Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43037
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Мовленнєвий акт як компонент прагматичного аспекту науково-технічних текстів |
Other Titles |
Коммуникативный акт как компонент прагматического аспекта научно-технических текстов Communicative Act as the Component of Scientific-Technical Texts Pragmatic Aspect |
Authors |
Podolkova, Svitlana Vitaliivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2853-5579 |
Keywords |
науково-технічний текст текст технічної реклами директивний комунікативний акт прагматична настанова об’єктивність логічність точність узагальненість научно-технический текст текст технической рекламы директивный коммуникативный акт прагматическая установка объективность логичность обобщенность точность scientific-technical text technical advertisement directive communicative act pragmatic purport objectiveness logicality generalization fidelity |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43037 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Подолкова, С.В. Мовленнєвий акт як компонент прагматичного аспекту науково-технічних текстів [Текст] / С.В. Подолкова // Філологічні трактати. - 2015. - Т.7, №3. - С.82-89. |
Abstract |
У статті розглядаються директивні комунікативні акти в якості компонента прагматичного аспекта текстів технічної реклами, що найбільш інтенсивно реалізують авторську інтенцію. Реалізуючи функцію впливу, директивна інформація сприяє ідентифікації наміру автора, орієнтованої на адресата ілокутивної сили комунікативного акта, декодуванню зміста висловлення. У статті аналізуються специфічні стилістичні риси науково-технічних текстів: об’єктивність, логічність, точність, узагальненість, які обумовлюють використання термінів, термінологічних словосполучень, пасивних конструкцій та безособовий характер викладення. В статье рассматриваются директивные коммуникативные акты в качестве компонента прагматического аспекта текстов технической рекламы, наиболее интенсивно выражающие авторскую интенцию. Реализуя функцию воздействия, директивная информация позволяет идентифицировать намерение автора, ориентированную на адресата иллокутивную силу речевого акта, декодировать содержание высказывания. В статье анализируются характерные стилистические особенности научно-технических текстов, такие как: объективность, логичность, точность и обобщенность, которые обуславливают использование терминов, терминологических сочетаний, пассивных конструкций, внеличностный характер изложения. The paper deals with directive communicative acts as the component of pragmatic aspect of technical advertisements, which realize the author’s intention most effectively. Realizing function of influence, directive information makes possible to identify the addressant’s intention, illocutive force of communicative act aimed to the reader, decoding of statement content. The article considers specific stylistic features of scientific- technical texts, such as objectiveness, logicality, fidelity, generalization, which determine the use of terms, terminological word combinations, passive constructions, impersonal character of presentation. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Australia
1
Belgium
21748121
Canada
1
Finland
1
France
3
Germany
6033
Greece
3017
Guatemala
1
Ireland
113189
Japan
1
Lithuania
1
Russia
1
Singapore
1
Turkey
1
Ukraine
7061726
United Kingdom
440690
United States
21748118
Unknown Country
857754
Downloads
Bosnia & Herzegovina
1
China
2
France
4
Germany
3014
India
1
Japan
1
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Luxembourg
1
Moldova
1
Norway
1
Russia
15
Ukraine
2504826
United Kingdom
1
United States
21748118
Unknown Country
89
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
podolkova_tekst_tekhnichnoi_reklamy.pdf | 330.9 kB | Adobe PDF | 24256077 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.