Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38559
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Педагогічне чиновництво кінця XVIII - першої половини ХІХ ст.: соціо-професійний контекст
Other Titles Pedagogical officialdom in the late XVIIIth – early XIXth centuries: socio-professional context
Authors Dehtiarov, Serhii Ivanovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0885-2721
Keywords чиновники
чиновники
officials
бюрократія
бюрократия
bureaucracy
стан
викладач
освіта
учбовий округ
сословие
преподаватель
образование
учебный округ
class
teacher
education
educational district
Type Article
Date of Issue 2013
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38559
Publisher Запорізький національний університет
License
Citation Дегтярьов, С.І. Педагогічне чиновництво кінця XVIII - першої половини ХІХ ст.: соціо-професійний контекст [Текст] / С.І. Дегтярьов // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. - Запоріжжя: ЗНУ, 2013. - Вип. XXXVII. - С. 32-37.
Abstract Стаття присвячена специфічній складовій бюрократичного апарату Російської імперії кінця ХVIII - першої половини ХІХ ст. - педагогічним чиновникам. Досліджується питання соціального походження цих службовців, їхньої освіти та професійної якості. За соціальною приналежністю службовці цієї категорії відносилися до різних верств населення, але найбільшу частку складало духівництво і дворянство. Проблема професійної підготовки педагогічних чиновників завжди була актуальною, але протягом останньої чверті ХVIII - першої половини ХІХ ст. повністю так і не була вирішена. При цьому службовці освітньої галузі все ж залишалися найбільш освіченою частиною бюрократичного апарату імперії.
Статья посвящена специфической составляющей бюрократического аппарата Российской империи конца ХVIII - первой половины ХІХ вв. – педагогическим чиновникам. Исследуется вопрос социального происхождения этих служащих, их образования и профессионального качества. По происхождению служащие этой категории относились к разным слоям населения, но большую часть составляло духовенство и дворянство. Проблема профессиональной подготовки педагогических чиновников всегда была актуальной, но в течение последней четверти ХVIII – первой половины ХІХ вв. полностью так и не была решена. При этом служащие образовательной сферы все же оставались наиболее образованной частью бюрократического аппарата империи.
The article is devoted to the specific component of the bureaucracy of the Russian Empire in the late eighteenth century - first half of the nineteenth century - pedagogical officials. We study the problem of social origin of these employees, their education and professional quality. In origin employees of this category were for different segments of the population, but most of which is clergy and nobility. The problem of professional training of pedagogical officials has always been important, but never fully been resolved during the last quarter of the eighteenth century – the first half of the nineteenth century. At the same time the education sector employees were still the most educated part of the bureaucratic apparatus of the empire.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Canada Canada
569
China China
264095012
Finland Finland
1
France France
3
Germany Germany
435083
Ireland Ireland
95299
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1986
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1701757
United Kingdom United Kingdom
855702
United States United States
200545550
Unknown Country Unknown Country
1701756

Downloads

Canada Canada
1
China China
469432723
Czechia Czechia
2
France France
12
Germany Germany
2
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
4
Ukraine Ukraine
5105002
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
73446627
Unknown Country Unknown Country
23

Files

File Size Format Downloads
Degtyaryov - pedagogy.pdf 386.38 kB Adobe PDF 547984400

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.