Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48655
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Окремі неточності в регулюванні діяльності громадських обʼєднань в Україні
Other Titles Отдельные неточности в регулировании деятельности общественных объединений в Украине
Some errors in the regulation of the activities of public organizations in Ukraine
Authors Derevianko, Bohdan Volodymyrovych
ORCID
Keywords громадські обʼєднання
общественные объединения
public associations
суб’єкт господарювання
субъект хозяйствования
economic entities
Господарський кодекс України
Хозяйственный кодекс Украины
Commercial Code of Ukraine
господарське законодавство
хозяйственное законодательство
economic legislation
некомерційні організації
некоммерческие организации
non-profit organizations
прибуток
прибыль
profit
правовий режим майна
правовой режим имущества
the legal regime of the property
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48655
Publisher Запорізький національний університет
License
Citation Деревянко, Б.В. Окремі неточності в регулюванні діяльності громадських обʼєднань в Україні [Електронний ресурс] / Б.В. Деревянко // Юридичний науковий електронний журнал. - 2016. - № 5. - С. 28-31. - Режим доступу : http://lsej.org.ua/5_2016/9.pdf
Abstract Вказано на позитив у наданні можливості вибору громадському обʼєднанню діяти як зі статусом юридичної особи, так і без такого. Останній варіант підтверджує хибність виключення із Господарського кодексу України зі складу субʼєктів господарювання утворень без статусу юридичної особи. З іншого боку, завдяки застосуванню аналізу та інших методів наукового пізнання було виявлено суперечливі моменти у правовому статусі громадських обʼєднань та неточності у нормах відповідного Закону України «Про громадські обʼєднання». Серед них названо визначення громадських обʼєднань некомерційними організаціями одночасно із можливістю отримання прибутку та утворення нових субʼєктів, які можуть отримувати прибуток. Наведено аналогічні приклади стосовно деяких інших видів некомерційних субʼєктів господарювання – торгово-промислових палат, товарних бірж, вищих навчальних закладів та ін. Але на відміну від законодавства, що визначає елементи правового статусу названих та інших видів некомерційних субʼєктів, законодавство про громадські обʼєднання вказує на можливість некомерційним субʼєктам, що мають майно на праві оперативного управління, утворювати комерційні субʼєкти, що матимуть майно на праві господарського відання. Це суперечить принципу Ульпіана – «Nemo plus iuris ad alium transferre potest, quam ipse haberet» – «ніхто не може передати іншому більше прав, ніж має сам». Запропоновано змінити законодавство про громадські обʼєднання зокрема та про інші субʼєкти господарювання загалом в напрямку скасування поділу субʼєктів господарювання на комерційні та некомерційні із загальним автоматичним визнанням усіх комерційними.
Отмечен позитив в предоставлении возможности выбора общественному объединению действовать как со статусом юридического лица, так и без такового. Второй вариант подтверждает ошибочность исключения из Хозяйственного кодекса Украины из числа субъектов хозяйствования образований без статуса юридического лица. С другой стороны, благодаря применению анализа и других методов научного познания были выявлены спорные моменты в правовом статусе общественных объединений и неточности в соответствующем Законе Украины «Об общественных объединениях». Среди них названо определение общественных объединений некоммерческими организациями одновременно с возможностью получения прибыли и создания новых субъектов, которые могут получать прибыль. Приведены аналогичные примеры относительно некоторых других видов некоммерческих субъектов хозяйствования – торгово-промышленных палат, товарных бирж, высших учебных заведений и др. Но в отличие от законодательства, определяющего элементы правового статуса названных и иных видов некоммерческих субъектов, законодательство об общественных объединениях указывает на возможность некоммерческих субъектов, имеющих имущество на основе права оперативного управления, создавать коммерческие субъекты, которые будут иметь имущество на основе права хозяйственного ведения. Это противоречит принципу Ульпиана – «Nemo plus iuris ad alium transferre potest, quam ipse haberet» – «Никто не может передать другому больше прав, чем имеет сам». Предложено изменить законодательство об общественных объединениях в частности и о других субъектах хозяйствования в общем в направлении отмены разделения субъектов хозяйствования на коммерческие и некоммерческие с общим автоматическим признанием всех коммерческими.
Public associations can act as a status of a juridical person, and without it. The second option proves the fallacy of exceptions from the Economic Code of Ukraine from among the economic entities entities without juridical personality. On the other hand, through the use of analysis and other methods of scientific knowledge were identified contentious issues in the legal status of public associations and inaccuracies in the relevant Law of Ukraine "About Public associations". Among them is called the definition of public associations as non-profit organizations at the same time with the possibility of making a profit and creating new entities, which can make a profit. Results similar examples of some other kinds of non-profit entities – chambers of commerce, commodity exchanges, universities and others. But in contrast to the legislation defining the elements of the legal status of these and other types of non-profit entities, the legislation on public associations points to the possibility of non-profit entities having property rights on the basis of operational management, to create commercial entities, which will be based on the property rights of business. This is contrary to the principle of Ulpian – «Nemo plus iuris ad alium transferre potest, quam ipse haberet» – "one cannot transfer more rights than he has". It is proposed to change the legislation on public associations in particular, and other economic entities in general towards the abolition of the separation of business entities for commercial and non-profit with a common automatic recognition of all business entities.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Australia Australia
1
Canada Canada
1
China China
180270276
EU EU
1
Finland Finland
2
France France
1
Germany Germany
150
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1208056746
Italy Italy
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
5287
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
96623358
United Kingdom United Kingdom
1751312
United States United States
1208056743
Unknown Country Unknown Country
3682336

Downloads

Finland Finland
1
Germany Germany
3
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
96623369
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1596521075
Unknown Country Unknown Country
-1596521071

Files

File Size Format Downloads
Derevianko.pdf 222.76 kB Adobe PDF 1198548526

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.