Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100103
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Потенціал корпусних технологій у вивченні фразеологізмів та сленгізмів |
Other Titles |
Potential of Corpus Technologies in Learning Phraseology and Slang |
Authors |
Stepanov, Vitalii Valeriiovych
![]() Могильник, А. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-8169-7908 |
Keywords |
корпус фразеологізми сленгізми лінгводидактика вправи corpus phraseological units slangisms linguodidactics exercises |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100103 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Степанов В., Могильник А. (2025). Потенціал корпусних технологій у вивченні фразеологізмів та сленгізмів. Філологічні трактати, 17(1), 63-77. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-6 |
Abstract |
Корпусна лінгвістика виступає ефективним і потужним інструментом як у теоретичному мовознавстві, так і в лінгводидактиці. Різні типи корпусів (монолінгвальні, білінгвальні, спеціалізовані, паралельні) дозволяють комплексно досліджувати мову в реальному вживанні –з урахуванням частотності, контексту та варіативності.Розгляд фразеологізмів і сленгу в корпусному вимірі демонструє, що корпуси відкривають широкі можливості для вивчення і викладання цих одиниць у реальних комунікативних контекстах. Для оцінки ефективності корпусного підходу завдяки базам British National Corpus (BNC) та Corpus of Contemporary American English (COCA) було розроблено та апробовано вправи на засвоєння фразеологізмів та сленгізмів, адаптовані до рівнів А2-С1. У вправи включено завдання на пошук значення, переклад, доповнення контексту, перефразування та вживання в ситуації. Вправи створювались на основі частотних даних корпусів BNC та COCA. Практична апробація засвідчує підвищення зацікавленості у вивченні лексики, зростання кількості правильних відповідей у тестових завданнях на лексико-граматичну компетенцію, а також активізацію продуктивних навичок письма та говоріння.Порівняльний аналіз корпусного підходу з традиційними методами навчання виявляє його численні переваги –автентичність матеріалу, орієнтація на частотність, можливість роботи з реальними прикладами. Водночас, зафіксуються й певні труднощі, зокрема пов’язані з технічною складністю для деяких учнів та недостатньою підготовкою викладачів до користування корпусами Corpus linguistics is an effective and powerful tool in theoretical linguistics and linguodidactics. Different types of corpora (monolingual, bilingual, specialized, parallel) allow for a comprehensive study of language in real use, taking into account frequency, context, and variability.Consideration of phraseology and slang in the corpus dimension demonstrates that corpora open up wide opportunities for studying and teaching these units in real communicative contexts. To evaluate effectiveness of the corpus approach, the British National Corpus (BNC) and the Corpus of Contemporary American English (COCA) were used to develop and test exercises for learning phraseological units and slangisms adapted to A2-C1 levels. The exercises include tasks for meaning, translating, context completing, paraphrasing and case using. The exercises were created on the basis of frequency data from the BNC and COCA corpora. Practical testing shows increase in learning vocabulary, increase in number of correct answers in lexical and grammatical competence tests, as well as activation of productive writing and speaking skills.A comparative analysis of the corpus-based approach with traditional teaching methods reveals its many advantages: material authenticity, focus on frequency, and ability to work with real-life examples. At the same time, certain difficulties are also recorded, in particular those related to technical difficulties for some students and insufficient training of teachers in use of corpora. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Stepanov_Ftrk_1_2025.pdf | 408.3 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.