Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37387
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Політичне та нормативно-правове підґрунтя функціонування історичної освіти в Російській імперії в першій половині ХІХ ст. |
Other Titles |
Политическая и нормативно-правовая основа функционирования исторического образования в Российской империи в первой половине ХІХ в. Political and regulatory framework of history education's functioning in the Russian empire in the first half of the nineteenth century. |
Authors |
Самойленко, О.Г.
|
ORCID | |
Keywords |
нормативно-правове регулювання вища історична освіта Російська імперія функціонування |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37387 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Самойленко, О. Г. Політичне та нормативно-правове підґрунтя функціонування історичної освіти в Російській імперії в першій половині ХІХ ст. [Текст] / О.Г. Самойленко // Сумська старовина. - 2014. - № XLI-XLII. - С. 78-91. |
Abstract |
В статті проведено аналіз законодавчого регулювання вищої історичної освіти в Російській імперії протягом першої половини XIX століття. Визначено структуру та порядок функціонування університетської освіти, в тому числі й історичної; окреслено особливості функціонування окремих навчальних закладів, що пов’язано з етнічною, національною та релігійною специфікою регіонів, в яких ці університети розташовувалися.
Охарактеризовано концептуальні документи, що визначали підстави функціонування історичної освіти в Російській імперії у XIX столітті. Встановлено, що оформлення системи гуманітарної освіти в цілому й історичної, зокрема, в університетах виявилося процесом тривалим і продовжувалося протягом усього XIX ст. В статье проведен анализ законодательного регулирования высшего исторического образования в Российской империи на протяжении первой половины XIX века. Определена структура и порядок функционирования университетского образования, в том числе и исторического; очерчены особенности функционирования отдельных учебных заведений, что связано с этнической, национальной и религиозной спецификой регионов, в которых эти университеты располагались. Охарактеризованы концептуальные документы, определявшие основания функционирования исторического образования в Российской империи в XIX веке. Установлено, что оформление системы гуманитарного образования в целом и исторического, в том числе, в университетах оказалось процессом длительным и продолжалось в течение всего XIX в. In the article is made an analysis of legislative regulation of the higher historical education in the Russian Empire during the first half of the 19th century. Defined the structure and procedure of functioning of university education, including historical education; outlined the features of the individual schools' functioning, which was associated with the ethnic, national and religious specificity of the regions, in which these universities were located. In this paper are described the conceptual documents, which defined the basis of functioning of university education in the Russian Empire in the 19th century. It was established that the design of the system of humanities education in general and historical in particular in universities turned out to be a lengthy process that continued throughout the nineteenth century. |
Appears in Collections: |
Сумська старовина |
Views
Australia
1
Canada
1
China
6454003
France
4
Germany
4
Ireland
167174
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
5338
Nigeria
1
Russia
42683
Singapore
154899557
Ukraine
49049682
United Kingdom
1081297
United States
154899555
Unknown Country
2151916
Downloads
China
7
Czechia
1
Denmark
2
EU
2
France
7
Germany
6
Italy
2
Lithuania
1
Netherlands
1
Norway
4
Russia
25
Singapore
1
Ukraine
95947447
United Kingdom
10677
United States
154899556
Unknown Country
86
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
samoylenko_legal_ regulation.pdf | 323.98 kB | Adobe PDF | 250857825 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.