Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39110
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Determination of the territories’ financial independence taking into account «financial potential» and «the level of shadow economy» indicators
Other Titles Визначення фінансової самостійності територій з урахуванням показників «фінансовий потенціал» та «рівень тінізації економіки»
Определение финансовой самостоятельности территорий с учетом показателей «финансовый потенциал» и «уровень тенизации экономики»
Authors Plikus, Iryna Yosypivna  
Boronos, Viktoriia Heorhiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0657-7260
http://orcid.org/0000-0003-3847-9830
Keywords фінансова самостійність
финансовая самостоятельность
financial independence
фінансовий потенціал території
финансовый потенциал территории
financial decentralization
тіньова економіка
теневая экономика
shadow economy
міжбюджетні відносини
межбюджетные отношения
inter-budget relations
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39110
Publisher Інститут трансформації суспільства
License
Citation Плікус, І.Й. Визначення фінансової самостійності територій з урахуванням показників "фінансовий потенціал" та "рівень тінізації економіки" [Текст] / І.Й.Плікус, В.Г.Боронос // Економічний часопис-21. - 2015. - № 1-2. -С.74-77.
Abstract У статті запропоновано науково-методичний підхід до визначення рівня фінансової самостійності території. Підкреслено, що кількісним критерієм стану фінансової самостійності території є ії фінансовий потенціал, який запропоновано коригувати на рівень тінізації економіки. При вирішенні завдань тактичного і стратегічного характеру повинні оцінюватися фінансові можливості території. Розраховуючи обсяги трансфертів для міжбюджетного вирівнювання, потрібно брати до уваги, як стан фінансового потенціалу території, так і вплив тінізації економіки на фінансові потоки, що дозволить уникнути маніпулювання коштами, виділеними на розвиток території, та визначати регіони-донори і регіони-реципієнти.
В статье предложен научно-методический поход к определению уровня финансовой самостоятельности территории. Обозначено, что количественным критерием состояния финансовой самостоятельности территории является её финансовый потенциал. Предложено корректировать его на уровень тенизации экономики. Финансовые возможности территории должны оцениваться при решении задач тактического и стратегического характера. Рассчитывая объем трансфертов для межбюджетного выравнивания, следует принимать во внимание как финансовый потенциал территории, так и влияние тенизации экономики на финансовые потоки, что позволит избежать манипулирования денежными ресурсами, выделенными на развитие территории, и определять регионы-доноры и регионы-реципиенты.
Introduction. Economic success of Ukraine and its regions depends a lot upon the politics of financial decentralization. Nevertheless, the principle of financial independence remains only as a thesis and does not provide the territories with real independence. Practically, all the Ukrainian regions are subsidized from the state budget. In such conditions, decentralization of financial resources is vital for the development of the country. Results. Scientifically-methodical approach to the country’s level of financial independence determination is offered. It is designated that the quantitative criterion of the territorial financial independence determination is its financial potential. It is proposed to correct the financial potential of the territory on the level of «shadow» economy. Estimation of financial opportunities in a country must take into account the country's tactical and strategic characteristics. Calculation of coefficients used in such estimations is proposed. The financial potential of Ukrainian regions, taking into account such coefficients and the level of the shadow economy influence, has been calculated. Usage of the financial potential in case of transfers for the inter-budgetary alignment determination, which is calculated taking into account influence of «shadow» economy on financial flows of the territory, will allow avoiding of manipulations with monetary resources, which are allocated for development of the territory, and determining of donor-regions and regions-recipients. Conclusion. The system of the inter-budget relations may be improved by efficiency increase of territories’ financial potential usage and effective measures taking on fight against shadow economy. Financial independence of the territories leads to self-development, which is impossible without growth of financial potential.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Canada Canada
1
France France
31912
Germany Germany
-922104718
Greece Greece
1
Hungary Hungary
1
Ireland Ireland
5077310
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
2745
Russia Russia
2
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
-922104721
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
121592828
United Kingdom United Kingdom
38636421
United States United States
1694199508
Unknown Country Unknown Country
19153
Vietnam Vietnam
185992

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
32940058
Estonia Estonia
1
France France
2
Germany Germany
-922104719
Indonesia Indonesia
1
Italy Italy
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
2601104
Russia Russia
11
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
243184796
United Kingdom United Kingdom
38636422
United States United States
1694199509
Unknown Country Unknown Country
15536439
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
financial independence_Plikus.pdf 776.52 kB Adobe PDF 1104993629

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.