Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76082
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Sustainability in marketing through customer relationship management in a telecommunication company
Other Titles Цілі сталого розвитку в маркетингу: управління комунікацією з клієнтами в телекомунікаційній компанії
Authors Hitka, M.
Pajtinkova-Bartakova, G.
Lorincova, S.
Palus, H.
Pinak, A.
Lipoldova, M.
Krahulcova, M.
Slastanova, N.
Gubiniova, K.
Klaric, K.
ORCID
Keywords sustainability
economical sustainability
marketing
Customer Relationship Management
telecommunication company
стійкість
економічна стабільність
маркетинг
управління відносинами з клієнтами
телекомунікаційна компанія
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76082
Publisher Sumy State University
License
Citation Hitka, M., Pajtinkova-Bartakova, G., Lorincova, S., Palus, H., Pinak, A., Lipoldova, M., Krahulcova, M., Slastanova, N., Gubiniova, K. & Klaric, K. (2019). Sustainability in Marketing through Customer Relationship Management in a Telecommunication Company. Marketing and Management of Innovations, 4, 194-215. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-16
Abstract The idea of sustainable development links business, environmental and social objectives into one integrated effort aiming to meet a common goal. Due to the influence of current developments in customer behaviour companies revise their business strategies towards more sustainably oriented ways of production, business practices, resource efficiency, waste disposal, building partnerships, communication effectiveness etc. Market with telecommunication services is affected by technology development. Growing demands of customers result in reevaluation of marketing routine. The main purpose of the research is to identify the change in customers’ approaches and satisfaction with offered products, enterprise processes, and business strategy as a result of implementing Customer Relationship Management in 2014 and subsequently in 2018 with the dependence on socio-demographic characteristics. Customers’ opinions were investigated using a questionnaire. Respondents were selected by direct sampling with contingent valuation. Sample set consisted of 3,282 respondents. Following the results, the fact that there are changes in approaches of customers in investigated areas in terms of gender and age as a result of implementing the Customer Relationship Management can be stated. The customers’ satisfaction with provided services improved. In order to serve the new and constantly evolving needs of the growing number of customers who care about social and environmental issues, the companies are required to permanently monitor their performance on the market and incorporate customer feedback as in input for evaluation of their internal processes. In terms of marketing, positive changes in approach, satisfaction with the quality of provided services and reduced service time were observed. In terms of business strategy, the changes in connection strategy, the effect of customer-driven strategy and services provided by call centres abroad are perceived in positive way.
Основною метою сталого розвитку є гармонізація економічних, соціальних та екологічних цілей. У статті зазначено, що розвиток інформаційних технологій та поширення ідей сталого розвитку обумовлює зміну поведінки споживачів, що спонукає компанії адаптувати свої бізнес-стратегії щодо способів виробництва з урахуванням принципів сталого розвитку та вимог споживачів. Авторами зазначено, що компанії повинні підвищувати ефективність використання ресурсів, впроваджувати інноваційні технології переробки відходів, розбудовувати комунікацію з основними стейкхолдерами тощо. При цьому у статті наголошено, що ринок телекомунікаційних послуг впливає на розвиток технологій, а зростаючі потреби споживачів призводять до переоцінки маркетингової політики підприємства. Основною метою статті є аналіз основних змін поведінки споживачів, підходів до оцінювання рівня задоволеності продукцією/послугою, ефективності управління компанією в результаті впровадження системи комунікації зі споживачами у 2014 та 2018 роках з урахуванням соціально-демографічних характеристик. Інформаційну базу дослідження сформовано на основі результатів анкетування 3282 респондентів. Емпіричні результати дослідження свідчать про наявність змін у поведінці споживачів внаслідок впровадження системи комунікації зі споживачами. Визначено, що відбувся зсув інтересів та цінностей споживачів у бік зростання рівня зацікавленості у екологічних властивостях товару/послуги. Окрім цього, підтвердилась гіпотеза, що впровадження інформаційних технологій призводить до підвищення рівня задоволеності клієнтів наданими послугами, їх якістю та швидкістю отримання. Авторами визначено, що компанії повинні здійснювати постійний контроль ефективності системи комунікації зі споживачами та аналізувати їх відгуки. Результати даного аналізу повинні сприйматись як вхідні дані для оцінювання внутрішніх процесів компанії. При цьому споживачами позитивно сприймається клієнто- орієнтована маркетингова стратегія, що передбачає консультування споживачів через закордонні кол-центри.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
1376995696
Bahamas Bahamas
1
Bangladesh Bangladesh
1911425150
Belgium Belgium
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1
Cameroon Cameroon
38997343
Canada Canada
1911425144
China China
359037013
Colombia Colombia
1
Cuba Cuba
1
Czechia Czechia
42540371
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
130128
Ethiopia Ethiopia
1935417
Finland Finland
214316
France France
1740897453
Germany Germany
-479731850
Ghana Ghana
37712
Greece Greece
615708088
India India
-1439487125
Indonesia Indonesia
1816875885
Iran Iran
118737
Ireland Ireland
36765
Israel Israel
1939384508
Italy Italy
24258
Japan Japan
1
Jordan Jordan
773776311
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
208937
Malaysia Malaysia
148402
Moldova Moldova
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
38997346
New Zealand New Zealand
151201
Nigeria Nigeria
1816875886
Norway Norway
168461
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
38997366
Peru Peru
1
Philippines Philippines
-164283169
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
128280
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
139799
Singapore Singapore
1816875883
Slovakia Slovakia
359037011
South Africa South Africa
-164283164
Spain Spain
158159
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
51762
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1816875879
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
-164283170
Turkey Turkey
1939384502
Uganda Uganda
10176787
Ukraine Ukraine
76538
United Arab Emirates United Arab Emirates
38997372
United Kingdom United Kingdom
1816875888
United States United States
-2094276569
Unknown Country Unknown Country
359037012
Vietnam Vietnam
72910
Yemen Yemen
1
Zimbabwe Zimbabwe
191776

Downloads

Afghanistan Afghanistan
1
Albania Albania
1
Australia Australia
191669
Austria Austria
197637
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
-2094276564
China China
896973244
Croatia Croatia
209518
Cuba Cuba
1
Czechia Czechia
56498
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
615708083
France France
-164283163
Germany Germany
896973245
Ghana Ghana
773776314
Hungary Hungary
1
India India
1816875881
Indonesia Indonesia
1816875884
Iran Iran
38997352
Ireland Ireland
33875
Israel Israel
1939384509
Italy Italy
773776317
Japan Japan
211846
Laos Laos
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
171863
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
38816
Montenegro Montenegro
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
615708086
Philippines Philippines
114740
Poland Poland
1
Portugal Portugal
773776319
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1661295020
Serbia Serbia
88247
Sierra Leone Sierra Leone
1
Singapore Singapore
-2094276569
Slovakia Slovakia
188121
South Africa South Africa
57154
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
116004
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
22688
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
189442
Turkey Turkey
1816875887
Ukraine Ukraine
-790559087
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-479731851
United States United States
896973244
Unknown Country Unknown Country
513158395
Vietnam Vietnam
1740897467

Files

File Size Format Downloads
16_A343-2019_Hitka_Pajtinkova-Bartakova.pdf 558,61 kB Adobe PDF -918115737

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.