Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization |
Other Titles |
Эволюция теории маркетинга: генезис, концепция, периодизация Еволюція теорії маркетингу: генезис, концепція, періодизація |
Authors |
Oklander, M.A.
Oklander, T.O. |
ORCID | |
Keywords |
marketing conception marketing theory genesis marketing theory periodization production technological method history of economic thought концепція маркетингу генезис теорії маркетингу періодизація теорії маркетингу технологічний спосіб виробництва історія економічної думки концепция маркетинга генезис теории маркетинга периодизация теории маркетинга технологический способ производства история экономической мысли |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Oklander, M.A. Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization [Текст] / M.A. Oklander, T.O. Oklander // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 92-105. |
Abstract |
The article deals with evolution of the marketing theory in it genesis context, modern conception, periodization. Mercantilism, classical and neoclassical political economy, marginalism, institutionalism are distinguished as scientific sources of marketing. One defines that modern marketing conception is a socially responsible marketing form, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. The marketing theory periodization is suggested, which includes three stages: classical marketing conception forming stage, based on consumer orientation; social and ethic marketing conception forming stage; the social and ethic marketing conception forming stage, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. У статті розглянуто еволюцію теорії маркетингу в контексті її генезису, сучасної концепції, періодизації. Як наукові джерела маркетингу виділено меркантилізм, класичну та неокласичну політичну економію, маржиналізм, інституціоналізм. Визначено, що сучасна концепція маркетингу є формою соціально-відповідального маркетингу на основі масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності, оптимального вирішення проблем споживача. Запропоновано періодизацію теорії маркетингу, яка включає три етапи: етап формування класичної концепції маркетингу на основі орієнтації на споживача; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу на засадах масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності й оптимального рішення проблем споживача. В статье рассмотрена эволюция теории маркетинга в контексте ее генезиса, современной концепции, периодизации. В качестве научных источников маркетинга выделено меркантилизм, классическую и неоклассическую политическую экономию, маржинализм, институционализм. Определено, что современная концепция маркетинга является формой социально-ответственного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности, оптимального решения проблем потребителя. Предложена периодизация теории маркетинга, которая включает три этапа: этап формирования классической концепции маркетинга на основе ориентации на потребителя; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности и оптимального решения проблем потребителя. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1959211566
Austria
1
Belgium
1316468995
Brazil
1959211564
Cameroon
1859716995
Canada
894629176
China
64063
Colombia
1
Croatia
49
Cyprus
1284229675
Czechia
1388615024
Ecuador
1
Egypt
-970756585
Ethiopia
1
Finland
201145
France
1284229688
Germany
1859716994
Hong Kong SAR China
1
Hungary
59626
India
894629175
Indonesia
1284229672
Ireland
-970756603
Italy
642166037
Japan
332231
Kenya
462422724
Lebanon
1859716981
Lithuania
30857
Malaysia
1284229698
Mexico
11829007
Netherlands
855382864
Norway
11829003
Pakistan
1
Peru
1
Philippines
75497
Poland
1284229687
Portugal
-194639562
Romania
1284229699
Serbia
922975633
Singapore
1845951269
Slovakia
1
South Africa
94374
South Korea
1859716991
Spain
178936
Sri Lanka
1
Taiwan
101687
Tanzania
1
Thailand
1
Turkey
137567
Ukraine
1284229695
United Arab Emirates
894629178
United Kingdom
1284229704
United States
1845951271
Unknown Country
132148
Vietnam
1284229684
Downloads
Australia
1
Austria
1
Belgium
3041300
Brazil
1959211565
Cameroon
930024596
Canada
2
China
332205
Cyprus
84109
Denmark
1
Egypt
-525763022
Finland
115361
France
1284229689
Germany
-300769062
Ghana
1873330424
Greece
1284229679
Hong Kong SAR China
3041295
Hungary
855382862
India
1845951268
Indonesia
1509223648
Iran
-970756583
Iraq
1
Ireland
922975634
Italy
642166040
Japan
1
Kenya
1316468998
Lebanon
1859716982
Lithuania
206703
Mexico
11829008
Netherlands
1
Norway
11829004
Pakistan
1509223650
Philippines
167160
Poland
1845951265
Portugal
-1312254758
Romania
45234
Russia
1
Singapore
1845951270
Slovakia
1
Slovenia
1
South Korea
1
Spain
930024591
Sri Lanka
-300769061
Taiwan
217850
Thailand
-1873752540
Turkey
1
Ukraine
-300769062
United Kingdom
1284229693
United States
1845951272
Unknown Country
67433
Uzbekistan
1
Vietnam
1284229685
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Oklander_evolution.pdf | 331.31 kB | Adobe PDF | -200221080 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.