Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41674
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Comparative analysis of EU membership candidate countries legal economic framework (Ukraine, Georgia, Moldova) |
Other Titles |
Порівняльний аналіз економіко-правових передумов членства у ЄС країн-кандидатів (Україна, Грузія, Молдова) Сравнительный анализ экономико-правовых предпосылок членства в ЕС стран-кандидатов (Украина, Грузия, Молдова) |
Authors |
Zharova, L.V.
Eremeeva, N.V. |
ORCID | |
Keywords |
green economy legislative practice macroeconomic indicators European Neighbourhood Policy Association Agreement European Union “зелена” економіка законодавчий механізм макроекономічні індикатори Політика Європейського Партнерства Угода про Асоціацію Європейський Союз “зеленая” экономика законодательный механизм макроэкономические индикаторы Политика Европейского Партнерства Соглашение об ассоциации Европейский Союз |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41674 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Zharova, L.V. Comparative analysis of EU membership candidate countries legal economic framework (Ukraine, Georgia, Moldova) [Текст] / L.V. Zharova, N.V. Eremeeva // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2015. - № 2. - С. 170-181. |
Abstract |
The article represents the results of analytical review and comparative analysis of EU
membership
candidate countries legal economic framework for Ukraine, Georgia and Moldova. The aim of the
research is to show opportunities and illuminate the gaps for ti
mely fulfillment of obligation in
framework of euro integration process.
The choice of countries is determined by similarity of political,
economic, and social conditions including, inter alia: 1) the aftermath of the global economic crisis;
2) political crisis; 3) threat to sovereignty and territorial integrity, including the risk of armed conflict
(the unlawful annexation of the Crimea and Sevastopol and destabilization in the Eastern Ukraine;
occupation of Abkhazia and South Ossetia in Georgia; and the Transnistria conflict in Moldova).
The
comparative analysis determined some similarities in positive shifts for all countries. In the article is
underlined that first steps to be taken as a matter of priority toward implementing the sustainable
development
and green economy objectives should include the development of the Governmental Action
Plan to support transition toward a green growth model; establishment of the governmental
coordination and information centre; adoption of a unified system of sustainable development and green
growth indicators; development and introduction of a smart system of economic incentives including tax
exemptions, no
-
interest or low
-
interest loans for businesses introducing resource
-
saving technologies
and environmental protectio
n facilities (wastewater treatment facilities, waste recycling plants etc.);
legislation of mechanisms facilitating the involvement of the public in resource management and
decision-making. У статті представлено результати порівняльного аналізу виконання умов Угод про Асоціацію країнами-претендентами з позицій правового супроводу та економічної можливості. Вибір країн для аналізу виходив з того, що євроінтеграційні реформи, які проводяться в Україні, Грузії та Молдові, відбуваються у схожих політичних, економічних, соціальних умовах. Проведене дослідження дозволило виокремити позитивні зрушення в поступі держав. Конретизація результатів для України дозволила сформулювати конкретні рекомендації. Першочерговими кроками в реалізації довгострокових цілей сталого розвитку і “зеленої” економіки повинно бути розроблення Урядового плану дій щодо переходу до “зеленого” зростання (“зеленої” економіки); створення урядового координаційного й інформаційного центру, затвердження єдиної системи державних індикаторів сталого розвитку та успішності “зеленої” політики; розвинутої системи економічних стимулів, запровадження таких стимулів, як надання податкових пільг, безвідсоткових або за зниженими відсотками кредитів суб’єктам господарювання, що застосовують ресурсозберігаючі технології і створюють об’єкти природоохоронної інфраструктури (очисні споруди, сміттєпереробні комплекси тощо); законодавче закріплення механізмів участі громадськості в управлінні ресурсами та прийнятті рішень. У статті підкреслюється, що особливого значення стратегія “зеленого” зростання набуває для України, оскільки може стати основою відновлення зруйнованих територій на Сході України, де повернення до попередньої моделі соціально-економічного розвитку вбачається неможливим. В статье представлены результаты сравнительного анализа выполнения условий соглашений об ассоциации странами-претендентами с позиций правового сопровождения и экономической возможности. Выбор стран для анализа исходил из того, что евроинтеграционные реформы проводятся в Украине, Грузии и Молдове в подобных политических, экономических, социальных условиях. Конретизация результатов для Украины позволила сформулировать конкретные рекомендации. Первоочередными шагами в реализации долгосрочных целей устойчивого развития и “зеленой” экономики должны быть разработка Правительственного плана действий по переходу к “зеленому росту” (“зеленой” экономике), создание правительственного координационного и информационного центра, утверждение единой системы государственных индикаторов устойчивого развития и успешности “зеленой” политики; развитой системы экономических стимулов, введение таких стимулов, как предоставление налоговых льгот, беспроцентных или по сниженным процентам кредитов субъектам хозяйствования, которые применяют ресурсосберегающие технологии и создают объекты природоохранной инфраструктуры (очистные сооружения, мусороперерабатывающие комплексы и т.п.); законодательное закрепление механизмов участия общественности в управлении ресурсами и принятии решений. В статье подчеркивается, что особое значение стратегия “зеленого” роста приобретает для Украины, поскольку может стать ключевой основой восстановления разрушенных территорий на Востоке Украины, где возвращение к предыдущей модели социально-экономического развития оказывается невозможным. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
1
Canada
1
Denmark
1
France
6
Georgia
2
Germany
440458966
Greece
13716
Ireland
381314
Japan
2
Lithuania
1
Mongolia
1
Netherlands
1870
Norway
1
Puerto Rico
1
Romania
1
Russia
1
Singapore
1
Switzerland
2
Ukraine
50174087
United Kingdom
2130869
United States
440458967
Unknown Country
4714078
Vietnam
13714
Downloads
China
3
Czechia
1
Finland
1
France
2
Germany
3
Lithuania
1
Netherlands
1
Norway
1
Poland
1
Singapore
1
Switzerland
3
Turkey
1
Ukraine
14141674
United Kingdom
157008
United States
440458968
Unknown Country
5
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zharova_Eremeeva_Problems.pdf | 450.75 kB | Adobe PDF | 454757675 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.