Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises |
Other Titles |
Організаційні та економічні аспекти бенчмаркінгу інноваційної продукції підприємств автомобільної промисловості Организационные и экономические аспекты бенчмаркинга инновационной продукции предприятий автомобильной промышленности |
Authors |
Taraniuk, Leonid Mykolaiovych
Taraniuk, Karina Viktorivna Shimko, V.Yu. Marchenko, T.V. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1842-7128 http://orcid.org/0000-0003-0785-5186 |
Keywords |
benchmarking phase enterprise electriccar automobile industry assessment бенчмаркінг фаза підприємство електромобіль автомобільна промисловість оцінювання бенчмаркинг предприятие электромобиль автомобильная промышленность оценка |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises [Текст] / L.M. Taraniuk, K.V. Taraniuk, V.Y. Shimko, T.V. Marchenko // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 2. - P. 108-116. |
Abstract |
The article deals with the nature and characteristics to use benchmarking in the automobile industry
domestic enterprises activity under the current economic conditions. The article identifies the concept of
benchmarking, examining its stages, determinates the efficiency of benchmarking in workautomakers.
It determines the economic aspects of the benchmarking in the work of automobile industry enterprise.
The stages of innovative products benchmarking in the modern conditions of the productive forces
development and market factors was analysed. Market electric vehicles are studied in Ukraine.
The authors improved methodical approach to assess the vehicles selection with the best technical
parameters based on benchmarking, which, unlike the existing ones, based on the calculation of the
vehicles technical specifications integral factor in order to establish a better competitive product at
automobile industry companies among evaluated. Aspects that need to be taken into account in the
CJSC “Zaporizhia Automobile Building Plant” management to improve the competitiveness of its
electric vehicles are identified. Benchmarking can be regarded as one of the most important area of
marketing strategic research. Enterprises of automotive industry must develop activities to study “best”
products and marketing process. It is proposed to do it compared to the enterprises which are
competitors. Prospects for further study should be related to the methodological approaches’ formation
to identify market segments for cars with electric motor depending on price, quality and technical
characteristics. У статті розглянуто поняття бенчмаркінгу, представлено етапи проведення бенчмаркінгу, досліджено ефективність використання бенчмаркінгу в роботі автовиробників. Розглянуто історичні аспекти виникнення методу бенчмаркінгу у світовій економічній науці. Визначено основі економічні аспекти проведення бенчмаркінгу в діяльності підприємств автомобільної галузі. Проаналізовано основі етапи проведення бенчмаркінгу інноваційної продукції в умовах сучасного розвитку продуктивних сил та впливу ринкових факторів на господарську діяльність компаній автомобільної галузі. Також розглянута необхідність використання бенчмаркінгу для підвищення конкурентоспроможності національного підприємства автомобільної промисловості ЗАТ “Запорізький автомобілебудівний завод” та запропоновано обґрунтовані кроки для її підвищення. Проведено бенчмаркінгове дослідження електромобілів за їх технічними характеристиками з метою встановлення лідера за технічними характеристиками з досліджених марок електромобілів, що успішно реалізуються в Україні. Авторами вдосконалено методичний підхід до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, який, на відміну від існуючих, заснований на розрахунку інтегрального коефіцієнта технічних характеристик транспортних засобів з метою виявлення більш конкурентоспроможної продукції підприємств автомобільної галузі. На підставі проведеної реалізації вдосконаленого методичного підходу до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, авторами встановлено лідера серед досліджених марок електромобілів. В статье рассмотрено понятие бенчмаркинга, представлены этапы проведения бенчмаркинга, исследована эффективность использования бенчмаркинга в работе автопроизводителей. Рассмотрены исторические аспекты возникновения метода бенчмаркинга в мировой экономической науке. Определены основные экономические аспекты проведения бенчмаркинга в деятельности предприятий автомобильной отрасли. Проанализированы основные этапы проведения бенчмаркинга инновационной продукции в условиях современного развития производительных сил и влияния рыночных факторов на хозяйственную деятельность компаний автомобильной отрасли. Также рассмотрена необходимость использования бенчмаркинга для повышения конкурентоспособности национального предприятия автомобильной промышленности ЗАО “Запорожский автомобилестроительный завод” и предложены обоснованные шаги для ее повышения. Проведено бенчмаркинговое исследование электромобилей по их техническим характеристикам с целью установления лидера по техническим характеристикам исходя из исследованных марок электромобилей, которые успешно реализуются в Украине. Авторами усовершенствован методический подход к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, который, в отличие от существующих, основан на расчете интегрального коэффициента технических характеристик транспортных средств с целью выявления более конкурентоспособной продукции предприятий автомобильной отрасли. На основании проведенной реализации усовершенствованного методического подхода к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, авторами установлено лидера среди исследованных марок электромобилей. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Belgium
1
Canada
4989622
China
-548464693
Finland
1
France
33
Germany
349343782
Iran
4989621
Ireland
16284522
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Mozambique
1
Netherlands
125872440
Russia
1
Singapore
1
Sweden
1
Ukraine
1453983539
United Kingdom
619378471
United States
-465225126
Unknown Country
281395686
Vietnam
37500
Downloads
China
349343779
France
3
Germany
1481730053
Hungary
1
Indonesia
1
Iran
1
Ireland
1
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Norway
1
Pakistan
3
Poland
4
Russia
3
South Korea
3
Ukraine
35456889
United Kingdom
8989
United States
-465225125
Unknown Country
281395687
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Taraniuk.pdf | 298.12 kB | Adobe PDF | 1682710297 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.