Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43362
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту у просторі |
Other Titles |
Моделирование распределения концентрации выбросов от автотранспорта в пространстве Modelling of the Emission and Concentration Distribution of Vehicles in the Environment |
Authors |
Vaskin, Roman Anatoliiovych
Solianyk, Valerii Oleksandrovych Vaskina, Iryna Valeriivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5904-9640 |
Keywords |
математична модель конвекція дифузія інтенсивність гальмування розгін математическая модель конвекция диффузия интенсивность торможение разгон mathematical model convection diffusion intensity inhibition transport braking acceleration |
Type | Article |
Date of Issue | 2015 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43362 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Васькін, Р.А. Моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту у просторі [Текст] / Р.А. Васькін, В.О. Соляник, І.В. Васькіна // Журнал інженерних наук. - 2015. - Т.2; №2. - С.G1-G5. |
Abstract |
Зростання кількості автотранспорту на дорогах України зумовлює необхідність достовірного аналізу і прогнозу екологічної обстановки поблизу магістралей. Це дослідження присвячене питанням
моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту при різних вихідних даних. На основі дифузійної моделі була розроблена модель, яка дозволяє описати загальний фон забруднення
при заданій інтенсивності автотранспортного потоку на ділянці магістралі, а також з урахуванням
зміни інтенсивності викиду при різних режимах роботи двигуна: під час розгону, гальмування та під
час зупинки автомобіля. У статті наведені результати розрахунків зміни концентрації залежно від
початкової концентрації шкідливих речовин, швидкості руху автомобіля, коефіцієнта дифузії. При
вирішенні поставленого завдання було використано підхід, який дозволяє одержати просторове поле
концентрації за будь-якого стану атмосфери та швидкості повітряного потоку. Також були визначені
коефіцієнти зниження інтенсивності викидів залежно від відстані та напряму руху транспорту на
конкретному перехресті. Адекватність запропонованої математичної моделі для оцінювання підтверджують результати експериментальних досліджень інших авторів. Перевагами пропонованої моделі є використання мінімуму експериментальних даних та легке програмування у прикладних математичних пакетах. Рост количества автотранспорта на дорогах Украины вызывает необходимость достоверного анализа и прогноза экологической обстановки вблизи магистралей. Данное исследование посвящено вопросам моделирования распределения концентрации выбросов от автотранспорта при различных исходных данных. На основе диффузионной модели была разработана модель, которая позволяет описать общий фон загрязнения при заданной интенсивности автотранспортного потока на участке магистрали, а также с учетом изменения интенсивности выброса при различных режимах работы двигателя: при разгоне, торможении и остановке автомобиля. В статье приведены результаты расчетов изменения концентрации в зависимости от начальной концентрации вредных веществ, скорости движения автомобиля, коэффициента диффузии. При решении поставленной задачи было использовано подход, позволяющий получить пространственное поле концентрации любого состояния атмосферы и скорости воздушного потока. Также были определены коэффициенты снижения интенсивности выбросов в зависимости от расстояния и направления движения транспорта на конкретном перекрестке. Адекватность предложенной математической модели для оценки подтверждают результаты экспериментальных исследований других авторов. Преимуществами предлагаемой модели является использование минимума экспериментальных данных и легкое программирование в прикладных математических пакетах. Increasing number of vehicles on the Ukrainian roads requires reliable analysis and forecasting of ecological situation near highways. This issue is devoted to modeling the distribution concentration of emissions from vehicles with different input data. Based on diffusion model was developed a model that allows describing the general background pollution intensity at a given motor flow on the section line, and the changing intensity of emissions under different operating conditions of the engine: during acceleration, braking and stop the vehicle. The article shows the results of calculations of concentration changes depending on the initial concentration of harmful substances, vehicle speed, diffusion coefficient. In the process of solving this problem we used an approach that provides a spatial concentration field in any state of the atmosphere and airflow. The adequacy of the proposed mathematical model for the evaluation confirms the positive results of experimental studies of other authors. The advantages of proposed model are using minimum of experimental data and easy programming in applied mathematical packages. |
Appears in Collections: |
Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук |
Views
Australia
1
Canada
1
China
2
France
9
Germany
129036
Greece
1
Guatemala
1
Hungary
1
Ireland
1991376
Italy
3
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Russia
1
Seychelles
1
Singapore
1
Sweden
1
Taiwan
1
Ukraine
44640649
United Kingdom
22325913
United States
243666822
Unknown Country
670148296
Downloads
China
10097138
France
5
Germany
2
Hong Kong SAR China
1
India
1
Ireland
1
Israel
1
Italy
1
Lithuania
1
Sweden
1
Ukraine
243666821
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1
United States
357394471
Unknown Country
670148296
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
vaskin_matematychna_model.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | 1281306742 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.