Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48189
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Формування конкурентної галузевої структури підприємства з врахуванням кон’юнктури на ринку агропродовольчої продукції
Other Titles Formation of the Competitive Industry Structure of the Enterprise Taking into Account the Situation on the Market of Agricultural and Food Products
Формирование конкурентной отраслевой структуры предприятия с учетом конъюнктуры на рынке агропродовольственной продукции
Authors Данько, Ю.І.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність
галузева структура
аграрне підприємство
кон’юнктура
ринок
агропродовольча продукція
конкурентоспособность
отраслевая структура
аграрное предприятие
конъюнктура
рынок
агропродовольственная продукция
competitiveness
industry structure
agricultural enterprise
environment
market
agrifood products
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48189
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Данько, Ю.І. Формування конкурентної галузевої структури підприємства з врахуванням кон’юнктури на ринку агропродовольчої продукції [Текст] / Ю.І. Данько // Механізм регулювання економіки. - 2016. - № 2. - С. 51-59.
Abstract Стрімкий розвиток вітчизняного агропромислового комплексу зумовлює аграрні підприємства вести пошук інструментів, що забезпечать покращення конкурентних позицій на ринку. Одним із питань, які постійно знаходяться під контролем менеджменту аграрних підприємств, є оптимізація галузевої структури у відповідності до потреб споживачів. Аналіз динаміки змін в галузевій структурі аграрних підприємств по Україні показав, що впродовж всього періоду незалежності держави спостерігається поступове зниження питомої ваги продукції тваринництва у загальному обсязі валової продукції, та відповідне зростання частки рослинницької продукції. Встановлено, що процес формування галузевої структури призвів до змін в організації ведення господарювання в аграрному секторі. Виробництво переважної більшості сільськогосподарських культур технічного (соняшник, ріпак) та зернового блоку (кукурудза, ячмінь) зосередилося в крупних агрохолдингах. В таких умовах сільськогосподарські підприємства мають шукати варіанти побудови оптимальної галузевої структури з орієнтацією на конкретні сегменти у відповідності до кон’юнктури ринків агропродовольчої продукції. Проведені дослідження показали, що існує логічний взаємозв’язок між станом та тенденціями зміни кон’юнктури на ринку агропродовольчої продукції України та внутрішнім потенціалом діяльності підприємства. Для забезпечення конкурентоспроможності аграрного підприємства, його менеджмент має прийняти стратегічні управлінські рішення відносно побудови оптимальної галузевої структури.
Стремительное развитие отечественного агропромышленного комплекса требует от аграрных предприятий вести поиск инструментов, которые обеспечат улучшение конкурентных позиций на рынке. Одним из вопросов, который постоянно находятся под контролем менеджмента аграрных предприятий, является оптимизация отраслевой структуры в соответствии с потребностями потребителей. Анализ изменений в отраслевой структуре аграрных предприятий по Украине показал, что на протяжении всего периода независимости наблюдается постепенное снижение удельного веса продукции животноводства в общем объеме валовой продукции, и соответствующий рост доли растениеводческой продукции. Установлено, что процесс формирования отраслевой структуры привел к изменениям в организации ведения хозяйствования в аграрном секторе. Производство подавляющего большинства сельскохозяйственных культур технического (подсолнечник, рапс) и зернового блока (кукуруза, ячмень) сосредоточилось в крупных агрохолдингах. В таких условиях мелкие и средние сельскохозяйственные предприятия должны искать варианты построения оптимальной отраслевой структуры с ориентацией на конкретные сегменты в соответствии с конъюнктурой рынков агропродовольственной продукции. Проведенные исследования показали, что существует логическая взаимосвязь между состоянием и тенденциями изменения конъюнктуры на рынке агропродовольственной продукции Украины и внутренним потенциалом предприятия. Для обеспечения конкурентоспособности аграрного предприятия, его менеджмент должен принять стратегические управленческие решения относительно построения оптимальной отраслевой структуры.
The rapid development of domestic agricultural complex causes farms to search tools that provide the improved competitive positions in the market. One of the issues that are constantly under the control of the management of agricultural enterprises is optimizing a branch structure to meet the needs of the consumers. Many works of both domestic and foreign scientists and economists were devoted to peculiarities of sectoral farm structure formation. At the same time, it should be noted that the formation of competitive sectoral structure of the company, taking into account market conditions in terms of agro transitiveness of the economy requires the further scientific research. In this study, we aim to explore the features ensuring the competitiveness of agricultural enterprises through the formation of the optimal branch structure taking into account the market situation of agri-food products. Analyzing the dynamics of changes in the sectoral structure of agricultural enterprises in Ukraine should be noted throughout the period of independence there is a gradual decrease of animal products in total gross output, and the corresponding increase in the sphere of crop production. It is advisable to note that the formation of sectoral structure led to changes in maintenance of management in the agricultural sector. Production of the vast majority of agricultural crops of technical (sunflower, rapeseed) and grain block (corn, barley) concentrated in large agricultural holdings. In such circumstances, smaller farms, trying to ensure its competitiveness forced to find optimal variants of the branch structure with a focus on specific segments according to market conditions of agri-food products. Our studies have shown that there is a logical relationship between the state and trends of fluctuations in the market agri-food products in Ukraine and internal potential of the company. To ensure the competitiveness of the agricultural company, its management must take strategic administrative decisions regarding the construction of optimal branch structure. Thus ensuring the competitiveness of agricultural enterprises is due to the formation of the optimal branch structure taking into account the sales situation in the market of agri-food products.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Canada Canada
2
China China
2
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
France France
2
Germany Germany
13606
Greece Greece
53341
Ireland Ireland
5867104
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
2269
Poland Poland
1
Singapore Singapore
178514369
Ukraine Ukraine
59610711
United Kingdom United Kingdom
29809891
United States United States
1357474775
Unknown Country Unknown Country
59610710

Downloads

China China
1
France France
2
Germany Germany
3
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Serbia Serbia
1
Ukraine Ukraine
178514368
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1357474775
Unknown Country Unknown Country
43

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.