Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46377
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Effect of consumer rights on improvement of the buyer-sellers relationships in developing countries firms |
Other Titles |
Врахування прав споживачів як один з інструментів покращення взаємодії між споживачами та компаніями-продавцями в країнах, що розвиваються Учет прав потребителей как один из инструментов улучшения взаимодействия между потребителями и компаниями-продавцами в развивающихся странах |
Authors |
Shafei, R.
Shafei, F. |
ORCID | |
Keywords |
consumer consumer rights buyer-seller relations purchasing stages developing countries споживач права споживачів відносини «покупець – продавець» етапи процесу купівлі країни, що розвиваються потребитель права потребителей отношения «покупатель – продавец» этапы процесса покупки развивающиеся страны |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46377 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Shafei, R. Effect of consumer rights on improvement of the buyer-sellers relationships in developing countries firms [Текст] / R. Shafei, F. Shafei // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 3. - С. 95-108. |
Abstract |
The aim of the article. The purpose of this research is evaluating of the relationship between the consumer rights and buyers-seller communications.
The results of the analysis. The results of research indicated that the most important rights of consumers are: manufacturing regulations (pre-purchasing stage), confidence (in-purchasing stage) and packaging (post-purchasing stage). Also, the research findings showed that the mentioned rights affect the relational marketing. Also to respect the consumer rights increase their commitment to the company and to reduces the conflict between seller and them. According to research’ findings, the effects' results of pre-, In - and post-purchase dimensions on the companies' performance show that the dimensions relevant to pre-purchase factor has maximum effectiveness on the performance. Also the higher effectiveness rate are related to pre- and while-purchase elements respectively. In the model, it can clearly be seen that in each of the studied factors, productive regulations, confidence and packaging have devoted extreme effectiveness to themselves.
Conclusions and directions of further researches. Regarding to the consumers' expectations level in life affairs, in order to attract satisfaction and protection of consumers' rights and enhance purchasing process facilitation, the managers of companies must investigate the new way of consumer rights. In the competitive environment, customer satisfaction is main factor of successfulness in many of the companies and in the various researches. It has mentioned to relationship of customer satisfaction with face-to-face interaction, loyalty, repeat of purchasing and enhancing of companies profitability. Встановлено, що в країнах, що розвиваються, формується новий підхід до відповідальності перед споживачами. Враховуючи те, що відносини між споживачами та продавцями в цих країнах є досить складними, встановлено, що важливим питанням є визначення ступеню поваги компаній до прав споживачів. Дослідниками визначено, що розуміння прав споживачів дозволяє налагоджувати більш ефективні зв’язки між покупцями та продавцями. Метою цього дослідження є оцінювання взаємозв'язку між правами споживачів та особливостями комунікації споживачів і продавців. У ході дослідження був використаний дескриптивний метод; було опитано 384 працівники з 65 іранських компаній. Результати дослідження показали, що найбільш важливими правами споживачів є: правила виробництва (передпродажний етап), упевненість (етап купівлі) та упаковка (післякупівельний етап). Крім того, було втановлено, що названі права впливають на маркетинг відносин. Також було визначено, що для того, щоб більшою мірою врахувати права споживачів, необхідно підвищити їх прихильність до компанії і зменшити кількість конфліктів між продавцями та споживачами. Установлено, что в развивающихся странах формируется новый подход к ответственности перед потребителями. Учитывая то, что отношения между потребителями и продавцами в этих странах являются достаточно сложными, установлено, что важным вопросом является определение степени уважения компаний к правам потребителей. Исследователями определено, что понимание прав потребителей позволяет налаживать более эффективные связи между покупателями и продавцами. Целью этого исследования является оценка взаимосвязи между правами потребителей и особенностями коммуникации потребителей и продавцов. В ходе исследования был использован дескриптивний метод; было опрошено 384 работника из 65 иранских компаний. Результаты исследования показали, что наиболее важными правами потребителей являются: правила производства (предпродажный этап), уверенность (этап покупки) и упаковка (послепродажный этап). Кроме того, было утановлено, что названные права влияют на маркетинг отношений. Также было определено, что для того, чтобы в большей степени учесть права потребителей, необходимо повысить их приверженность к компании и уменьшить количество конфликтов между продавцами и потребителями. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
91818951
Canada
1
Chile
1
China
61212635
Côte d’Ivoire
1
Finland
1
France
32
Germany
61894
Greece
1
Ireland
303387
Italy
2
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
1518
Russia
1
Sweden
1
Thailand
1
Turkey
1
Ukraine
5535583
United Kingdom
2572715
United States
760012496
Unknown Country
5535582
Vietnam
6075
Downloads
Australia
1
China
61212637
France
1
Germany
592964110
India
1
Indonesia
1
Ireland
1
Kyrgyzstan
1
Lithuania
1
Thailand
1
Ukraine
16589517
United Kingdom
1
United States
425915723
Unknown Country
31
Venezuela
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shafei.pdf | 627.93 kB | Adobe PDF | 1096682029 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.