Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44533
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Бунтар проти абсурду, або відповідь А. Камю на запити масового суспільства
Other Titles REBEL AGAINST NONSENSE, OR CAMUS’ ANSWER TO REQUESTS OF MASS SOCIETY
Бунтарь против абсурда, или ответ А. Камю на запросы массового общества
Authors Михайлин, І.Л.
ORCID
Keywords А. Камю
бунт
революція
пробудження
стрибок
революция
пробуждения
скачок
Camus
rebellion
revolution
awakening
leap
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44533
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Михайлин, І.Л. Бунтар проти абсурду, або відповідь А. Камю на запити масового суспільства [Текст] / І.Л. Михайлин // Філологічні трактати. - 2016. - Т.8, №1. - С. 150-162.
Abstract А. Камю позначав суспільну кризу в публіцистиці («Міф про Сізіфа», «Бунтівна людина») поняттям абсурду, а в художніх творах («Чума») символізував її в образі епідемії заразної хвороби. Під кризою він розумів беззахисність масової людини перед навалою суспільних подій, неможливість зрозуміти їх і керувати ними. Людство письменник поділяв на дві категорії: кати і жертви. Але порятунок прийде від людей «третьої категорії», які піднімуть бунт на захист знедолених. Бунт, за А. Камю, протистоїть революції. Революція руйнує; бунт створює. Бунт відбувається на засадах солідарності, діалогу, свободи, щастя. Кати і жертви — винятки, бунтар — правило. Коли відімруть винятки, здійснитися правило і бунтарі займуть у суспільстві центральне місце. Бунтарем може стати кожна людина, у якої прокинулася совість, свідомість. Пробудження свідомості відбувається за правилом: «Одного разу я задумався». У суспільстві завжди з’являються особистості, здатні на бунт, які рятують людство в стані кризи.
А. Камю определил общественный кризис в публицистике («Миф о Сизифе», «Бунтующий человек») понятием абсурда, а в художественных произведениях («Чума») символизировал ее в образе эпидемии заразной болезни. Под кризисом он понимал беззащитности массового человека перед нашествием общественных событий, невозможность понять и управлять ими. Человечество писатель подразделял на две категории: палачи и жертвы. Но спасение придет от людей «третьей категории», которые поднимут бунт в защиту обездоленных. Бунт, по А. Камю, противостоит революции. Революция разрушает; бунт создает. Бунт происходит на принципах солидарности, диалога, свободы, счастья. Палачи и жертвы — исключения, бунтари — правило. Когда отомрут исключения, осуществится правило и бунтари займут в обществе центральное место. Бунтарем может стать каждый человек, у которого пробудилась совесть, сознание. Пробуждение сознания происходит по правилу: «Однажды я задумался». В обществе всегда появляются личности, склонные к бунту, спасающие человечество от наступающего кризиса
A. Camus defined a social crisis in journalism ("Myth of Sisyphus", "Rebellious people") by the concept of an absurd. In his artistic works ("The Plague") he symbolized it in the form of epidemic infectious disease. He understood a crisis as a human helplessness before an onslaught of mass public events, an inability to understand and manage. The writer subdivided people into two categories: the executioners and the victims. But salvation will come from the people, "the third category", which will raise a rebellion in defense of the underprivileged. On Camus’ opinion, riot is opposed the revolution. Revolution breaks; riot creates. Riot is based on the principles of solidarity, dialogue, freedom and happiness. Executioners and victims are the exceptions, the insurgents are the rule. When exceptions will die out the rule will be realized and the rebels will take place in the community center. A rebel can become anyone who awakened the conscience, consciousness. The awakening of consciousness takes place according to the rule: "One day, I thought". Individuals, prone to rebellion and saving humanity from the coming crisis, always appear in society.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Belgium Belgium
1
Canada Canada
1647
China China
1454793314
Czechia Czechia
1
France France
2
Germany Germany
291979764
Ireland Ireland
-2112777326
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
3295
Pakistan Pakistan
1
Seychelles Seychelles
1
Singapore Singapore
326112078
Spain Spain
34279026
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
291979767
United Kingdom United Kingdom
306686923
United States United States
291979765
Unknown Country Unknown Country
1137918870

Downloads

Austria Austria
14034614
Chile Chile
1
China China
-2112777326
Czechia Czechia
1
EU EU
1
Finland Finland
1
France France
1251756909
Georgia Georgia
19780
Germany Germany
-2112777323
Gibraltar Gibraltar
1
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
Russia Russia
7
Singapore Singapore
1
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
902183410
United Kingdom United Kingdom
902183411
United States United States
-2112777326
Unknown Country Unknown Country
16

Files

File Size Format Downloads
Mykhailyn_revoliutsiia.pdf 500.09 kB Adobe PDF 1026813480

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.