Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43094
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Житло як основа життєдіяльності українців |
Other Titles |
Жилище как основа жизнедеятельности украинцев Dwelling as the life basis of Ukrainians |
Authors |
Герасько, М.О.
|
ORCID | |
Keywords |
Чернігово-Сіверщина хата інтер’єр піч покуть лежанка посуд Chernihovo-Sivershchyna hut interior tiled stove corner stove bench crockery Чернигово-Северщина хата интерьер печь покуть лежанка посуда |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43094 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Герасько, М.О. Житло як основа життєдіяльності українців [Текст] / М.О. Герасько // Сумський історико-архівний журнал. - 2015. - № XXIV. - С. 43-50. |
Abstract |
На прикладі містечок Батурина, Глухова, Борзни та Кролевця у статті
розглядається інтер’єр жител населення Чернігово-Сіверщини (друга половина ХVІІІ –
середина ХІХ ст.). На основі значного описового матеріалу, стосовно звичаїв і побуту
українців, який накопичився в середині і особливо в другій половині ХІХ ст. можна
зробити науково-вивірені узагальнення з приводу порівняльної характеристики
українців і росіян. Дослідженням цієї теми займалися М. Маркевич, І. Срезнєвський,
П. Куліш та ін. Значний внесок до вивчення даної проблематики належить історику
М. Костомарову, який виокремив український культурний і традиційно-буттєвий
комплекс із загальноросійського, що утрадиційнилось як спільне за понад сторіччя
співжиття в рамках однієї імперії.
Також у даній статті характеризується поділ оселі на умовні частини та
визначаються основні сакральні центри хати. Автор наголошує на глибокому
символічному обрядово-ритуальному значенні, яке українці надавали всім предметам
хатнього інтер’єру та наголошує на ліричній прив’язаності їх до місця свого проживання. На примере городков Батурина, Глухова, Борзны и Кролевца в статье рассматривается интерьер жилищ населения Чернигово-Северщины во второй половине XVIII – середине XIX вв. На основе материалов, описывающих украинские обычаи и быт, накопившихся в средине, а особенно во второй половине XIX в., можно сделать обобщения по поводу сравнительной характеристики украинцев и русских. Исследованием этой темы занимались Н. Маркевич, И. Срезневский, П. Кулиш и другие ученые. Значительный вклад в изучение данной проблематики принадлежит историку Н. Костомарову, который выделил украинский культурный и традиционно- бытейный комплекс из общероссийского, которые сосуществовали более столетия в границах одной империи. Также в данной статье характеризируется разделение жилища на условные части и определяются основные сакральные центры дома (хаты). Автор отмечает глубокое символическое ритуально-обрядовое значение, которое украинцы придавали всем предметам домашнего интерьера, а также подчеркивает лирическую привязанность населения к месту его проживания. Article deals with the interior of dwellings in Chernihiv-Siverskyi region (in the 2nd half of the ХVІІІ – 1st half of the ХІХ cent.). On the example of towns Baturyn, Glukhiv, Borzna and Krolevets the article deals with the house interiors of the population of Chernihovo-Sivershchyna (the second half of the XVIII – mid. XIX cent.). The analysis is based on considerable descriptive material concerning Ukrainian customs and way of life that has accumulated in the middle and especially in the second half of the XIX cent. and led to scientific adjusted conclusion about the comparative characteristics of Ukrainians and Russians. This topic was researched by M. Markevych, I. Sreznevskyi, P. Kulish and others. A significant contribution to the study of this subject belongs to historian M. Kostomarov, who singled Ukrainian cultural and traditional existential complex out of all-Russian complex, that was considered unified for more than three centuries of coexistence within a single empire. Also, this article characterizes the division of the house on special parts and identifies the main sacred centres of the house. The attention is given to the fact that the Ukrainian housing is associated with many beliefs and rituals. It indicates that the dwelling-house reflects not only people’s ideological and artistic heritage, but also a pragmatic idea. After all, the house seemed a model of nature and the universe, which protected both physically and spiritually. We know that house was not only a place where the family spent most of its life, but it was the family hearth around which ancient and beautiful traditions were preserved. The author emphasizes the deep symbolic ritual value that Ukrainians gave to all subjects of domestic interior and the lyrical attachment to their place of residence. After all, the house had a kind of sacred meaning for its tenants, that is why, to the house and all domestic things people gave some philosophical content. Complexity of representations of the world for humans began from the dwelling and was a dominant through all life. It is revealed that a Ukrainian house with its aesthetic appearance and its interior in particular, is an important factor in the understanding of the Ukrainian people and makes the character unique, and one that is very different from the characteristics of other nations. The author concluded that this topic needs a further study. |
Appears in Collections: |
Сумський історико-архівний журнал |
Views
Argentina
1
Canada
1
China
1
France
634966
Germany
634968
Greece
3058
Ireland
317484
Lithuania
1
Russia
2
Singapore
37820516
Taiwan
1
Turkey
1
Ukraine
4946030
United Kingdom
2481687
United States
160300263
Unknown Country
212085008
Downloads
China
2481685
France
3
Germany
8677
India
1
Lithuania
1
Russia
13
Turkey
1
Ukraine
18910258
United Kingdom
2036
United States
160300262
Unknown Country
17
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Herasko.pdf | 408.96 kB | Adobe PDF | 181702954 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.