Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45710
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Credibility of a salesperson in retailing: judgments on the basis of their demographic parameters
Other Titles Доверие к торговому персоналу в розничной торговле: суждения на основе демографических параметров
Довіра до торгового персоналу в роздрібній торгівлі: судження на основі демографічних параметрів
Authors Urbonavicius, S.
Dikcius, V.
Reardon, J.
ORCID
Keywords торговый персонал
доверие
розничная торговля
возраст
пол
Литва
salesperson
credibility
retailing
age
gender
Lithuania
торговий персонал
довіра
роздрібна торгівля
вік
стать
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45710
Publisher Sumy State University
License
Citation Urbonavicius, S. Credibility of a salesperson in retailing: judgments on the basis of their demographic parameters [Текст] / S. Urbonavicius, V. Dikcius, J. Reardon // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 2. - P. 49-58.
Abstract This paper aims to add to scientific and managerial knowledge about the intersection between a buyer and salesperson based on judgments of buyers about salespeople on the visual information cues. Respondents evaluated credibility of salespeople who differed in their gender and age. These demographic parameters affected the perceived professional and personal characteristics of each salesperson, which in turn affected the measurement of the overall credibility of a salesperson. Analysis of the survey data allowed concluding that age and gender of a salesperson have an important differentiating power in buyer’s judgments about salesperson’s credibility in general, as well as about separate dimensions of credibility individually. Also, it indicates instances when judgments about credibility of salespeople depend on the buyer demographics: gender, age or their interaction. From the empirical results, conclusions and managerial implications are derived.
Метою цієї статті є розширення наукового та управлінського знання про відповідність між покупцем і продавцем шляхом аналізу суджень покупців про торговий персонал, що базуються тільки на візуальній інформації. У ході дослідження респонденти оцінювали ступінь довіри до торгового персонала, який різнився за статтю і віком. Респонденти пов'язували ці демографічні параметри з очікуваними професійними та особистісними характеристиками кожного продавця. Їх рішення були інтегровані у вимірювання загальної довіри до продавця. Аналіз даних дослідження дозволив зробити висновок, що вік і стать торгового персонала мають важливий диференційований вплив на судження покупця про довіру до продавця в цілому, а також про окремі аспекти довіри. Крім того, це дозволило визначити випадки, коли судження про довіру до продавців залежить від демографічних характеристик покупця: статі, віку або їхнього поєднання.
Целью данной статьи является расширение научных и управленческих знаний про соответствие между покупателем и продавцом методом анализа суждений покупателей про торговый персонал, которые базируются только на визуальной информации. В ходе исследования респонденты оценивали степень доверия к торговому персоналу, который отличался по полу и возрасту. Респонденты связывали эти демографические параметры с ожидаемыми профессиональными и личностными характеристиками каждого продавца, и эти решения были интегрированы в измерение общего доверия к продавцу. Анализ данных исследования позволил сделать вывод, что возраст и пол торгового персонала имеют важное дифференцированное влияние на суждение покупателя о доверии к продавцу в целом, а также про отдельные аспекты доверия. Кроме того, это позволило определить случаи, когда суждения про доверие к продавцу зависят от демографических характеристик покупателя: пола, возраста, либо их сочетания.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Canada Canada
106738277
China China
1774645532
Croatia Croatia
1
Cyprus Cyprus
1
France France
4
Germany Germany
220977754
Indonesia Indonesia
1513518139
Ireland Ireland
25126024
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
323678
Malaysia Malaysia
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
8780
Sweden Sweden
-1162325247
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1953763183
United Kingdom United Kingdom
976948084
United States United States
1513518138
Unknown Country Unknown Country
1953763182
Vietnam Vietnam
5034729

Downloads

Australia Australia
2
China China
-1606555259
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
3
India India
1
Indonesia Indonesia
3
Japan Japan
-1162325247
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
3787649
Malaysia Malaysia
976948084
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
8781
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
1566321021
United Kingdom United Kingdom
75271
United States United States
1513518137
Unknown Country Unknown Country
292105678
Vietnam Vietnam
647354

Files

File Size Format Downloads
Urbonavicius.pdf 344.1 kB Adobe PDF 1584531487

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.