Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42957
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Професійна характеристика домашніх учителів м. Суми |
Other Titles |
Professional description of domestic teachers in Sumy Професссиональная характеристика домашних учителей г. Сумы |
Authors |
Яковенко, Г.Г.
|
ORCID | |
Keywords |
домашні вчителі домашние учителя domestic teachers гімназії гимназии gymnasia Суми Сумы Sumy |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42957 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Яковенко, Г.Г. Професійна характеристика домашніх учителів м. Суми [Текст] / Г.Г. Яковенко // Сумська старовина. — 2014. — № XLV. — С. 54-64. |
Abstract |
У статті висвітлено стан розвитку домашньої освіти та визначено
особливості становища двох груп домашніх учителів - тих, хто працював у
приватних будинках у городян міста Суми та домашніх учителів, які
працювали у гімназіях. В статье освещено положение домашнего образования и особенности двух групп домашних учителей - тех, кто работал в частных домах у горожан г. Сумы и домашних учителей, которые работали в гимназиях. Проанализировав динамику текучести кадров в женских гимназиях видно, что найти должность в учебном заведении было достаточно проблематично. В женских гимназиях учительницы со званием "домашней" составляли больше половины от всего личного состава педагогического коллектива. Это свидетельствует о том, что эта часть учителей длительное время занимала должности, не изменяя места работы. Места не освобождались длительное время, кандидатки на должность ожидали в очереди. Домашние учительницы обращались к руководству гимназий, готовые ожидать освобождения любой должности. Длительный педагогический стаж подавляющего большинства домашних учительниц свидетельствует о том, что они посвящали своей работе значительную часть жизни. Кроме призвания, материальные причины (также пенсионное обеспечение) побуждали крепко держаться за должность, не делая перерыва на устраивание личной жизни. Среди ветеранов труда - вдовы и незамужние женщины. Промежуточный и итоговый анализ списков домашних учителей, которые работали в гимназиях, показал, что профессиональная группа домашних учителей имела очень низкий уровень трудовой мобильности. Относительно профессиональной мобильности, то учителя повышали свой квалификационный уровень очень редко и имели начальный уровень педагогического образования. Очевидно, он полностью удовлетворял требованиям к педагогической подготовке. Возраст работающих преимущественно представлял больше 30 лет. Относительно социального состояния, то домашними учительницами были не только представительницы местного дворянства, хотя их было большинство. Местные дворянки из известных семей активно занимались образовательной деятельностью. Analysing the dynamics of fluidity of shots it is visible in woman gymnasia, that to find position in educational establishment it was enough problematic. In the woman gymnasia of teacher with the rank of "domestic" made a more than half from all personnel of pedagogical collective. It goes to show that this part of teachers held positions long time, not changing job. Places were not freed long time, candidates on position expected in a turn. Domestic teachers called to guidance of gymnasia, ready to expect liberation of any position. The protracted teaching experience of swingeing majority of domestic teachers testifies that they dedicated considerable part of life to the work. Except calling, material reasons(also pension system) induced firmly to hold on to position, not taking break on arranging of the personal life. Among the veterans of labour are widows and unmarried women. The intermediate and final analysis of lists of domestic teachers, that worked in gymnasia, showed that the professional group of domestic teachers had had a very low level of labour mobility. In relation to professional mobility, then teachers promoted the qualifying level very rarely and had an initial level of pedagogical education. Obviously, he fully satisfied to the requirements to pedagogical preparation. Eyelids working mainly presented 30 more than. In relation to the social state, then domestic teachers were not only representatives of the local nobility, although them there was majority. Local noblewomen from the known families actively carried on educational activity. The representatives of petty bourgeois, merchants and families of priests, having a certificate of domestic teacher, carried on pedagogical activity. |
Appears in Collections: |
Сумська старовина |
Views
Australia
133190508
Canada
1
China
29861863
Germany
613955
Greece
10944
Indonesia
1
Ireland
79541
Israel
1
Italy
1
Lithuania
1
Nigeria
1
Singapore
14930931
Ukraine
4109242
United Kingdom
2057824
United States
81526183
Unknown Country
16
Downloads
China
81526183
Germany
2
Lithuania
1
Russia
3
Singapore
1
Ukraine
8059400
United Kingdom
1
United States
133190509
Unknown Country
8
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Yakovenko.pdf | 289.74 kB | Adobe PDF | 222776108 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.