Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39618
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Механізм забезпечення фінансової самостійності територій на засадах децентралізації |
Other Titles |
Mechanism to ensure the financial independence of the territories on the basis of decentralization Механизм обеспечения финансовой самостоятельности территорий на основах децентрализации |
Authors |
Plikus, Iryna Yosypivna
Boronos, Viktoriia Heorhiivna Пронікова, Ж.С. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-0657-7260 http://orcid.org/0000-0003-3847-9830 |
Keywords |
фінансова децентралізація финансовая децентрализация fiscal decentralization фінансова самостійність финансовая самостоятельность financial autonomy фінансовий потенціал території финансовый потенциал территории financial potential of the territory міжбюджетні відносини межбюджетные отношения intergovernmental relations |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39618 |
Publisher | Сумський державний унiверситет (СумДУ), Центр економiчних дослiджень (ЦЕД), Сумське областне громадське об'єднання "Академiя пiдприємництва i менеджменту України" (СОГО АПМУ), видавничо-торговий дім "Унiверситетська книга" |
License | |
Citation | Боронос, В.Г. Механізм забезпечення фінансової самостійності територій на засадах децентралізації [Текст] / В.Г. Боронос, І.Й. Плікус, Ж.С. Пронікова // Механізм регулювання економіки. - 2014. - № 4. - С. 11-19. |
Abstract |
У статті обґрунтовано науково-методичний підхід щодо механізму забезпечення фінансової самостійності території на засадах децентралізації. Підкреслено, що фінансові можливості території повинні оцінюватися при вирішенні задач тактичного і стратегічного характеру. При визначенні фінансової самостійності території пропонується використовувати фінансовий потенціал, який розраховується з урахуванням впливу тінізації економіки на фінансові потоки, що дозволить уникнути маніпулювання коштами виділеними на розвиток території та визначати регіони-донори і регіони-реципієнти. У статті звертається увага на те, що механізм забезпечення фінансової самостійності території на засадах децентралізації повинен бути заснований на досягненні розумного компромісу інтересів держави та територій (населення та підприємництва). Тобто фінансова самостійність територій це не абсолютне поняття, вона є відносною, мається на увазі підвищення рівня цієї самостійності до певних максимально можливих меж, які не суперечать інтересам держави та бюджетів на всіх рівнях. В статье обосновано научно-методический подход к механизму обеспечения финансовой самостоятельности территории на основе децентрализации. Подчеркнуто, что финансовые возможности территории должны оцениваться при решении задач тактического и стратегического характера. При определении финансовой самостоятельности территории предлагается использовать финансовый потенциал, который рассчитывается с учетом влияния тенизации экономики на финансовые потоки, что позволит избежать манипулирования средствами, выделенными на развитие территории и определять регионы-доноры и регионы-реципиенты. В статье обращается внимание на то, что механизм обеспечения финансовой самостоятельности территории на основе децентрализации должен быть основан на достижении разумного компромисса интересов государства и территорий (населения и предпринимательства). То есть финансовая самостоятельность территорий это не абсолютное понятие, она является относительной, имеется в виду повышение уровня этой самостоятельности в определенных максимально возможных пределов, которые не противоречат интересам государства и бюджетов на всех уровнях. In the article the scientific and methodical approach of a mechanism to ensure financial independence territory on the basis of decentralization. It is emphasized that financial capacity areas should be assessed in solving problems of tactical and strategic. In determining the financial independence of the territory proposed to use financial potential is calculated by taking into account the impact of the shadow economy on financial flows, thus avoiding the manipulation of money allocated for development of the area and to identify regions donor and recipient regions. The article draws attention to the fact that the mechanism for ensuring financial autonomy territory on the basis of decentralization should be based on achieving a reasonable compromise interests of the State and Territories (population and businesses). That financial autonomy areas is not an absolute concept, it is relative, is meant to increase the level of autonomy to certain maximum possible limits that do not conflict with the interests of the state and budgets at all levels. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views
Canada
1
China
4
Czechia
1
Germany
24957673
Greece
1
Ireland
1895759
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
3
Russia
180107
Sweden
1
Ukraine
225588891
United Kingdom
66069283
United States
191402857
Unknown Country
225588890
Downloads
China
38661541
Czechia
1
EU
1
France
13347
Germany
11253803
India
1
Ireland
1
Italy
1
Lithuania
1
Poland
712412
Russia
9
Ukraine
191402858
United Kingdom
13348
United States
1764967068
Unknown Country
75
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Plikus desentralizasia.pdf | 524.94 kB | Adobe PDF | 2007024467 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.