Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38467
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стратегічні пріоритети діяльності міжнародних роздрібних мереж
Other Titles The strategic priorities of international retailers
Стратегические приоритеты деятельности международных розничных сетей
Authors Bilovodska, Olena Anatoliivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3707-0734
Keywords роздрібна торгівля
розничная торговля
world market of retail trade
міжнародні компанії
международные компании
international companies
іноземне інвестування
иностранное инвестирование
foreign investment
ТНК
multinationals
торговельна мережа
торговая сеть
trade chain
стратегія
стратегия
strategy
ритейлери
ритейлеры
retailers
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38467
Publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури (ПДАБА)
License
Citation Біловодська, О.А. Стратегічні пріоритети діяльності міжнародних роздрібних мереж [Текст] / О.А. Біловодська // Економічний простір. – 2014. – № 90. – С. 5-13.
Abstract У статті проаналізовано сучасні тенденції розвитку світового сектору роздрібної торгівлі з урахуванням інтенсифікації глобалізаційних процесів та негативних проявів світової фінансово-економічної кризи. У результаті проведеного дослідження встановлено, що внаслідок високого рівня насиченості попиту в розвинених країнах світу міжнародні роздрібні компанії спрямовують зусилля на стратегічний розвиток в межах нових ринків, що супроводжується масовою експансією в держави Центрально-Східної Європи, Африки, Азії та Латинської Америки. Виявлено, що ускладнення умов діяльності в умовах рецесійних явищ сприяє змінам у стратегічних пріоритетах міжнародних роздрібних компаній, які виявляються у оптимізації витрат, зниженні закупівельних цін та збільшенні кількості магазинів-дискаунтерів. Доведено, що експансія гігантів сфери торгівлі на нові ринки, зазвичай, супроводжується дискримінацією національного бізнесу. Обґрунтовано, що задля посилення конкурентоспроможності місцевих операторів торгівлі щодо потужних торговельних транснаціональних корпорацій необхідні подальші дослідження механізмів впливу останніх на економіку приймаючої країни та розвиток локальних компаній, що інтегровані в міжнародні канали виробництва та збуту продукції та глобальні ланцюги створення вартості.
В статье проанализированы современные тенденции развития мирового сектора розничной торговли с учетом интенсификации глобализационных процессов и негативных проявлений мирового финансово-экономического кризиса. В результате проведенного исследования установлено, что вследствие высокого уровня насыщенности спроса в развитых странах мира международные розничные компании направляют усилия на стратегическое развитие в рамках новых рынков, что сопровождается массовой экспансией в государства Центральной и Восточной Европы, Африки, Азии и Латинской Америки. Выявлено, что усложнение условий деятельности в условиях рецессионных явлений способствует изменениям в стратегических приоритетах международных розничных компаний, которые сказываются на оптимизации расходов, снижении закупочных цен и увеличении количества магазинов-дискаунтеров. Доказано, что экспансия гигантов сферы торговли на новые рынки, как правило, сопровождается дискриминацией национального бизнеса. Обосновано, что для усиления конкурентоспособности местных операторов торговли по отношению к мощным торговым транснациональным корпорациям необходимы дальнейшие исследования механизмов влияния последних на экономику принимающей страны и развитие локальных компаний, которые интегрированы в международные каналы производства и сбыта продукции и глобальные цепи создания стоимости.
The article analyzes the current trends of the global retail trade sector development considering the intensification of globalization and negative effects of the global financial crisis. As a result, the study found that due to the high level of saturation of demand in the developed countries, international retailers focuses on strategic development within new markets, accompanied by massive expansion in the states of Central and Eastern Europe, Africa, Asia and Latin America. It has been found that complications in terms of the conditions of recession phenomena contributes to changes in the strategic priorities of international retail companies which are the cost optimization, the purchase price reduction and increase in the number of discounters. It has been proved that the expansion of trade giants into the new markets is usually accompanied by discrimination of the national business. It has been proved that in order to strengthen the competitiveness of local trade operators concerning the powerful trade multinationals there exist a need for further study of the mechanisms of influence of the latter on the host country’s economy and the development of local companies that are integrated into the international channels of production and marketing and the global value chains.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Canada Canada
1
China China
10157343
Germany Germany
6
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
38026
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
5
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
51678357
United Kingdom United Kingdom
369745
United States United States
77149459
Unknown Country Unknown Country
736151

Downloads

China China
14169822
EU EU
1
France France
1
Germany Germany
5004
Italy Italy
1
Japan Japan
2
Lithuania Lithuania
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
1
Panama Panama
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Togo Togo
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
26207256
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
140129097
Unknown Country Unknown Country
54

Files

File Size Format Downloads
Bilovodska.pdf 530.25 kB Adobe PDF 180511248

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.