Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Вдосконалення рейтингової контрольно-оціночної системи вищого навчального закладу |
Authors |
Різун, Н.О
Тараненко, Ю.К. |
ORCID | |
Keywords |
контрольно-оцінна система рейтинг коефіцієнт складності технологічний час стійкість знань коефіцієнт кореляції контрольно-оценочная система рейтинг коэффициент сложности технологическое время устойчивость знаний коэффициент корреляции controlling and evaluating system rating complexity index technological time knowledge stability correlation index |
Type | Article |
Date of Issue | 2012 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003 |
Publisher | Вид-во СумДУ |
License | |
Citation | Різун, Н.О. Вдосконалення рейтингової контрольно-оціночної системи вищого навчального закладу [Текст] / Н.О. Різун, Ю.К. Тараненко // Вісник Сумського державного університету. Серія Технічні науки. — 2012. — №1. — С. 118-130. |
Abstract |
Наведено інструменти вдосконалення методики рейтингової контрольно-
оцінної системи вищого навчального закладу. Введено методику визначення
коефіцієнта складності тестових завдань як чистого (без урахування
технологічного) часу, витраченого на правильну відповідь. Запропоновано
алгоритм поетапної актуалізації коефіцієнта складності за допомогою
первинного (експертного шкалювання складності тестових завдань) та
ітераційних (визначення відносного вагового коефіцієнта складності тестових
завдань) етапів. Розроблено методику визначення рівня стійкості знань
студентів із використанням коефіцієнта кореляції як залежності між
значеннями величин, пропорційних відповідно до нормативного та фактично
витраченого часу на кожну відповідь. Обґрунтовано доцільність обчислення
рейтингу студента шляхом коригування фактично набраної кількості балів за
правильні відповіді залежно від визначеного у ході тестового сеансу коефіцієнта
кореляції між рядами нормативного та фактично витраченого часу на кожну
відповідь.
При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003 Приведены инструменты совершенствования методики рейтинговой контрольно-оценочной системы вуза. Введена методика определения коэффициента сложности тестовых заданий как чистого (без учета технологического) времени, затраченного на правильный ответ. Предложен алгоритм поэтапной актуализации коэффициента сложности с помощью первичного (экспертного шкалирования сложности тестовых заданий) и итерационных (определение относительного весового коэффициента сложности тестовых заданий) этапов. Разработана методика определения уровня устойчивости знаний студентов с помощью коэффициента корреляции как зависимости между значениями величин, пропорциональных соответственно нормативному и фактически затраченному времени на каждый ответ. Обоснована целесообразность вычисления рейтинга студента путем корректировки фактически набранного количества баллов за правильные ответы в зависимости от определенного в ходе тестового сеанса коэффициента корреляции между рядами нормативного и фактически затраченного времени на каждый ответ. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003 Instruments of improving the methodology of rating controlling and evaluating system in the higher education institution are given. The methodology of defining the complexity index of test tasks as a pure time (without taking technological time into account), spent on a correct answer, is introduced. The algorithm of phased actualization of the complexity index with the help of initial (expert scaling of test tasks complexity) and iterative (defining the relative weighting coefficient of test tasks complexity) stages is suggested. The methodology of defining the level of students' knowledge stability with the help of correlation index is developed. The correlation index is a dependence between values, which are analogical to normative time and the time, actually spent on every answer. The appropriateness of calculating students' rating by means of correcting the actual score for correct answers, depending on the correlation index that is defined between the rows of normative time and the time, actually spent on each answer during the test session, is justified. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/28003 |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Технічні науки (2007-2014) |
Views
Canada
1
China
46972877
France
4
Germany
2523051
Hong Kong SAR China
1
Iran
1
Ireland
367549
Japan
2
Lithuania
1
Netherlands
9
Russia
30
Singapore
444368703
Turkey
14
Ukraine
84207769
United Kingdom
25441427
United States
-1388935130
Unknown Country
84207768
Downloads
China
-1388935129
France
3
Germany
5002132
India
1
Japan
1
Lithuania
1
Russia
3
Ukraine
888737405
United Kingdom
1
United States
888737406
Unknown Country
277
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
correlation index.pdf | 229.26 kB | Adobe PDF | 393542101 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.