Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40360
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Фактори формування вартості в контексті вартісно-орієнтованого підходу управління підприємством |
Other Titles |
Факторы формирования стоимости в контексте стоимостно-ориентированного подхода управления предприятием Factors of Value Formation in the Context of Value-oriented Approach to Business Management |
Authors |
Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych
![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9317-252X |
Keywords |
інновації инновации innovations фактори вартості факторы стоимости value factors фінансові показники финансовые показатели financial indicators нефінансові показники нефинансовые показатели non-financial indicators |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40360 |
Publisher | Видавничий Дім "IНЖЕК", Харків |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Захаркін, О.О. Фактори формування вартості в контексті вартісно-орієнтованого підходу управління підприємством [Текст] / О.О Захаркін // Бізнес Інформ. – 2014. – №7. – C. 208–214. |
Abstract |
Метою статті є дослідження та комплексний аналіз факторів, що формують вартість підприємства, їх класифікація та систематизація. На основі огляду сучасної літератури з даного питання були визначені основні підходи до виділення груп факторів вартості за рівнем формування, місцем виникнення та можливістю управління. У результаті дослідження було узагальнено класифікацію підходів вітчизняних та зарубіжних науковців щодо розподілу факторів вартості за фінансовою та нефінансовою ознакою.
Обґрунтовано, що комплексне врахування різноспрямованих факторів, дозволить застосовувати вартісно-орієнтовану систему управління у практиці діяльності вітчизняних підприємств і особливо під час здійснення ними інноваційних перетворень, адже інновації виступають вагомим важелем формування вартості підприємства, та найчастіше відносяться до групи нефінансових (якісних) факторів.
Перспективами подальших досліджень в цьому напрямі є розробка науково-методичного апарату, що дозолить враховувати розглянуті фактори під час прийняття рішень в системі вартісно-орієнтованого управління підприємством. Целью статьи является исследование и комплексный анализ факторов, формирующих стоимость предприятия, их классификация и систематизация. На основе обзора современной литературы по данному вопросу были определены основные подходы к группированию факторов формирования стоимости по уровню и месту возникновения, возможности управления. В результате исследования была обобщена классификация подходов отечественных и зарубежных ученых относительно распределения факторов стоимости по финансовым и нефинансовым признакам. Обосновано, что комплексный учет разнонаправленных факторов, позволит применять стоимостно-ориентированную систему управления в практике деятельности отечественных предприятий и особенно при осуществлении ими инновационных преобразований, так как инновации выступают весомым рычагом формирования стоимости предприятия, и чаще всего относятся к группе нефинансовых (качественных) факторов. Перспективами дальнейших исследований в этом направлении является разработка научно-методического аппарата, позволяющего учитывать рассмотреные факторы при принятии решений в системе стоимостно-ориентированного управления предприятием. The goal of the article is to study the factors forming the value of an enter¬prise, their complex analysis, classification and systematization. The review of modern literature on this matter defined the main approaches to the grouping of the factors of value formation by the level and place of origin, as well as the capability of management. The research allowed to summarize the classification of approaches by local and foreign scientists in regard to the division of value factors by their financial and non-financial features. It proves that the complex account of multidirectional factors allows to put the value-oriented system on the practice of local enterprises activities, especially during their innovative transformation since innovations are an important linchpin of forming the value of an enterprise and most often belong to the group of non-financial (qualitative) factors. The perspective of future studies in this direction is to develop scientific and methodical mechanism that will allow to consider the factors investigated when taking a decision within the frameworks of the system of value-oriented management of an enterprise. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views

1

1

1999122

720704437

1

36835

1

1285

3

336777514

1

18190690

6731650

720704442

18190688
Downloads

1

6731647

2

1

2

14990

720704439

1

720704438

7708

1

1

53881061

147150

720704441

6731656

29547

1

336777514

1999119

336777514

176
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zakharkin_value factors, financial indicators, innovations..pdf | 265.36 kB | Adobe PDF | -1389755886 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.