Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100116
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Компоненти створення емпатії до негативного героя(на прикладі «Таємної історії» Донни Тартт) |
Other Titles |
Components for Creating Empathy for a Negative Character (On the Example of «The Secret History» of Donna Tartt’s) |
Authors |
Zhylenko, Iryna Rudolfivna
![]() Сенчуріна, Л. Пономаренко, С. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1982-710X |
Keywords |
емпатія харизма Донна Тартт «Таємна історія» негативний герой персонаж класифікація читач засоби емоційність empathy charisma Donna Tartt The Secret History negative character character classification reader techniques emotionality |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100116 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Жиленко І., Сенчуріна Л., Пономаренко С. (2025). Компоненти створення емпатії до негативного героя(на прикладі «Таємної історії» Донни Тартт). Філологічні трактати, 17(1), 207-223. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-19 |
Abstract |
У статті досліджено явище емпатії в літературному контексті, проаналізовано причини і процес його спрямування на негативних літературних персонажів. З’ясовано проблему особистісної участі автора й читача у формуванні образного світу художньої прози. Простежено формування емпатійного компонента, який становить емоційно-інтелектуальну домінанту психічної сфери процесу рецепції. Запропоновано власну класифікацію авторських засобів, за допомогою яких письменники досягають відповідного ефекту –створюють читацьку зацікавленість. Усі прийоми об’єднано у чотири групи: зовнішні, внутрішні, соціальні та унікальні. Варіативне поєднання цих технік допомагає глибше розкрити психологію персонажів, роблячи їх ближчими та зрозумілішими для читача. Складові системи працюють комплексно, і для будь-якого героя діють засоби з усіх чотирьох сегментів.На прикладі образу Генрі Вінтера, одного з головних героїв роману Донни Тартт «Таємна історія», досліджено головні компоненти створення емпатії. Розглянуто історію формування шаблону книжкового антигероя, здатного викликати співчуття аудиторії. Визначено, що емпатія є складним процесом сприйняття, опрацювання й відтворення емоційного стану іншого об’єкта. The present article explores the phenomenon of creating empathy within a literary context, analyzes causes and how it is implemented negative literary characters. The article also examines personal involvement of both author and reader in shaping the imaginative world of fiction. The article traces the formation of the empathycomponent, which constitutes the emotional-intellectual dominant in the psychological sphere of the reception process.The present article proposes a unique classification ofauthorial techniques by which writers achieve this effect and create reader‘s engagement. All techniques are grouped into four categories: external, internal, social, and unique. The variablecombination of these methods helps to reveal characters’ psychology more deeply, making them closer and easier to understand by their readers. The system’s componentswork in an integrated manner, and for any character, techniques from all four categories are applied.Thus, the key components of creating empathy are investigated in the example of Henry Winter,one of the main characters in Donna Tartt’s „The Secret History“. The history of forming the literary antihero archetype capable of eliciting audience sympathy is examined, too. It is determined that empathy is acomplex process of perceiving, developing, and reproducing the emotional state of another character. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhylenko_Ftrk_1_2025.pdf | 433.4 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.