Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42958
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Принципи формування та функціонування земств за положенням 1890 року: історико-юридичний аспект |
Other Titles |
Принцыпы формирования и функционирования земств по положению 1890 года: историко-юридический аспект The formation and operation of zemstvoes according status of 1890: historical and legal aspects |
Authors |
Нікітін, М.Ю.
|
ORCID | |
Keywords |
реформа 1890 р. реформа 1890 г. reform of 1890 виборча система избирательная система electoral system місцеві адміністрації местная администрация local administration компетентність компетентность competence комітет комитет committee відділи отделы departments |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42958 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Нікітін, М.Ю. Принципи формування та функціонування земств за положенням 1890 року: історико-юридичний аспект [Текст] / М.Ю. Нікітін // Сумська старовина. — 2014. — № XLV. — С. 19-28. |
Abstract |
Розглядаються причини, зміст і наслідки земської реформи 1890 р.
Показано зв'язок між загостренням політичної боротьби у 70-80-х рр.
ХІХ ст. в Російській імперії та реформами Олександра ІІІ. Доведено, що
офіційна влада вбачала в органах земського самоврядування осередки
опозиційного руху. Саме тому консерватори закликали уряд виправити
помилки, що були допущені під час підготовки та реалізації реформ 60-70-х
рр. ХІХ ст. Бажання консервативних кіл обмежити повноваження земського
самоврядування викликало занепокоєння та невпевненість у деяких земців.
Наслідком цього стало падіння інтересу до земської роботи.
У 80-90-х рр. ХІХ ст. усе більшого поширення у правлячих колах діставали
ідеї централізації та зміцнення принципу самодержавності. Недовіра з боку
правлячих кіл до органів земського самоврядування зростала у зв'язку з
поступовою втратою провідних позицій дворян в окремих земських зборах,
яких витісняли представники буржуазії. Для укріплення позицій свого
головного союзника на селі, дворянства, консерватори закликали уряд та
імператора внести зміни до Положення 1864 р. Рассматриваются причины, содержание и последствия земской реформы 1890 г. Показана связь между обострением политической борьбы в 70-80-х годах ХІХ в. в Российской империи и реформами Александра ІІІ. Доказано, что официальная власть усматривала в органах земского самоуправления очаги опозиционного движения. Именно по-этому консерваторы призывали правительство исправить ошибки, допущенные во время подготовки и реализации реформ 60-70-х годов ХІХ в. Желание консервативных кругов ограничить полномочия земского самоуправления вызвало обеспокоенность и неуверенность у некоторых земцев. Следствием этого стало падение интереса к земской работе. В 80-90-х годах ХІХ в. все большей популярности в правящих кругах получали идеи централизации и укрепления принципа самодержавия. Недоверие со стороны правящих кругов к органам земского самоуправления росла в связи с постепенной потерей дворянами ведущих позиций в отдельных земских собраниях, которых вытесняли представители буржуазии. Для укрепления позиций своего главного союзника на седе - дворянства, консерваторы призывали правительство и императора внести изменения в Положение 1864 г. The author examines the causes, content and consequences of the County Reform 1890 Shows the relationship between the intensification of the political struggle in the 70th - 80th years of the XIX century in the Russian Empire and the reforms of Alexander III. It is proved that the official authorities saw the territorial bodies of self-government as the cell of the opposition movement. That's why conservatives have urged the government to correct the mistakes those were made during the preparation and implementation of reforms 60th - 70th of the XIX century. The conservative circles desired to limit the power of territorial self-government, caused concern and uncertainty in some Zemstvoes. As the result, the interest to the County work was loss. In the 80th - 90th of the XIX century the ideas to strengthen the principle of centralization and autocratic became more common in the ruling circles. Distrust from the part of the ruling circles to the regional authority organs has increased due to the gradual loss of its leading position in the nobility of individual Zemstvo assemblies, which ousted members of the bourgeoisie. To strengthen the position of its main ally in the countryside, the nobility, the Conservatives called the government and the emperor to amend Status 1864. The Status 1890 contained changed the electoral system. Members had to be selected in the Zemstvo election meetings and polling township meetings. At meetings was elected only authorized to Zemstvo election meetings. Social estates constituencies were restored. Voting by proxy was forbidden. Representatives of the rural bourgeoisie ran from village meetings. Members from rural societies chose parish gathering. The governor argued among elected representatives the necessary number of vowels from the peasants. The new electoral system ensured the predominance of the privileged classes of the unprivileged. The number of persons who had been involved in the formation of zemstvo was reduction. There were restrictions on a national basis. The situation did not allow for the election of the Jews. Rural electoral colleges were canceled, members appointed by the governor from among the candidates elected rural municipality gatherings. The principle of election councils was destroyed. Zemstvo reform of 1890 almost no impact to the volume of the competence of provincial and district zemstvo. Status provided to zemstvoes right to make binding decisions. Law forbade Zemstvo County Council acted with petitions to the government. Redistribution of powers between the district and provincial zemstvo in favor of the latter had been. The greatest attention the power gave to the issue of non-politicization zemstvoes. Local governments should monitor the activities of self-governing Zemstvo institutions. Zemstvo began to turn into another "superior" superstructure existed due to additional levies from the population. In such a situation Zemstvo lost interest in his duties or even ignore the zemstvo meetings. Formation of apathy to the local businesses was a result of variety limitations selfgoverning institutions, restrictions in the economic sphere. Gradual functions complication was exercised by the Zemstvo, influenced by their structure. To improve the efficiency of their work local self-government initiated the creation of various commissions and departments. When solving urgent issues Zemstvo tried to cover the whole range of problems of their regions. There were attempts at a systematic approach in dealing with economic, health and educational problems. All this had a positive impact on the daily life of the population Zemstvo province during this period. |
Appears in Collections: |
Сумська старовина |
Views
Canada
1
China
1
EU
1
Estonia
2
Germany
38543066
Greece
10615
Indonesia
1
Ireland
129561
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
1587
Russia
1
Singapore
5081123
Ukraine
1693877
United Kingdom
849592
United States
77086097
Unknown Country
1693876
Downloads
China
701971
Czechia
849593
Estonia
5
France
1
Germany
10613
India
1
Ireland
1
Italy
1
Lithuania
1
Russia
8
Singapore
1
Ukraine
77086098
United Kingdom
1
United States
38543065
Unknown Country
24
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nikitin.pdf | 313.86 kB | Adobe PDF | 117191384 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.