Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39110
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Determination of the territories’ financial independence taking into account «financial potential» and «the level of shadow economy» indicators |
Other Titles |
Визначення фінансової самостійності територій з урахуванням показників «фінансовий потенціал» та «рівень тінізації економіки» Определение финансовой самостоятельности территорий с учетом показателей «финансовый потенциал» и «уровень тенизации экономики» |
Authors |
Plikus, Iryna Yosypivna
![]() Boronos, Viktoriia Heorhiivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-0657-7260 http://orcid.org/0000-0003-3847-9830 |
Keywords |
фінансова самостійність финансовая самостоятельность financial independence фінансовий потенціал території финансовый потенциал территории financial decentralization тіньова економіка теневая экономика shadow economy міжбюджетні відносини межбюджетные отношения inter-budget relations |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39110 |
Publisher | Інститут трансформації суспільства |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Плікус, І.Й. Визначення фінансової самостійності територій з урахуванням показників "фінансовий потенціал" та "рівень тінізації економіки" [Текст] / І.Й.Плікус, В.Г.Боронос // Економічний часопис-21. - 2015. - № 1-2. -С.74-77. |
Abstract |
У статті запропоновано науково-методичний підхід до визначення рівня фінансової самостійності території. Підкреслено, що кількісним критерієм стану фінансової самостійності території є ії фінансовий потенціал, який запропоновано коригувати на рівень тінізації економіки. При вирішенні завдань тактичного і стратегічного характеру повинні оцінюватися фінансові можливості території. Розраховуючи обсяги трансфертів для міжбюджетного вирівнювання, потрібно брати до уваги, як стан фінансового потенціалу території, так і вплив тінізації економіки на фінансові потоки, що дозволить уникнути маніпулювання коштами, виділеними на розвиток території, та визначати регіони-донори і регіони-реципієнти. В статье предложен научно-методический поход к определению уровня финансовой самостоятельности территории. Обозначено, что количественным критерием состояния финансовой самостоятельности территории является её финансовый потенциал. Предложено корректировать его на уровень тенизации экономики. Финансовые возможности территории должны оцениваться при решении задач тактического и стратегического характера. Рассчитывая объем трансфертов для межбюджетного выравнивания, следует принимать во внимание как финансовый потенциал территории, так и влияние тенизации экономики на финансовые потоки, что позволит избежать манипулирования денежными ресурсами, выделенными на развитие территории, и определять регионы-доноры и регионы-реципиенты. Introduction. Economic success of Ukraine and its regions depends a lot upon the politics of financial decentralization. Nevertheless, the principle of financial independence remains only as a thesis and does not provide the territories with real independence. Practically, all the Ukrainian regions are subsidized from the state budget. In such conditions, decentralization of financial resources is vital for the development of the country. Results. Scientifically-methodical approach to the country’s level of financial independence determination is offered. It is designated that the quantitative criterion of the territorial financial independence determination is its financial potential. It is proposed to correct the financial potential of the territory on the level of «shadow» economy. Estimation of financial opportunities in a country must take into account the country's tactical and strategic characteristics. Calculation of coefficients used in such estimations is proposed. The financial potential of Ukrainian regions, taking into account such coefficients and the level of the shadow economy influence, has been calculated. Usage of the financial potential in case of transfers for the inter-budgetary alignment determination, which is calculated taking into account influence of «shadow» economy on financial flows of the territory, will allow avoiding of manipulations with monetary resources, which are allocated for development of the territory, and determining of donor-regions and regions-recipients. Conclusion. The system of the inter-budget relations may be improved by efficiency increase of territories’ financial potential usage and effective measures taking on fight against shadow economy. Financial independence of the territories leads to self-development, which is impossible without growth of financial potential. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views

1

31912

-922104718

1

1

5077310

1

2745

2

1

-922104721

1

121592828

38636421

1694199508

46571011

185992
Downloads

1

32940058

1

2

-922104719

1

1

1

2601104

11

1

243184796

38636422

1694199509

15536439

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
financial independence_Plikus.pdf | 776.52 kB | Adobe PDF | 1104993629 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.