Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40916
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Системотвірні характеристики рекламного інтернет-дискурсу в аспекті перекладу |
Other Titles |
Системообразующие характеристики рекламного интернет-дискурса в аспекте перевода System forming characteristics of the advertising internet-discourse within translation aspect |
Authors |
Chulanova, Halyna Valeriivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9961-0308 |
Keywords |
рекламний дискурс Інтернет-комунікація глобалізація прагматична інтенція рекламный дискурс Интернет-коммуникация глобализация прагматическая интенция advertising discourse Internet communication globalization pragmatic intention |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40916 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Чуланова, Г.В. Системотвірні характеристики рекламного інтернет-дискурсу в аспекті перекладу [Текст] / Г.В. Чуланова // Філологічні трактати. - 2015. - Т.7, №2. - С. 129-134. |
Abstract |
У статті йдеться про роль Інтернет-комунікації в процесі глобалізації, досліджуються системотвірні характеристики рекламного дискурсу, аналізуються варіації їх вербалізації на формально-семіотичному та прагматичному рівнях в англійській та українській мовах. На матеріалі англомовного рекламно-художнього дискурсу досліджуються способи експлікації емоцій у писемному мовленні та особливості їх перекладу. Емоції розглядаються як основна мотиваційна система людського існування, яка регулює всі сторони життя людини. Особлива увага фокусується на прагматичній інтенції автора тексту-відгуку в аспекті емоційності, яка полягає в його емоційному самовираженні і впливі на адресата. Переклад рекламних Інтернет текстів-відгуків ґрунтується на функціонально-прагматичній адекватності. В статье говорится о роли Интернет-коммуникации в процессе глобализации, исследуются системообразующие характеристики рекламного дискурса, анализируются вариации их вербализации на формально-семиотическом и прагматическом уровнях в английском и украинском языках. На материале англоязычного рекламно-художественного дискурса исследуются способы экспликации эмоций в письменной речи и особенности их перевода. Эмоции рассматриваются как основная мотивационная система человеческого существования, регулирующая все стороны его жизни. Особое внимание фокусируется на прагматической интенция автора текста-отзыва в аспекте эмоциональности, которое заключается в его эмоциональном самовыражении и воздействии на адресата. Перевод рекламных Интернет текстов-отзывов основывается на функционально-прагматической адекватности. The article deals with the role of Internet communication in the process of globalization. The author investigates system forming features of advertising discourse, their realization on formal-semiotic and intentional-pragmatic levels in the English and Ukrainian languages. The ways of exteriorization of emotions in written speech and peculiarities of their translation are being investigated on the basis of English advertising-literary discourse. Emotions are considered to be the main motivational system of human existence, which regulates all aspects of his life. Particular attention is focused on the pragmatic intention of the author of the text-Review in terms of emotion, which lies in its emotional expression and impact on the recipient. Translation of advertising Internet texts-reviews is based on functional-pragmatic adequacy. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Canada
1
Finland
1
France
4
Germany
447349
Greece
5150
Ireland
68648
Italy
3
Lithuania
1
Russia
2
Singapore
9688663
Sri Lanka
1
Ukraine
447352
United Kingdom
225392
United States
9688665
Unknown Country
15
Downloads
Belarus
1
China
3
France
68645
Germany
8494740
Ireland
1
Lithuania
1
Romania
1
Russia
11
Singapore
1
Ukraine
1331214
United Kingdom
1
United States
9688662
Unknown Country
43
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chulanova_Reklamny_internet_dyskurs.pdf | 328.33 kB | Adobe PDF | 19583324 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.