Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34364
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Компаративний аналіз регіонів України за рівнем викидів забруднювальних речовин від автотранспорту |
Other Titles |
Компаративный анализ регионов Украины по уровню выбросов загрязняющих веществ от автотранспорта Comparative analysis of regions of Ukraine by the level of emissions from auto transport |
Authors |
Чинкуляк, Н.М.
Маров, І.В. |
ORCID | |
Keywords |
автотранспортний комплекс викиди забруднювальних речовин факторний аналіз метод головних компонент інтегральна оцінка ранжування територій ієрархічний метод кластерного аналізу автотранспортный комплекс выбросы загрязняющих веществ факторный анализ метод главных компонент интегральная оценка ранжирование территорий иерархический метод кластерного анализа auto transport complex pollutant emissions factor analysis method of main components integral estimation territory ranking hierarchical method of cluster analysis |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34364 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Чинкуляк, Н.М. Компаративний аналіз регіонів України за рівнем викидів забруднювальних речовин від автотранспорту [Текст] / Н.М. Чинкуляк, І.В. Маров // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2014. - № 1. - С. 287-296. |
Abstract |
У статті проаналізовано вплив діяльності автотранспортного комплексу на стан атмосферного повітря. Розраховано інтегральні оцінки рівня викидів забруднювальних речовин автотранспортом за регіонами України, на підставі яких проведено ранжування територій і виділення кластерів, що характеризуються однаковим екологічним навантаженням.
При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34364 В статье проанализировано влияние деятельности автотранспортного комплекса на состояние окружающей среды. Рассчитаны интегральные оценки уровня выбросов загрязняющих веществ автотранспортом по регионам Украины, на основании которых проведено ранжирование территорий и выделение кластеров, характеризующихся одинаковой экологической нагрузкой. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34364 The aim of the article. The goal of the article is to make a comparative analysis of regions of Ukraine by the level of auto transport complex influence (ATC). The results of the analysis. Growth of economics of any country depends on the development of its regions. Efforts of increasing indexes determine the necessity of elimination of disproportions in regions development. At the same time not only economical indexes and the level of development of particular spheres of economics, concentration of their manufacturing powers on particular territory but also the influence of manufactures on social, demographic and ecological characteristics of region. It concerns not only the manufacturing of goods but also the non-manufacturing business. Analysis of literature data witnesses that the influence of ATC activity on the state of environment, technological improvements of vehicles, which would promote reducing this influence is not examined as the index of functioning of auto transport. However, it should be noticed that the problem of negative influence of transport emissions on the environment stance and atmosphere air is very important. Comparative analysis of this characteristic would allow finding clusters, which would be characterized by the same level of ecological pressure caused by development of ATC. Such clusters can be picked out: very high emission pressure (Kyiv); second cluster including three regions with high emission level (Kyivska, Dnipropetrovska, Donetska) and eight regions with medium emission level (Zaporizhska, Poltavska, Odeska, Lvivska, Kharkivska, Zakarpatska, Khersonska and Cherkaska regions); third cluster includes seven regions with low level of emission (Zhitomirska, Vinnytska, Kirovogradska, Mykolaivska, Khmelnytska, Chernivetska and Crimea); fourth cluster consists of eight regions with very low emission level (Luganska, Ivano-Frankivska, Sumska, Chernigivska, Rivenska, Volynska, Ternopilska regions and Sevastopol). Comparative analysis with use of cluster analysis method on the ground of data given by State Committee of Statistics of Ukraine had been made by such indexes as transport emissions (thousand tones) and also the relation of quantity of emissions to territory and its population. The correlation matrix for indexes of emissions to the atmosphere of Ukraine was found. Ward-method was used to group the regions of Ukraine. Conclusions and directions of further researches. Comparative analysis of regions by such integral index as index of emissions from auto transport allows the heads of different levels of state government to find out weak and strong sides of native politics and to define the priority directions of their further activities. The results of research allow speaking about the necessity of differential approach to regions development and united state strategy based on conceptual principals of sustainable development. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34364 |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Canada
1
China
29
Denmark
1
France
1
Germany
2892058
Greece
1
Hungary
2
India
1
Ireland
661244
Italy
2
Japan
1
Lithuania
1
Moldova
1
Netherlands
9674
Russia
26
Singapore
1
Turkey
20
Ukraine
11539192
United Kingdom
5784106
United States
131809481
Unknown Country
11539191
Downloads
China
4
France
1
Germany
99383925
Hong Kong SAR China
1
Lithuania
1
Russia
1
Singapore
1
Turkey
1
Ukraine
34532823
United Kingdom
1
United States
131809482
Unknown Country
94
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chynkuliak_zabrudnennia.pdf | 421.51 kB | Adobe PDF | 265726335 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.