Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48405
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Мовна реалізація проблематики вищої освіти на шпальтах українських газет |
Other Titles |
Языковая реализация проблематики высшего образования на страницах украинских газет Language realization of higher education issues in ukrainian newspapers |
Authors |
Serebrianska, Iryna Mykolaivna
![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1720-4873 |
Keywords |
вища освіта освітня лексика лексикo-семантичні групи метафора неологізм высшее образование образовательная лексика лексикo-семантические группы метафора неологизм higher education educational vocabulary lexical-semantic groups metaphor neologism |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48405 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Серебрянська, І.М. Мовна реалізація проблематики вищої освіти на шпальтах українських газет [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. - 2016. - Т. 8, № 3. - С. 52-60. |
Abstract |
Стаття присвячена аналізу мовних засобів репрезентації вищої освіти в Україні в умовах її реформування. На підставі моніторингу текстів провідних українських періодичних видань виділено основні лексико-семантичні групи освітньої лексики, проаналізовано особливості їх функціонування й конотативного наповнення відповідно до проблематики журналістських текстів та соціально-політичних умов в країні. Особлива увага приділена образним номінаціям освітніх явищ.
Аналіз мовних засобів реалізації проблематики вищої освіти в українських мас-медіа, їх емоційного та оцінного забарвлення дає можливість створити повну картину сучасного її стану та ставлення представників суспільства до подій, що відбуваються. Статья посвящена анализу языковых средств репрезентации высшего образования в Украине в условиях ее реформирования. На основании мониторинга текстов ведущих украинских периодических изданий выделены основные лексико-семантические группы образовательной лексики, проанализированы особенности их функционирования и коннотативного содержания в соответствии с проблематикоой журналистских текстов и социально-политических условий в стране. Особое внимание уделено образным номинациям понятий высшего образования. Анализ языковых средств реализации проблематики высшего образования в украинских масс-медиа, их эмоционально-оценочной окраски дает возможность создать полную картину современного его состояния, а также отношения представителей общества к происходящим событиям. The article deals with the linguistic means of representation of higher education in Ukraine. The main lexical-semantic groups of the educational vocabulary are defined here. Due to the monitoring of leading Ukrainian periodicals the analysis of their functioning and connotation peculiarities has been done. The current issues of journalistic texts, social and political conditions in the country have been taken into account. Special attention is paid to the figurative nominations of educational categories. The analysis of verbal means of the realization of higher education in Ukrainian mass media, of their emotional and evaluative content makes it possible to create a complete picture of higher education and the attitude of society to current events. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views

1

13

1

-1563865708

1

1996870

1

1

938

1

-1563865711

122080438

54011916

1648484117

122080437
Downloads

11830884

3

1

5625

1

366013430

1

1648484118

14
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Serebrianska_vyshcha_osvita.pdf | 369.26 kB | Adobe PDF | 2026334077 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.