Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43314
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Дослідження ширини контакту різальної поверхні круга з деталлю при плоскому торцевому шліфуванні з нахилом осі шпинделя |
Other Titles |
Исследование ширины контакта режущей поверхности круга с деталью при плоском торцовом шлифовании с наклоном оси шпинделя Investigation of contact width of wheel working surface with workpiece at flat face grinding with slopped spindle axis |
Authors |
Пижов, І.М.
Клименко, В.Г. |
ORCID | |
Keywords |
увігнутість вогнутость concavity комп’ютерне моделювання компьютерное моделирование computer-aided modeling залишкові гребінці остаточные гребешки residual ridges поперечна подача поперечная подача cross-feed глибина шліфування глубина шлифования grinding depth діаметр круга диаметр круга wheel diameter |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43314 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Пижов, І.М. Дослідження ширини контакту різальної поверхні круга з деталлю при плоскому торцевому шліфуванні з нахилом осі шпинделя [Текст] / І.М. Пижов, В.Г. Клименко // Журнал інженерних наук. - 2015. - Т.2, №1. - С.А10–А15. |
Abstract |
Проведені дослідження, що дозволили виявити деякі особливості формування оброблюваної поверхні при багатопрохідному плоскому торцевому шліфуванні з попереднім нахилом осі шпинделя. Встановлено роль у цьому процесі таких факторів, як кут нахилу осі шпинделя, глибина шліфування,
діаметр круга і поперечна подача. Враховуючи важливу роль поперечної подачі, значення якої на
етапі попередньої обробки повинно гарантовано забезпечувати відсутність на обробленій поверхні
ділянок, що будуть залишатися незачеплені кругом, а на етапі чистової обробки потрібної висоти залишкових гребінців запропоновано узгоджувати значення поперечної подачі з розміром ширини контакту різальної поверхні кругу з деталлю. З використанням геометричного комп’ютерного моделювання були проведені дослідження, результатом яких є встановлена емпірична залежність, що
пов’язує ширину контакту різальної поверхні круга з деталлю з умовами обробки, і, таким чином,
розв’язана задача визначення потрібної величини поперечної подачі. Все це дозволяє вдосконалити
процес плоского торцевого шліфування і тим самим розширити його технологічні можливості. Выполнены исследования, позволившие выявить некоторые особенности формирования обрабатываемой поверхности при многопроходном плоском торцовом шлифовании с предварительным наклоном оси шпинделя. Установлена роль в этом процессе таких факторов, как угол наклона оси шпинделя, глубина шлифования, диаметр круга и поперечная подача. Учитывая важную роль поперечной подачи, значение которой на этапе предварительной обработки должно гарантированно обеспечивать отсутствие на обработанной поверхности участков, которые будут оставаться незатронутыми кругом, а на этапе чистовой отделки нужной высоты остаточных гребешков предложено согласовывать значения поперечной подачи с размером ширины контакта режущей поверхности круга с деталью. С использованием геометрического компьютерного моделирования были проведены исследования, следствием которых установлена эмпирическая зависимость, связывающая ширину контакта режущей поверхности круга с деталью с условиями обработки и, таким образом, решена задача определения нужной величины поперечной подачи. Все это позволяет усовершенствовать процесс плоского торцового шлифования и тем самым расширить его технологические возможности. The investigations that make it possible to reveal some features of the formation of a surface being machined at multipass flat face grinding with the preliminary inclination of the spindle axis are carried out. The role of the factors in this process such as the angle of inclination of the spindle axis, grinding depth, wheel diameter and cross-feed are established. Taking into account the importance of cross-feed, the value of which at the stage of pre-machining is to ensure the absence of the areas on the machined surface, which will remain unaffected with the wheel, and at the stage of finishing is to ensure the desired height of residual ridges, it is proposed to harmonize the value of cross-feed with the value of the width of the contact of the wheel cutting surface with the workpiece. The investigations using computer-aided geometric simulation are carried out, the result is an empirical dependence of the contact width of the wheel cutting surface with the workpiece on machining conditions and thus it is possible to solve the problem of the determination of wanted value of cross-feed. All this make it possible to improve the process of flat face grinding and thereby to expand its technological capabilities. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ТеСЕТ) |
Views
Canada
1
China
35
France
2
Germany
3
Greece
1
Guatemala
1
Ireland
56745
Lithuania
1
Mongolia
1
Russia
3
Seychelles
1
Singapore
1
Turkey
1
Ukraine
318742
United Kingdom
160578
United States
3520238
Unknown Country
318741
Downloads
China
100812
Germany
2
Ireland
1
Lithuania
1
Romania
1
Russia
1
Singapore
1
Ukraine
955668
United Kingdom
1
United States
3520239
Unknown Country
5
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pyzhov_concavity.pdf | 1.18 MB | Adobe PDF | 4576732 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.