Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/33198
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Впровадження моделі управління якістю медичної допомоги на основі медико-соціального механізму внутрішнього аудиту в закладі охорони здоров’я |
Other Titles |
Внедрение модели управления качеством медицинской помощи основываясь на медико-социальный механизм внутреннего аудита в учреждении охраны здоровья The quality of care management model implementation at the health care facility on the basis of the medico-social approach of the internal audit |
Authors |
Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
Petrenko, Viacheslav Yuriiovych Тарасенко, С.В. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8164-9706 |
Keywords |
якість медичної допомоги медико-соціальний механізм внутрішнього аудиту артеріальна гіпертензія модель качество медицинской помощи медико-социальный механизм внутреннего аудита артериальная гипертензия модель quality of care medico-social mechanism of the internal audit arterial hypertension model |
Type | Article |
Date of Issue | 2013 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/33198 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Сміянов, В.А. Впровадження моделі управління якістю медичної допомоги на основі медико-соціального механізму внутрішнього аудиту в закладі охорони здоров’я [Текст] / В.А. Сміянов, В.Ю. Петренко, С.В. Тарасенко // Журнал клінічних та експериментальних медичних досліджень. — 2013. — Т. 1, № 2. — С. 201-208. |
Abstract |
Мета дослідження – показати можливості авторської моделі управління якістю медичної допомоги на основі механізму внутрішнього аудиту хворим артеріальною гіпертензією, впровадженої в поліклініці №5 м. Суми. Проаналізовані дані амбулаторних карт 452 хворих, що мають помітку про взяття на диспансерний облік з приводу артеріальної гіпертензії. Оцінювалась відповідність наявних даних амбулаторних карт протокольним індикаторам і запропонованій системі показників. Виявлено резерви для покращення якості медичної допомоги хворим артеріальною гіпертензією на первинному рівні, а саме повне охоплення диспансерних хворих консультаціями спеціалістів, лабораторними та інструментальними методами обстеження, даними про стратифікацію ризиків для оцінки прогнозу, даними про ураження органів-мішеней та ін. Проведений моніторинг дотримання диспансерними хворими профілактичних і лікувальних рекомендацій лікарів. Виявлене незадовільне відношення хворих артеріальною гіпертензією до власного здоров’я. За результатами моніторингу розроблені та впроваджені заходи щодо підвищення рівня поінформованості хворих артеріальною гіпертензією шляхом посилення інформаційно-роз’яснювальної діяльності із застосуванням інформаційно-комунікативних технологій.
Медико-соціальний механізм внутрішнього аудиту надав практичну можливість прийняття та реалізації управлінських рішень для забезпечення безперервного покращення якості медичної допомоги хворим артеріальною гіпертензією в досліджуваних закладах охорони здоров’я.
При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/33198 Цель исследования – показать возможности авторской модели управления качества медицинской помощи основываясь на механизм внутреннего аудита больным артериальной гипертензией, которая внедрена в поликлинике № 5 г. Сумы. Проанализировано данные амбулаторных карт 452 больных. Эти пациенты взяты на диспансерный учет в связи с артериальной гипертензией. Оценивалось соответствие имеющихся данных амбулаторных карт протокольным индикаторам и предложенной системе показателей. Определено резервы для улучшения качества медицинской помощи больным с артериальной гипертензией на первичном уровне, а именно постоянные консультации специалистами диспансерных больных, полное обеспечение лабораторными и инструментальными методами исследования, данными о стратификации рисков для оценки прогноза, данными о повреждении органов-мишеней и др. Проведено мониторинг следования диспансерными больными профилактических и лечебных рекомендаций врачей. Отмечено неудовлетворительное отношение больных артериальной гипертензией к собственному здоровью. По результатам мониторинга разработаны и внедрены меры по улучшению уровня осведомленности больных с артериальной гипертензией путем улучшения информационно-разъяснительной деятельности используя информационно-коммуникативные технологии. Медико-социальный механизм внутреннего аудита дал реальную возможность принятия и реализации управленческих решений для обеспечения беспрерывного улучшения качества медицинской помощи больным с артериальной гипертензией в исследуемых учреждениях здравоохранения. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/33198 This article is devoted to show potential of the author’s quality of care management model on the basis of internal audit principles for the patients with arterial hypertension. This model was implemented in the Polyclinic № 5 of Sumy city. We have analyzed 452 patients’ cards. These patients are considered to be the follow-up one as they have arterial hypertension. We assessed registered data from the patients’ cards in compliance with the protocols and accepted system of indicators. We figured out initial ways of improving the health care service for the patients with arterial hypertension. The specialists should consult the patients with arterial hypertension, examine them using laboratory and instrumental methods, provide information about risk stratification to estimate projections and inform about the target-organs damages etc. We monitored if the patients followed preventive and medical recommendations. Unfortunately, we pointed unsatisfied attitude of the patients with arterial hypertension to their own health. Based on the monitoring results, there were developed and implemented ways to raise awareness of the patients with arterial hypertension using information and communication techniques. The medico-social approach of internal audit gave a possibility of considering and realization management decisions to provide permanent quality of care improving for the patients with arterial hypertension at the mentioned health care facilities. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/33198 |
Appears in Collections: |
Журнал клінічних та експериментальних медичних досліджень (2013-2018) |
Views
China
235
Denmark
1
EU
1
Germany
353120
Indonesia
1
Ireland
1603649
Lithuania
1
Netherlands
1
Russia
27
Singapore
1958178766
Spain
1
Turkey
22
Ukraine
247955196
United Arab Emirates
1
United Kingdom
124023661
United States
-378609765
Unknown Country
247955195
Downloads
China
2
France
1
Germany
2
Indonesia
1
Ireland
1
Lithuania
1
Russia
2
Ukraine
247955197
United Kingdom
1
United States
-2093507183
Unknown Country
125
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Smiyanov_Petrenko_Tarasenko_yakist_medychnoï_dopomohy.pdf | 824.97 kB | Adobe PDF | -1845551850 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.