Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44536
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Motives of Ovid’s "Metamorphoses" in the works by Taras Shevchenko |
Other Titles |
Мотиви Овідієвих «Метаморфоз» у творчості Тараса Шевченка Мотивы Овидиевых «Метаморфоз» в творчестве Тараса Шевченкo |
Authors |
Tkachenko, Olena Hryhorivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6382-6390 |
Keywords |
antiquity traditions reincarnation plot image hero античність традиції перевтілення сюжет образ герой античность традиции перевоплощения сюжет образ герой |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44536 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Tkachenko, O. Motives of Ovid’s "Metamorphoses" in the works by Taras Shevchenko [Текст] / O. Tkachenko // Філологічні трактати. - 2016. - Т.8, №1. - С. 163-168. |
Abstract |
У статті розглядається роль Овідія в формуванні естетичних принципів особистості Шевченка.
Кожна метаморфоза і у Шевченка і у Овідія стає художнім осмисленням долі окремої людини. Але на
відміну від Овідія, який детально змальовує процес перевтілення, коли з його уваги не випадає жодна дрібниця, а емоційна напруженість, душевні страждання і ліризм створюють правдоподібну картину, у
Шевченка він майже відсутній. Його цікавлять реальні переживання своїх героїнь, причини і результат, а
не сам процес перевтілення. А причина у обох поетів одна і та ж: неможливість залишатися в наявному
стані. Це може бути кара за злочин, помста, нещасливе кохання або, навпаки, щасливе. Метаморфози і у
Овідія і у Шевченка, породжені неймовірною тугою, – найбільший прояв емоційного напруження, який
спонукає читача відчути, з одного боку, всю силу страждання, а з іншого – непереможність духу.
Художні образи, які створює Шевченко засобом перевтілень, виступають в найрізноманітніших формах і
мають велику кількість відтінків. Функцію метаморфоз виконують порівняння з виразним стилістичним
забарвленням та розгорнуті порівняння-параболи. В статье рассматривается роль Овидия в формировании эстетических принципов личности T. Шевченкo. Каждая метаморфоза, и у Т. Шевченко и у Овидия, - это художественное осмысление судьбы отдельного человека. Но в отличие от Овидия, который подробно описывает процесс перевоплощения, обращая внимание на каждую мелочь, а эмоциональная напряженность, душевные страдания и лиризм создают правдивую картину, у Т. Шевченко они практически отсутствуют. Его интересуют реальные переживания героинь, их причины и результат, а не сам процесс перевоплощения. Невозможность оставаться в нынешнем состоянии – главная причина перевоплощения у обоих поэтов. Это может быть наказание за преступление, месть, несчастная любовь или, наоборот, счастливая. Метаморфозы и у Овидия и у Т. Шевченко, рожденные невероятной тоской, – величайшее проявление эмоционального напряжения, которое побуждает читателя почувствовать, с одной стороны, всю глубину страдания, а с другой – непобедимость духа. Художественные образы, которые создает Т. Шевченко посредством перевоплощений, выступают в самых разнообразных формах и имеют большое количество оттенков. Функцию метаморфоз выполняют сравнения с выразительной стилистической окраской и развернутые сравнения-параболы. The article deals with the role of Ovidius in formation of esthetic principles of Shevchenko’s personality. Each metamorphosis written by both poets is an artistic comprehension of the fate of the individual. But unlike Ovidius, which describes in detail the process of transformation, when no single detail is neglected and emotional tension, spiritual torments and lyricism create a credible image, this process is almost absent in the Shevchenko’s works. He is interested in the real feelings of his heroines, the causes and the result, not the process of transformation itself. The cause in the works of both poets is the same: inability to stay in the existing state. It can be a punishment for a crime, revenge, unhappy or happy love. Metamorphoses in the works of Ovidius and Shevchenko are generated by the incredible sorrow are the greatest manifestation of emotional tension, which encourages the reader to feel all the intensity of suffering on the one hand and the invincibility of the spirit on the other hand. Artistic images created by Shevchenko by means of transformation, appear in various forms and have many shades. Stylistic comparisons and detailed parabola comparisons perform the function of metamorphoses. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Australia
787334
Austria
1
Canada
13908188
China
-59943119
Côte d’Ivoire
1
France
8299
Georgia
1
Germany
-460602316
Ireland
393659
Italy
787321
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
1384
Portugal
1
Russia
6
Serbia
1
Singapore
-1013923357
Sweden
1
Ukraine
437976035
United Kingdom
219381683
United States
-1022148234
Unknown Country
437976034
Vietnam
33183
Downloads
China
-460602317
France
3
Germany
-460602317
India
66365
Ireland
393658
Kazakhstan
2
Lithuania
1
Morocco
1
Ukraine
437976036
United Kingdom
5534
United States
-460602317
Unknown Country
12
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tkachenko_antychnist.pdf | 296.58 kB | Adobe PDF | -943365338 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.