Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36012
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Characteristics and criticism of conventional eco- and environmental economics models
Other Titles Характеристика и критика традиционных экономических моделей природопользования
Характеристика та критика традиційних економічних моделей природокористування
Authors Karajz, S.
ORCID
Keywords conventional environmental economics
public goods
prisoner’s dilemma
Pigovian tax
Coase theorem
традиційна екологічна економіка
суспільні блага
дилема ув'язненого
теорема податків Пігу
теорема Коуза
традиционная экологическая экономика
общественные блага
теорема налогов Пигу
теорема Коуза
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36012
Publisher Sumy State University
License
Citation Karajz, S. Characteristics and criticism of conventional eco- and environmental economics models [Текст] / S. Karajz // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2014. - № 2. - С. 270-279.
Abstract The aim of the article. The aim of the article is to introduce basic theories of environmental economics, dealing with environment factors, and to present critical view on them. The results of the analysis. The necessity to create a new economic paradigm or to elaborate a new approach to economics can most efficiently be justified by providing a critical analysis of conventional economic theories. Following this view, the material introduces basic theories of environmental economics belonging to the branch of economics dealing with environmental factors and based on conventional or neoclassical foundations (problems of public welfare, Pigouvian taxes, the Coase theorem, optimal utilisation of natural resources, the standard price theory) and presents critical views related to these issues. Conclusions and directions of further researches. The conventional economics is based on fundamental assumption of neoclassical welfare economics according to which the primarily aim of economics is obviously to achieve Pareto optimal conditions. This optimum can be in two meanings: if Pareto optimum means Pareto norms, it reflects relevant conditions for economic policy. If Pareto optimum is linked with marginal analysis when a determined fictitious economic optimum is sought for in a perfect competition situation, it an instrument used for formal analytical analysis. According to this allocation of resources or the volume of production is optimal if there is a situation in which it is possible to make any individual better off without making someone else worse off. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36012
У статті наводиться критичний аналіз традиційних економічних теорій, який доводить необхідність створення нової економічної парадигми або розроблення нового підходу до економіко-екологічних моделей. Автор представляє основні елементи екологічної економіки, що відносяться до галузі науки, пов'язаної з факторами навколишнього середовища на основі традиційних та неокласичних теорій (проблеми суспільного добробуту, теорема податків Пігу, теорема Коуза, оптимальне використання природних ресурсів, традиційна цінова теорія). При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36012
В статье приводится критический анализ традиционных экономических теорий, который обосновывает необходимость создания новой экономической парадигмы или разработки нового подхода к экономико-экологическим моделям. Автор представляет основные элементы экологической экономики, которые относятся к сфере науки, связанной с факторами окружающей среды на основании традиционных и неоклассических теорий (проблемы общественного благополучия, теорема налогов Пигу, теорема Коуза, оптимальное использование природных ресурсов, традиционная ценовая теория). When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36012
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
39099673
Austria Austria
3516
Canada Canada
111462
China China
1226883790
Denmark Denmark
1
Finland Finland
1
France France
1022657599
Germany Germany
90607
Greece Greece
91738666
Ireland Ireland
114403
Japan Japan
2
Lesotho Lesotho
2044966943
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
348253
Russia Russia
10
Sweden Sweden
348247
Turkey Turkey
147740
Ukraine Ukraine
216262
United Kingdom United Kingdom
-469320358
United States United States
-1595466156
Unknown Country Unknown Country
88248
Vietnam Vietnam
91738664

Downloads

Australia Australia
86284
China China
-122848806
France France
1
Germany Germany
2
India India
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1
Lesotho Lesotho
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
64686
United Kingdom United Kingdom
-122848804
United States United States
-1841199719
Unknown Country Unknown Country
-122848806
Vietnam Vietnam
2044966945

Files

File Size Format Downloads
Karaj.pdf 399.4 kB Adobe PDF -164628212

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.