Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49345
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Мовна репрезентація освітньої проблематики в текстах студентського інтернет-журналу |
Other Titles |
Языковая репрезентация образовательной проблематики в текстах студенческого интернет-журнала Language Representation of Educational Problems in the Texts of Students’ Online-Magazine |
Authors |
Серебрянська, І.М.
|
ORCID | |
Keywords |
слово word риторичне запитання риторический вопрос rhetorical question окличне речення восклицательные предложения exclamation sentence антонімічні пари антонимические пары antonyms заперечні форми слів отрицательные формы слов negative forms of words |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49345 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Серебрянська, І.М. Мовна репрезентація освітньої проблематики в текстах студентського інтернет-журналу [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. – 2016. – Т.8, №4. – С. 51-56. |
Abstract |
Стаття присвячена проблемі лінгвістичного аналізу заголовкових текстів студентського інтернет-журналу «Освіта та…». Робиться спроба виявити актуальні питання сфери освіти через призму мовної картини світу вітчизняних студентів як представників української нації.
Матеріал структуровано за тематичними рубриками, що реалізують зв'язок поняття «освіта» з іншими галузями: «Освіта та суспільство», «Освіта та влада», «Освіта та економіка», «Освіта та культура». Лінгвістичний аналіз текстів засвідчує емоційне та критичне сприйняття реалій освіти молоддю, що в мові виразно проявляється на лексичному й синтаксичному рівнях. Найбільш поширеними мовними засобами актуалізації освітньої проблематики стають позитивно та негативно конотовані слова, що в контексті утворюють антонімічні пари; заперечні граматичні форми; питальні, окличні та незавершені речення, а також їх комбінації. Досліджений матеріал дозволяє говорити про прагматичну складову мовної свідомості сучасного студента. Статья посвящена проблеме лингвистического анализа заголовков текстов студенческого интернет-журнала «Образование и ...». Делается попытка выделить основные вопросы сферы высшего образования через призму языковой картины мира студентов как представителей украинской нации. Материал структурирован по тематическим рубрикам, реализующим связь понятия «образование» с другими отраслями: «Образование и общество», «Образование и власть», «Образование и экономика», «Образование и культура». Лингвистический анализ текстов демонстрирует эмоциональное и критическое восприятие реалий образования современной молодежью, которое в языке отчетливо проявляется на лексическом и синтаксическом уровнях. Наиболее распространенными языковыми средствами актуализации образовательной проблематики являются положительно и отрицательно окрашенные слова, которые в контексте образуют антонимичные пары; отрицательные грамматические формы; вопросительные, восклицательные и незавершенные предложения, а также их комбинации. Исследованный материал позволяет говорить о прагматической составляющей языкового сознания современного студента. The article deals with the problem of linguistic analysis of titles of the student online magazine "Education and...". It is an attempt to identify the essential issues of education through the prism of the language picture of the world of students as representatives of the Ukrainian nation. The material is structured into several thematic sections that represent the relationship of the concept "education" with other fields: "Education and Society", "Education and Power", "Education and Economy", "Education and Culture". The linguistic analysis of the texts proves critical and emotional perception of the education by modern youth. In the language it is clearly manifested on lexical and syntactic levels. The most common language means updating educational issues are positively and negatively marked words which in context become antonyms; negative grammatical forms; interrogative, exclamation and unfinished sentences, and their combinations. The material of our research defines pragmatic component of the language consciousness of modern students. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Canada
1
China
137788893
France
1
Germany
631373307
Ireland
91716
Italy
1
Lithuania
1
Ukraine
10277735
United Kingdom
5139295
United States
631373316
Unknown Country
10277734
Downloads
China
466845168
France
1
Germany
631373306
Lithuania
1
Ukraine
30831906
United Kingdom
1
United States
631373315
Unknown Country
2
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Serebrianska_Language_representation.pdf | 336.75 kB | Adobe PDF | 1760423700 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.