Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37759
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Оценка эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией |
Authors |
Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
Tarasenko, Svitlana Viktorivna Smiianova, Olha Ivanivna Demikhova, Nadiia Volodymyrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8164-9706 http://orcid.org/0000-0002-4829-0559 http://orcid.org/0000-0001-5823-924X http://orcid.org/0000-0003-4139-1645 |
Keywords |
якість медичної допомоги качество медицинской помощи quality of care медико-соціальна модель управління якістю медико-социальная модель управления качеством medical and social model of quality management внутрішній аудит внутренний аудит іnternal audit, артеріальна гіпертензія артериальная гипертензия hypertension |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37759 |
Publisher | EMBASE, Excerpta Medica |
License | |
Citation | Оценка эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией [Текст] / В.А. Смеянов, С.В. Тарасенко, О.И. Смеянова, Н.В. Демихова // АТJ. – 2014. – №3. – С. 62-67. |
Abstract |
Мета дослідження. Аналіз ефективності впровадження механізму внутрішнього аудиту якості медичної допомоги хворим із артеріальною гіпертензією на первинному рівні надання медичної допомоги. Матеріали і методи. Для виявлення існуючого рівня якості надання медичної допомоги були проаналізовані дані амбулаторних карт і проведено опитування обізнаності хворих із артеріальною гіпертензією, які знаходяться на диспансерному обліку у лікаря загальної практики - сімейної медицини. За підсумками проведеного дослідження були розроблені та впроваджені організаційні заходи щодо поліпшення якості медичної допомоги хворим із артеріальною гіпертензією. Для аналізу ефективності впровадження механізму внутрішнього аудиту через рік після розробки і впровадження пропозицій щодо покращання якості медичної допомоги був проведений повторний аудит. Результати дослідження. Впровадження моделі управління якістю медичної допомоги на основі внутрішнього аудиту в поліклінічних відділеннях Сумської міської клінічної лікарні №4 та Сумської міської клінічної лікарні № 5 поліпшило якість медичного обслуговування хворих на артеріальну гіпертензію: кількість пацієнтів з цільовим рівнем артеріального тиску збільшилася з 14,04% до 38, 55%, кількість гіпертонічних кризів зменшилася з 28,97 % до 11,15 % (на 17,82%), кількість викликів невідкладної медичної допомоги зменшилася з 5,00% до 2,04%. Цель исследования. Анализ эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией на первичном уровне оказания медицинской помощи. Материалы и методы. Для выявления существующего уровня качества оказания медицинской помощи были проанализированы данные амбулаторных карт и проведен опрос осведомленности больных артериальной гипертензией, которые находятся на диспансерном учете у врача общей практики - семейной медицины. По итогам проведенного исследования были разработаны и внедрены организационные мероприятия по улучшению качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией. Для анализа эффективности внедрения механизма внутреннего аудита через год после разработки и внедрения предложений по улучшению качества медицинской помощи был проведен повторный аудит. Результаты исследования. Внедрение модели управления качеством медицинской помощи на основе внутреннего аудита в поликлинических отделениях Сумской городской клинической больницы №4 и Сумской городской клинической больницы № 5 улучшило качество медицинского обслуживания больных артериальной гипертензией: количество пациентов с целевым уровнем артериального давления увеличилось с 14,04 % до 38,55 %, количество гипертонических кризов уменьшилось с 28,97 % до 11,15 % (на 17,82%), количество вызовов неотложной медицинской помощи уменьшилось с 5,00% до 2,04 %. The article presents the results of a study to examine the rationality of application of internal audit mechanism of medical care quality for patients with arterial hypertension on the first level of medical care rendering. To identify the current level of quality of medical care for patients with arterial hypertension who are under long-term observation of general practitioners medical records of patients, were analyzed to find if quality indicator was performed according to the local clinical protocol. According to the study, for patients with arterial hypertension was developed and applied a plan of organizational measures aimed at improving the quality of care. To analyze the efficiency of ap-plication of internal audit mechanism a year after the development and application of proposals to improve the quality of medical care reaudit was conducted. Study showed that application of the model of health care quality management based on internal audit in out-patient departments of Sumy city clinical hospital No. 4 and Sumy city clinical hospital No. 5 has improved the quality of rendering medical services for patients with arterial hypertension: the number of patients with normal arterial pressure increased from 14,04% to 38,55%, the number of hypertensic crisis reduced from 28,97% to 11,15 % (by 17,82%), number of emer-gency calls reduced from 5,00% to 2,04%. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views
Canada
1
China
160
France
2
Germany
5
Greece
1
Ireland
252319
Japan
305229048
Kazakhstan
2
Lithuania
1
Netherlands
4950
Russia
3
Singapore
1
Sweden
1
Ukraine
23887606
United Kingdom
10844293
United States
1338670094
Unknown Country
23887605
Downloads
Canada
1
China
9
EU
2
France
1
Germany
2
Indonesia
1
Japan
1
Kazakhstan
2
Lithuania
1
Russia
2
Ukraine
69721269
United Kingdom
1
United States
974564095
Unknown Country
1939425
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tarasenkoeffectivnost.pdf | 242.15 kB | Adobe PDF | 1046224812 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.