Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39724
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стимулювання розвитку трудового потенціалу вищого навчального закладу
Other Titles Стимулирование развития трудового потенциала высшего учебного заведения
Stimulating the Development of Labour Potential of Higher Education Institution
Authors Sotnyk, Iryna Mykolaivna  
Kubatko, Oleksandra Viktorivna  
Барикіна, М.О.
Пронікова, Ж.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5787-2481
http://orcid.org/0000-0001-6396-5772
Keywords трудовий потенціал
інвестиції
економічна ефективність
стимулювання
мотивація
трудовой потенциал
инвестиции
кономическая эффективность
стимулирование
мотивация
labour potentia
investments
economic efficiency
incentives
motivation
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39724
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Стимулювання розвитку трудового потенціалу вищого навчального закладу [Текст] / І.М. Сотник, О.В Кубатко, М.О. Барикіна, Ж.С. Пронікова // Механізм регулювання економіки. - 2014. - № 3. - С. 36-42.
Abstract У статті досліджено економічні основи розвитку трудового потенціалу та розглянуто методичні підходи до його оцінки у навчальному закладі. У роботі виявлено, що зниження трудової активності персоналу вищих навчальних закладів багато в чому пояснюється відсутністю необхідних матеріальних і моральних стимулів та гарантій соціального захисту працівників. Обґрунтовано напрями розвитку трудового потенціалу та проведено аналіз ефективності матеріальних заохочень, системи пільг та знижок для персоналу вищого навчального закладу на прикладі Сумського державного університету. Запропоновано пріоритетні напрями мотивації діяльності науково-педагогічних працівників, розроблені рекомендації щодо покращення системи стимулювання розвитку трудового потенціалу університету. У статті обґрунтовано необхідність створення потужних систем мотивації праці в освітніх установах України з метою розвитку їх трудового потенціалу. Зроблено наголос на підвищенні якості надання освітніх послуг студентам шляхом зростання професійності викладачів, підвищення рівня їх кваліфікації, у тому числі за допомогою запропонованих заходів.
В статье исследованы экономические основы развития трудового потенциала и рассмотрены методические подходы к его оценке в учебном заведении.В работе выявлено, что снижение трудовой активности персонала высших учебных заведений во многом объясняется отсутствием необходимых материальных и моральных стимулов, гарантий социальной защиты работников. Обоснованы направления развития трудового потенциала и проведён анализ эффективности материальных поощрений, системы льгот и скидок для персонала высшего учебного заведения на примере Сумского государственного университета. Предложены приоритетные направления мотивации деятельности научно-педагогических работников, разработаны рекомендации по улучшению системы стимулирования развития трудового потенциала университета. В статье обоснована необходимость создания эффективных систем мотивации труда в образовательных учреждениях Украины с целью развития их трудового потенциала. Сделан акцент на повышении качества предоставления образовательных услуг студентам путём роста профессионализма преподавателей, повышения уровня их квалификации, в том числе и с помощью предложенных мероприятий.
This paper investigates the economic principles of labour potential development and metho dological approaches to its evaluation in higher education institution. The paper founds that the reduction in work activity of higher education institutions’ staff is largely related to the lack of the necessary material and moral incentives and guarantees of personnel’s social protection. The directions of labour potential’s development are discussed. There are also analysed the effectiveness of material incentives and system of privileges and bonuses for employees in higher education institution on the e xample of Sumy State University. It is underlined the priority directions for motivation of scientific activity of teaching staff. Additionally paper proposes recommendations to improve the stimulation system for labour potential development in the university. The paper emphasizes the need to create powerful motivation systems at educational institutions of Ukraine for the labour potential development. It is suggested ways for improving the quality of educational services to students through professional gr owth of teachers and improvement of their skills.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Belarus Belarus
1
Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
France France
14071
Germany Germany
108239
Greece Greece
1
Ireland Ireland
876239
Italy Italy
2
Japan Japan
5
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1084
Poland Poland
1
Russia Russia
4
Singapore Singapore
76364657
Ukraine Ukraine
25579008
United Kingdom United Kingdom
12793564
United States United States
717992865
Unknown Country Unknown Country
25579007

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
17
France France
1
Germany Germany
2
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
14
Ukraine Ukraine
76364656
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
576676976
Unknown Country Unknown Country
859308752

Files

File Size Format Downloads
Sotnyk_Kubatko_Barykina_Pronikova.pdf 548.13 kB Adobe PDF 1512350422

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.