need to understand well what online instruments can be useful at each stage of completing a task so that they can use them autonomously). It is important for teachers to provide feedback on students’ performance so that they can understand their mistakes and avoid them in the future. As a result, regular work with such resources enhances not only analytical thinking, but also team-working skills and cooperation, providing at the same time opportunity for autonomous learning. It is established that incorporating blended learning methods into teaching foreign languages is an effective way of encouraging learner autonomy, which leads to increased motivation and life-long development.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72875
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ННІ БТ)

Views
Other14
Downloads
Other2


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Andreiko_Skarlupina.pdfстаття315.45 kBAdobe PDF2Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.