Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100442
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Специфіка розвитку подкастингу в 2020–2025 рр |
Other Titles |
The specifics of podcasting development in 2020–2025 |
Authors |
Булах, T.
Куликова, О. |
ORCID | |
Keywords |
подкастинг споживання подкастів медіадіяльність медіасередовище реклама podcasting podcast consumption media activity media environment advertising |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100442 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Булах Т., Куликова О. Специфіка розвитку подкастингу в 2020–2025 рр. Образ. 2025. Вип. 2 (48). С. 45–55. https://doi.org/10.21272/Obraz.2025.2(48)-45–55 |
Abstract |
Вступ. Ефективність подкастингу як інформаційного та маркетингового інструменту значною мірою залежить від урахування подкастерами та рекламістами основних тенденцій його розвитку, що формуються під впливом змін у зовнішньому середовищі та відображають основні потреби суспільства.Актуальність і мета. Актуальність зумовлена невпинним розвитком інформаційних технологій, платформ, сервісів, що безпосередньо позначається як на смаках та уподобаннях аудиторії, так і на розвитку медіаканалів, подкастингу зокрема – з одного боку, та недостатнім дослідженням означеного питання – з іншого. Метоює вивчення трансформацій подкастингу в період 2020–2025 рр. з урахуванням факторів, що впливали на нього. Методологія.Застосовано аналіз наукових статей, статистичних даних, опублікованих в авторитетних джерелах та на подкаст-платформах, аналітичних публікацій медіа та офіційних представників Spotify, YouTube, Apple, тощо; методи систематизації даних та узагальнення. Результати. Основними факторами, які впливали на розвиток подкастингу в останні роки стали пандемія 2020–2021 рр., котра активізувала подкастерів і слухачів подкастів в цей період; підвищення уваги до коротких відео у суспільстві; збільшення довіри до реклами в подкастах, особливо тієї, що виголошується ведучими, що спостерігаєтьсявід 2020 р.; розвиток AI, зростаючий інтерес до якого в суспільстві дозволяє прогнозувати по-дальше активне використання у сфері подкастингу, особливо якщо зважати на той факт, що вже нині існують подкасти, повністю озвучені AI.Висновки. Визначено п’ять основних змін (факторів) у зовнішньому середовищі, що вплинули на розвиток подкастингу: пандемія; поширення YouTube, TikTok; розвиток плат-форм для прослуховування подкастів; підвищення довіри до реклами в подкастах; розви-ток штучного інтелекту. З’ясовано, що основними змінами у подкастингу в останні роки під впливом зовнішнього середовища є: 1) збільшення кількості подкастів у світі загалом, але зменшення активних подкастів; 2) зростання популярності відеоподкастів; 3) зміни в пріо-ритетності платформ для прослуховування; 4) зростання інвестицій у рекламу в подкастах; 5) застосування можливостей AI. Introduction. The effectiveness of podcasting as both an informational and marketing tool largely depends on how well podcasters and advertisers take into account key trends in its development, which are shaped by changes in the external environment and reflect the fundamental needs of society. Relevance and Purpose. The relevance of this study is driven by the rapid development of information technologies, platforms, and services that directly influence audience preferences and tastes, as well as the evolution of media channels, including podcasting. On the other hand, the topic remains insufficiently explored. The aim of this article is to examine the transformations in podcasting during the period from 2020 to 2025, taking into account the factors that influenced its development. Methodology. The study employs an analysis of scientific articles, statistical data published in authoritative sources and on podcast platforms, analytical publications from media outlets and official representatives of Spotify, YouTube, Apple, etc., alongside methods of data systematization and generalization.Results. The main factors that have influenced the development of podcasting in recent years are the 2020–2021 pandemic, which activated both podcasters and listeners during this period; the growing public interest in short-form video; the increase in trust in podcast advertising, especially host-read ads, observed since 2020; and the development of AI, the growing interest in which suggests its further active use in podcasting, particularly given that there are already podcasts fully voiced by AI.Conclusions. Five main external environmental changes (factors) that have influenced the development of podcasting have been identified: the pandemic; the spread of YouTube and TikTok; the development of podcast listening platforms; the increased trust in podcast advertising; and the development of artificial intelligence. It has been established that the main changes in the field of podcasting in recent years are as follows:1)an increase in the total number of podcasts worldwide, but a decrease in active podcasts; 2) the growing popularity of video podcasts; 3) changes in the priority of listening platforms; 4) growth in advertising investments in podcasts; 5) the application of AI capabilities. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Bulakh_Obraz_2_2025.pdf | 256.89 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.