Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37761
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension |
Other Titles |
Розробка і впровадження інформаційно-комунікативних технологій в систему управління якістю медичної допомоги хворим на артеріальну гіпертензію Разработка и внедрение информационно-коммуникативных технологий в систему управления качеством медицинской помощи больным артериальной гипертензией |
Authors |
Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
Tarasenko, Svitlana Viktorivna Smiianova, Olha Ivanivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8164-9706 http://orcid.org/0000-0002-4829-0559 http://orcid.org/0000-0001-5823-924X |
Keywords |
якість медичної допомоги качество медицинской помощи quality of health care мобільні технології охорони здоров'я технологии мобильного здравоохранения mobile health technologies система нагадування система напоминания reminder system система зворотнього зв'язку система обратной связи feedback system |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/37761 |
Publisher | The International Academy of Sciences |
License | |
Citation | Smeyanov, V. A. Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension [Text] / V. A. Smeyanov, S. V. Tarasenko, O. I. Smeyanova // Georgian Medical News. – 2014. – № 7 (232). – P. 65–68. |
Abstract |
Мобільні технології охорони здоров'я покращують якість медичних послуг. Розроблена і впроваджена інформаційно-комунікативна технологія для нагадування хворим із артеріальною гіпертензією про необхідність виконання призначень лікаря. Створена система зворотнього зв'язку з лікарем загальної практики- сімейної медицини (система нагадування пацієтам з підтримкою двостороннього спілкування), яка дозволяє інтерактивно супроводжувати хворого в процесі диспансерного спостереження. Запропонована система передбачає формування бази даних для узагальненого аналізу результатів онлайн- анкетування хворих, які отримують медичну допомога в закладі охорони здоров'я, для прийняття керівництвом надалі управлінських рішень з підвищення якості надання медичних послуг. Аналіз ефективності впровадженої технології свідчить, що кількість пацієнтів, які регулярно контролюють свій артеріальний тиск збільшилася на 31,00%, а пацієнтів, які впродовж досліджуваного року 2 і більше рази відвідали лікаря з профілактичною метою - на 18,24%. Кількість хворих, які мають цільовий тиск, збільшилась на 24,51% і склала 38,55%. Технологии мобильного здравоохранения улучшают качество медицинских услуг. Разработана и внедрена информационно-коммуникативная технология для напоминания больным артериальной гипертензией о необходимости выполнения назначений врача. Создана система обратной связи с врачом общей практики- семейной медицины (система напоминания пациен- там с поддержкой двухстороннего общения), которая позволяет интерактивно сопровождать больного в процессе диспансерного наблюдения. Предложенная система предусматривает формирование базы дан- ных для обобщенного анализа результатов онлайн- анкетирования больных, получающих медицинскую помощь в учреждении здравоохранения, для принятия руководством в дальнейшем управленческих решений по улучшению качества предоставления медицинских услуг. Анализ эффективности внедренной технологии свидетельствует, что количество пациентов, которые регулярно контролируют свое артериальное давление увеличилось на 31,00%, а пациентов, которые в тече- ние исследуемого года 2 и более раза посетили врача с профилактической целью - на 18,24%. Количество больных, которые имеют целевое давление, увеличи- лось на 24,51% и составило 38,55%. Mobile health technologies improve the quality of health care service. The information and communication technol- ogy is developed and applied to remind patients with arte- rial hypertension to follow medical recommendations. The feedback system from general practitioners was developed (the reminder system for patients sending the feedbacks). It helped to supervise follow-up patients online. Suggested system provides for forming the database for summarized analysis of online survey of the patients, who receive medical care at health care institution, to take managerial decisions concerning the improvements of medical services quality. Evaluation of effciency of the applied technology assured that the number of patients, who checked regularly his/her arterial pressure, increased by 31.00%. The number of patients, who visited doctors for preventive purpose two or more times during given year, rose by 18.24%. The number of patients with target pressure grew by 24.51% and composed 38.55%. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views
Canada
1
China
62
France
140208
Georgia
5
Germany
7360985
Greece
1
Indonesia
2
Ireland
1329486
Japan
1
Jordan
1
Lithuania
1
Netherlands
7513
Poland
1
Russia
5
Singapore
1177197529
Sweden
70104
Ukraine
38349725
United Kingdom
14719465
United States
1177197528
Unknown Country
-1840244947
Vietnam
1
Downloads
Armenia
1
China
10
Czechia
1
France
2
Georgia
5
Germany
615927
India
2
Indonesia
1
Ireland
5
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Netherlands
2
Poland
2
Russia
13
Singapore
1
Sweden
1
Ukraine
1177197544
United Kingdom
15025
United States
1177197532
Unknown Country
129
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tarasenko_inform_comunicative_technologies.PDF | 965.81 kB | Adobe PDF | -1939941091 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.