Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization |
Other Titles |
Эволюция теории маркетинга: генезис, концепция, периодизация Еволюція теорії маркетингу: генезис, концепція, періодизація |
Authors |
Oklander, M.A.
Oklander, T.O. |
ORCID | |
Keywords |
marketing conception marketing theory genesis marketing theory periodization production technological method history of economic thought концепція маркетингу генезис теорії маркетингу періодизація теорії маркетингу технологічний спосіб виробництва історія економічної думки концепция маркетинга генезис теории маркетинга периодизация теории маркетинга технологический способ производства история экономической мысли |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Oklander, M.A. Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization [Текст] / M.A. Oklander, T.O. Oklander // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 92-105. |
Abstract |
The article deals with evolution of the marketing theory in it genesis context, modern conception, periodization. Mercantilism, classical and neoclassical political economy, marginalism, institutionalism are distinguished as scientific sources of marketing. One defines that modern marketing conception is a socially responsible marketing form, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. The marketing theory periodization is suggested, which includes three stages: classical marketing conception forming stage, based on consumer orientation; social and ethic marketing conception forming stage; the social and ethic marketing conception forming stage, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. У статті розглянуто еволюцію теорії маркетингу в контексті її генезису, сучасної концепції, періодизації. Як наукові джерела маркетингу виділено меркантилізм, класичну та неокласичну політичну економію, маржиналізм, інституціоналізм. Визначено, що сучасна концепція маркетингу є формою соціально-відповідального маркетингу на основі масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності, оптимального вирішення проблем споживача. Запропоновано періодизацію теорії маркетингу, яка включає три етапи: етап формування класичної концепції маркетингу на основі орієнтації на споживача; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу на засадах масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності й оптимального рішення проблем споживача. В статье рассмотрена эволюция теории маркетинга в контексте ее генезиса, современной концепции, периодизации. В качестве научных источников маркетинга выделено меркантилизм, классическую и неоклассическую политическую экономию, маржинализм, институционализм. Определено, что современная концепция маркетинга является формой социально-ответственного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности, оптимального решения проблем потребителя. Предложена периодизация теории маркетинга, которая включает три этапа: этап формирования классической концепции маркетинга на основе ориентации на потребителя; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности и оптимального решения проблем потребителя. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1959211566

1

1316468995

1959211564

1859716995

894629176

64063

1

49

1284229675

1388615024

1

-970756585

1

201145

1284229688

1859716994

1

59626

894629175

1284229672

-970756603

642166037

332231

462422724

1859716981

30857

1284229698

11829007

855382864

11829003

1

1

75497

1284229687

-194639562

1284229699

922975633

1845951269

1

94374

1859716991

178936

1

101687

1

1

137567

1284229695

894629178

1284229704

1845951271

-1591645277

1284229684
Downloads

1

1

3041300

1959211565

930024596

2

332205

84109

1

-525763022

115361

1284229689

-300769062

1873330424

1284229679

3041295

855382862

1845951268

1509223648

-970756583

1

922975634

642166040

1

1316468998

1859716982

206703

11829008

1

11829004

1509223650

167160

1845951265

-1312254758

45234

1

1845951270

1

1

1

930024591

-300769061

217850

-1873752540

1

-300769062

1284229693

1845951272

67433

1

1284229685

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Oklander_evolution.pdf | 331.31 kB | Adobe PDF | -200221080 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.